مواد غذایی ممنوع در دوران بارداری

مصرف وعده های غذایی متعادل و متنوع در همه زمان ها مهم است، اما در رژیم بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین در حال رشد شما وجود دارد. اکثر غذاها بی خطر هستند؛ با این حال، غذاهای خاصی وجود دارد که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد. اما از چه غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد؟

گوشت خام : از مصرف گوشت خام یا نیم پز یا نپخته در دوران بارداری باید اجتناب شود. زیرا خطر آلودگی به باکتری های کلی فر، توکسوپلاسموز و سالمونلا وجود دارد. در خانه ، درجه حرارت برای پخت باید حداقل 145 درجه فارنهایت برای برش کامل، 160 درجه فارنهایت برای گوشت چرخ کرده مانند همبرگر و 165 درجه فارنهایت برای سینه مرغ برسد.

گوشت های فراوری شده : گوشت های فرآوری شده می توانند آلوده به لیستریا باشند. لیستریا می تواند باعث سقط جنین شود. لیستریا توانایی عبور از جفت را دارد و ممکن است نوزاد را آلوده کند، که می تواند منجر به عفونت یا مسمومیت خون شود و ممکن است زندگی را تهدید کند. اگر باردار هستید و قصد خوردن گوشت های فرآوری شده را دارید، مطمئن شوید که به خوبی پخته و یا گرم شوند و بعد مصرف کنید تا احتمال آلودگی کم شود.

ماهی هایی با جیوه بالا : از ماهی هایی که داری جیوه  بالا هستند باید اجتناب شود. جیوه ای که در دوران بارداری مصرف می شود با تاخیر در رشد و آسیب مغزی نوزاد ارتباط دارد. نمونه ای از این نوع ماهی ها شامل کوسه، شمشیر ماهی، شاه ماهی خال مخالی و تاج ماهی است. ماهی تن کنسرو شده و تکه تکه به طور کلی مقدار جیوه کمتری نسبت به ماهی های دیگر دارد، اما هنوز هم باید فقط در حد اعتدال مصرف شود.

تخم مرغ خام: از مصرف تخم مرغ خام یا هر ماده غذایی حاوی تخم مرغ خام به دلیل احتمال وجود سالمونلا اجتناب شود. برخی از سس های سزار خانگی، سس مایونز، بستنی، سس های هلندی ممکن است با تخم مرغ خام تهیه شوند. اگر دستور غذا در مرحله ای پخته شود، این امر تماس با سالمونلا را کاهش می دهد. محصولات تجاری مانند بستنی ها، دسرها و مخلوط شیر تخم مرغ پاستوریزه خطر ابتلا به سالمونلا را افزایش نمی دهد. اگر خمیر کوکی خام حاوی تخم مرغ خام باشد نیز بایداز ان اجتناب کنید. رستوران ها باید از تخم مرغ پاستوریزه به جای تخم مرغ خام استفاده کنند.

بعضی از پنیرها: بعضی غیرپاستوریزه حاوی باکتری لیستریا باشند. بهتر است از پنیرهایی استفاده کنید که از شیر پاستوریزه تهیه شده اند.بعضی از پنیرهایی که با شیر غیر پاستوریزه تهیه شده اند، ممکن است مشکل ساز شوند.

شیر غیر پاستوریزه: شیر محلی ممکن است حاوی لیستریا باشد. حتما در رژیم بارداری از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

کافئین: در اکثر مطالعات گزارش شده است که مصرف کافئین در حد متعادل مجاز است. اما برخی دیگر نشان می دهند که مصرف کافئین ممکن است با سقط جنین مرتبط باشد. در سه ماهه اول بارداری از مصرف کافئین خودداری کنید تا احتمال سقط جنین کاهش یابد. به عنوان یک قاعده کلی، کافئین باید در دوران بارداری به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود شود. این مقدار معادل یک فنجان قهوه 12 اونسی است. فراموش نکنید، نوشابه، شکلات یا نوشیدنی انرژی زای مورد علاقه شما احتمالاً حاوی کافئین است.
از آنجایی که کافئین ادرار آور است می تواند منجر به از دست دادن آب و کلسیم شود. مهم است که به جای نوشیدنی های کافئین دار، مقدار زیادی آب، آب میوه و شیر بنوشید. برخی تحقیقات نشان می دهد که مقدار زیادی کافئین با سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد ارتباط دارد. مطمئن ترین چیز این است که از مصرف کافئین خودداری کنید.

الکل : هیچ نوشیدنی الکلی وجود ندارد که در دوران بارداری بی خطر باشد، بنابراین مصرف الکل در بارداری ممنوع است. مصرف الکل در بارداری مانع رشد سالم نوزاد می شود. باتوجخ به میزان، زمان و الگوی مصرف، استفاده از الکل در دوران بارداری می تواند منجر به سندرم جنین الکلی یا سایر اختلالات رشدی شود. اگر قبل از اینکه بفهمید باردار هستید الکل مصرف کرده اید، همین حالا نوشیدن را متوقف کنید. در دوران شیردهی باید از مصرف الکل خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض الکل در نوزادان خطرات مضری دارد و الکل در دوران شیردهی به نوزاد می رسد.

سبزیجات نشسته: سبزیجات بی خطر هستند و جزء ضروری رژیم غذایی متعادل هستند. با این حال، اطمینان از شستشو آنها برای جلوگیری از تماس احتمالی با توکسوپلاسموز ضروری است. توکسوپلاسموز ممکن است خاک محل رشد سبزیجات را آلوده کند.

جوانه های خام: در بارداری اصلا از جوانه های خام، از جمله یونجه، شبدر و تربچه استفاده نکنید. باکتریها می توانند قبل از شروع جوانه زدن به دانه ها وارد شوند و شستن این میکروبها تقریباً غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *