معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتوراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است که از عوامل فیزیکی و مکانیکی برای درمان بیماران استفاده می کند. توانبخشی مجموعه اقداماتی است که برای تشخیص میزان توانایی جسمی، روانی و اجتماعی بیمار یا معلول انجام می‌شود. به فیزیوتوراپی طب فیزیک هم می‌گویند؛ زیرا، در این رشته از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. در حقیقت هدف از رشته فیزیوتراپی تربیت متخصصانی است که پس از فارغ‌التحصیل شدن بتوانند مطابق تشخیص پزشک بیماران را درمان کنند. از جمله کاربردهای این رشته می توانیم به بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های اعصاب، ضایعات ورزشی، جراحی‌ها، بیماری‌های استخوان–مفاصل–عضلات، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های زنان و زایمان، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های کودکان، سوختگی‌ها و معلولان جسمی و حرکتی اشاره کنیم.

رشته فیزیوتراپی شامل سه مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری است. فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد؛ اما، فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌هایی مانند، فیزیولوژی‌، علوم‌ تشریح‌، آناتومی‌، فیزیوتراپی‌ و … را خواهندداشت. دانشجویان رشته‌ی فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی 135 واحد درسی و 24 واحد کارآموزی را در 4 سال می‌گذرانند.

رشته‌ی فیزیوتراپی چه درس‌هایی دارد؟

  • دروس‌ پایه‌

فیزیک‌ برای فیزیوتراپی، فیزیولوژی عمومی، آناتومی (سر و گردن‌ و تنه‌، اندام‌ فوقانی، اندام‌ سطحی، اندام‌ تحتانی) ، بافت‌ شناسی،کمک های اولیه‌، رشد روانی ـ حرکتی کودک، آناتومی اعصاب‌، فیزیولوژی، نورولوژی ، بیماریهای داخلی، بیماری های قلب‌، عروق‌ و تنفسی، روماتولوژی، جراحی عمومی، ارتوپدی ، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، استخوان‌ شناسی، روانشناسی عمومی و معلولین‌، روانپزشکی ، ژنتیک.

  • دروس‌ تخصصی

آشنایی با اصول‌ توانبخشی و طب‌ فیزیکی ، فیزیوتراپی (اعصاب‌ ، بیماری های قلب‌، عروق‌ و تنفس‌، روماتولوژی ، جراحی ، ارتوپدی)، ماساژ و اصول‌ درمان‌های دستی، زبان‌ تخصصی، حرکت‌ درمانی ، پروژه‌،کارآموزی، کینزیولوژی و بیومکانیک،الکترو تراپی، اندام‌های مصنوعی و وسایل‌ کمکی، ارزشیابی و اندازه‌گیری.

 

وظایف یک فیزیوتراپیست چیست؟

  1. مشاوره دادن به بیماران درباره‌ی رژیم غذایی، ورزش و …
  2. انجام دادن اعمال فیزیوتراپی بیماران مانند، ماساژ، گرما دادن و …
  3. بررسی روند پیشرفت و بهبود بیماران
  4. همکاری با پزشکان و توجه به تشخیص پزشکان در مورد بیماران
  5. تهیه گزارش درمان در پایان جلسه‌های فیزیوتراپی و ارائه دادن آن به پزشک بیمار
  6. آموزش دادن به بیماران و خانواده‌های آن‌ها در جهت رفع و بهبود بیماری
  7. طراحی و تهیه برنامه‌ی درمانی برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنان
  8. استفاده از دستگاه‌های مختلف فیزیوتراپی جهت درمان بیماران

وضعیت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فیزیوتراپی چگونه است؟

  • کارشناسی ارشد

در این مقطع نیز با استفاده از عوامل فیزیکی و مکانیکی به شناخت حرکات طبیعی و غیرطبیعی بدن و یافتن راه حل‌های درمانی و اصلاحی حرکات غیرطبیعی و کمک به معلول برای بهبود حرکت‌ها از طریق هدایت او برای جبران ناتوانی‌ها با کمک گرفتن از توانائی‌‌های باقی‌مانده و بازیافته می پردازند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیوتراپی 2 سال است؛ مانند، مقطع کارشناسی دروس به صورت نظری، عملی و نظری–عملی ارائه می‌شوند. تعداد کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی 32 واحد است. از این 32 واحد، 19 واحد آن مربوط به دروس اجباری ، 9 واحد مربوط به دروس اختیاری و 4 واحد هم به پایان نامه اختصاص دارد.

  • تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع دکتری

دوره دکتری دو مرحله آموزشی و پژوهشی دارد. در حقیقت هدف از تحصیل در مقطع دکتری در رشته فیزیوتراپی تربیت متخصصانی مسلط به مطالب علمی و قادر به انجام پژوهش در رشته فیزیوتراپی است. طول دوره تحصیل در این مقطع 4 الی 5 سال است.

مرحله آموزشی : طول دوره تحصیل در این مرحله آموزشی 2 تا 5 نیمسال تحصیلی است و در این مرحله دروس به دو صورت اجباری( 10 واحد ) و اختیاری(27 واحد) ارائه می شود. (دانشجویان با توجه به پایان نامه و نظر استاد راهنما ملزم به گذراندن 10 یا 11 واحد از واحدهای اختیاری می باشند).

مرحله پژوهشی :دوره پژوهشی 24 واحد درسی را در برمی گیرد که دانشجویان موظفند پس از قبولی در امتحان جامع، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی موضوع پایان نامه خود را با موافقت استاد راهنما مشخص و پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی مرحله پژوهشی را آغاز کنند.

بازار کار فزیوتوراپی چگونه است؟

اگر قصد تحصیل در رشته فیزیوتراپی را دارید، لازم است قبل از انتخاب رشته درباره‌ی بازارکار و فرصت‌های شغلی این رشته آگاهی‌های لازم را بدست آورید. رشته فیزیوتراپی تقریبا از بازار کار مناسبی دارد. درصد بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها ، مراکز بهداشت هلال‌احمر و … استخدام و مشغول به کار شوند. علاوه بر این امکان تاسیس کلینیک تخصصی و خصوصی فیزیوتراپی برای فارغ التحصیلان این رشته (البته در صورت داشتن سابقه لازم) نیز وجود خواهد داشت.

تأسیس مؤسسات فیزیوتراپی چه شرایطی دارد؟

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  3. داشتن یکی از مدارک تحصیلی:
  4. تخصص طب فیزیکی و توان بخشی
  5. PhD فیزیوتراپی
  6. کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  7. کارشناس فیزیوتراپی

منبع: iranmoshavere

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *