معرفی رشته فوریت های پزشکی

معرفی رشته فوریّت های پزشکی

 

هدف و ماهیت فوریت های پزشکی

رشته‌ی فوریت‌های پزشکی یکی از برنامه‌های آموزشی گروه پزشکی است. دانش اموختگان این مقطع به عنوان عضوی از تیم سلامت ارئه خدمات و امداد رسانی به بیماران و مصدومین را در مرحله پیش بیمارستانی به عهده دارند و گستره این خدمات آحاد جامعه را در بر می‌گیرد. دوره کاردانی فوریت‌های پزشکی اولین مقطع تحصیلی این رشته است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی و ارزشهای اسلامی تهیه و تدوین گردیده است. آموزش فوریتهای پزشکی در سطح کاردانی زمینه نیاز تربیتت تکنسین‌های حرفه‌ای است که با بهره گیری از آخرین اطلاعات علمی با دانش و مهارت خود خواهند توانست به عنوان عضوی از تیم سلامت خدمات مورد نیاز جامعه را با لحاظ کلیه جوانب انسانی، اخلاقی، شرعی و قانونی ارائه نمایند.

هدف از این رشته تعلیم و تربیت نیروی انسانی مجرب و کارآمد و متعهد به ارشهای اسلامی و انسانی از اجزاء رسالت آموزش رشته فوریتهای پزشکی محسوب می ردد. فارغ التحصیلان این رشته با کسب دانش و مهارت‌های لازم و منطبق بر نیازهای جامعه و همگام با بالاترین استاندارها قادر خواهند بود امدادرسانی و خدمات مراقبتی پیش بیمارستانی را به بیماران و مصدومین در حداقل زمان ممکن و با کیفیت مطلوب به آحاد جامعه ارائه دهند.

 

تاریخچه رشته فوریت های پزشکی و پیشرفت‌های جدید 

امدادرسانی به نیازمندان در شرایط بحرانی ناشی از بلایا و حوادث مختلف در فطرت و نهاد تمامی انسانها وجود دارد وو لزوم وجود مؤسسات امدادرسانی در چنین شرایطی از ضروریات عملکرد در هر جامعه‌ای می‌باشد. رشته فوریتهای پزشکی به عنوان یک تخصص حرفه‌ای از دهه 1960 میلادی در آمریکا پایه گذاری شده و طی قریب به نیم قرن اصلاحات و در نتیجه پیشرفتهای بسیار مطلوبی در زمینه‌های مختلف در این رشته صورت گرفته است.

در ایران در سال 1353 به دنبال فروریختن سقف فرودگاه مهرآباد و بر جای گذاشتن خسارات جانی و مالی، دولت وقت تصمیم به تأسیس «اورژانس پیش بیمارستانی» گرفت و در همان سال تربیت نیروهای مورد نیاز تحت نظر کارشناسان خارجی طی دوره 6 ماهه صورت گرفت در سال 1354 مرک اورژانس تهران با 7 پایگاه راه اندازی گردید و متعاقب آن مرکز اطلاعات اورژانس 115 شهرستان‌ها نیز تشکیل شد.

 

مراکز اورژانس 115 تا سال 1376 متأسفانه هیچ روند تکاملی نداشته و در این سال دولت طرح سازماندهی اورژانس‌ها را از اولویتهای برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود و در همین راستا با همکاری متخصصین مختلف مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس رشته فوریتهای پزشکی تدوین و در هشتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 11/4/79 به تصویب رسید. از سال 1381 با جذب دانشجو به صورت نیمه متمرکز د رتعداد محدودی از دانشگاهها، تربیت نیروی متخصص در این رشته وارد مرحله جدیدی گردید. در سال 1385 که با توجه به نیاز مبرم به خدمات دانش آموختگان، این رشته در 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی و تربیت دانشجو در آن در حال اجرا است. در مهرماه 1385 هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته فوریتهای پزشکی توسط معاونت آموزشی و امور دانشجویی وزارت متبوع تعیین و بازنگری در اهداف و استاندارهای رشته آغاز شد.

ما اعتقاد داریم به مصداق آیه 31 سوره مبارکه مائده (و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً) نجات جان یک انسان همانند نجات جان بشریت است به همین جهت تلاش در جهت حفظ حیات و نجات جان انسانها یک وظیفه شرعی، اخلاقی و اجتماعی محسوب می‌کردد.

تأکید بر ارزشهای اخلاقی، حرفه‌ای ققانونی یکی از اجزاء ضروری آموزش رشته فوریتهای پزشکی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه کشور ما کی از ده کشور بلاخیز دنیاست در آموزش دانشجویان ایجاد توانمندی در مقابله با بلایای طبیعی مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

پرسنل فوریتهای پزشکی وظیفه تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه را بر عهده دارند و این مهم با تکیه بر دانش روز و توجهه به نیازهای جامعه و شرایط جغرافیایی و اقلیمی قابل دستیابی است.

تلاش در جهت روز آمد کردن اطلاعات علمی و مهرتهای علمی و ارتقاء مستمر کیفیت آنها سرلوحه کار قرار می‌گیرد.

در آموزش دنشجویان استفاده از استاندارهای روز و منطبق بر نیاز جامعه سرلوحه برنامه آموزشی قرار می‌گیرد.

روش آموزش باید متنوع و بر اساس نیازها، توانایی‌ها و تجربیات قبلی فراگیران باشد و با مدنظر قرار دادن استانداردهای ملی، منطه ای و بین المللی بر اساس تجربیات گذشته نیازهای حال و آینده ارائه می‌شود.

حفظ کرامت انسانی در ارئه خدمت یکی از ارکان ارزشی رشته فوریتهای پزشکی خواهد بود.

حفظ ارزشهای اسلامی و احترام به خصیت انسان‌ها به عنوان یک ارزش مهم همواره مدنظر ارائه کنندگان خدمت قرار خواهد گرفت.

پژوهش یکی از ابزارهای ارتقای علمی این رشته بوده و مبنای تصمیم گیری در تدوین برنامه و ارائه خدمات می‌باشد.

 

دورنمای فوریت های پزشکی

بر اساس این برنامه آموزشی طی ده سال آینده همگام با تحول جامعه دانشجویان این رشته مطابق با استانداردهای جهانی آموزش خواهند دید. با اجرای برنامه آموزشی مقطع کاردانی فوریتهای پزشکی، داشن آموختگان قادر به ارائه مطلوب خدمات مطابق با شرح وظایف خوهند بود. با تدوین برنامه آموزش مقاطع بالاتر متناسب با استانداردهای جهانی دانش آموختگان این رشته خواهندد توانست با حضور فعال در عرصه‌های مختلف ارائه خدمات در مارکز فوریت‌های پزشکی برترین خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه را در جهت اعتلای سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر و نقص عضو در مددجویان ارائه داده و در سطح منطقه‌ای و بین المللی مطرح باشند.

 

اهداف کلی در فوریت های پزشکی

هدف کلی آموزش رشته فوریتهای پزشکی، تربیت نیروی مجرب، کارآمد و متعهد است که قادر باشند به عنوان عضوی از تیم سلامت وظیفه خطیر امدادرسانی به آحاد جامعه را در زمان نیاز (از بدو درخواست تا نتقال به مراکز درمانی) به نحو احسن به انجام رسانند.

 

نقشهای دانش اموختگان در رشته فوریت های پزشکی

این نقش‌ها شامل: نقشهای مراقبتی، آموزشی، بهداشتی و مدیریتی در محله پیش بیمارستانی می‌باشد.

نکته: افراد مستعد نقش پژوهشی را هم می‌توانند در مرحله پیش بیمارستانی انجام دهند.

 

وظایف حرفه‌ای دانش آموختگان رشته فوریت های پزشکی

1- ارزیابی اولیه و سریع بیماری

2- ارائه کمکهای اویه پزشکی به بیماران بدحال و مصدومان

3- برقرار ساختن ارتباط با مراکز اصلی اورژانس و پزشک مشاور

4- ارائه گزارش پزشکی مناسب و مفید به پزشک مشاور یا مرک پیام و کسب تکلیف

5- بکارگیری صحیح تجهیزات موجود در آمبولانس به منظور پایش، جابجایی، انتقال و تثبیت وضعیت بیمار

6- انجام اقدامات پایه نظیر گرفتن مسیر وریدی مناسب، تجویز اکسیژن، باز نگاه داشتن راه هوایی، انجام پایش قلبی و نیز اقدامات احیای قلبی ریوی پایه در موارد ایست قلبی – تنفسی، تجویز مایعات در موارد شوک

7- تجویز صحیح داروهای موجود در آمبولانس، انجام انتوباسیون لوله تراشه، دادن شوک الکتریکی به بیمار و سایر اقدامات احیاء پیشرفته با کسب مجوز از پزشک مسئول یا بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده

8- رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل مأموریت و حمل بیمار به مراکز درمانی در اسرع وقت

9- رعایت اخلاق حرفه‌ای و اطمینان بخشی به بیمار و همراهان

10- انجام سایر مسئولیتهای محوله بر اساس دستورالعملهای سازمانی و بخشنامهه ای اداری

 

تبصره: فضای عملکردی فارغ التحصیلان این رشته به طور کلی در حوزه پیش بیمارستانی و در موارد خاصی درحوادث غیر مترقبه است.

 

توانایی‌های لازم و قابل توصیه در رشته فوریت های پزشکی

رشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند. گفتنی است که در رشته فوریت‌های پزشکی داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی کلام و حداقل قد 170 سانتی‌متر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

 

موقعیت شغلی در ایران

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه فعالیت کنند.

منبع: article.gozine2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *