محاسبه bmi چگونه انجام می شود؟

محاسبه bmi برای اطمینان از سلامت وزنی الزامی است، در نتایج حاصل از این محاسبه وضعیت فرد از نظر چاقی یا لاغری مشخص می شود، همچنین در صورتی که در روند رشد اختلالی وجود داشته باشد، از طریق بررسی نوسانات وزنی که با محاسبه bmi در بازه های زمانی مختلف می توان متوجه آن شد. محاسبه bmi ، با همان فرمول اصلی شاخص توده بدنی انجام می شود، در این مقاله میخواهیم در مورد روش انجام این محاسبه، پارامترهایی که برای تعیین و انجام آن مورد نیاز است، نتایج حاصل از آن و تحلیل این نتایج صحبت کنیم. همچنین برای آگاهی بیشتر، در مورد روش های درمانی در نتایج خارج از محدوده نرمال نیز صحبت خواهیم کرد.

میانگین جهانی bmi در سنین کودکی تا نوجوانی به چه صورت است؟

بسیاری از بیماری هایی که افراد به آن مبتلا می شوند ناشی از عدم حضور در محدوده سلامت وزنی است، این مشکل در تمام سنین وجود دارد، مطابق آمارهای سازمان بهداشت جهانی رشد چاقی در جهان افزایش زیادی نسبت به چند سال پیش داشته است که این آمار هشداردهنده و خطرناک است. بررسی هایی که در نتایج محاسبه bmi در کودکان کشورهای مختلف انجام گرفته است نشان دهنده این مورد است که کودکان نیز نسبت به چند سال پیش، بیشتر درگیر مشکل چاقی شده اند.

جدول محاسبه bmi در کودکان چه تفاوتی با بزرگسالان دارد؟

بیشتر درمان هایی که برای بزرگسالان استفاده می شوند، برای کودکان قابل استفاده نیستند و در صورت ضرورت استفاده برای آن ها تغییراتی متناسب با سن و شرایط کودک در درمان داده می شود، در مورد روش های تشخیص بیماری نیز این اصل باید رعایت شود، در تشخیص هایی مانند bmi برای نتیجه گیری دقیق تر باید تفاوت های کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده و نتایج هر گروه متناسب با شرایط هر گروه بررسی شوند.

تفاوت های محاسبه bmi در کودکان و بزرگسالان

شاخص توده بدنی در تمام سنین با فرمول یکسان محاسبه می شود، اما هنگام بررسی نتایج آن باید محدوده سنی را در نظر گرفت و به تفاوت های گروه های سنی توجه کرد، در بزرگسالان بعد از محاسبه bmi می توانند از همان جدول معمولی برای تشخیص وضعیت بدنی خود استفاده کنند، اما بعد از محاسبه bmi در کودکان، باید جداول مخصوص مطابق با وضعیت سنی آن ها مورد استفاده قرار گیرد، دلیل این تفاوت اول، اختلاف در فیزیک بدنی و میزان رشد در دوران کودکی تا جوانی و دوم نوع تغییراتی است که در بدن بزرگسالان اتفاق افتاده و در کودکان کمتر است، از جمله این تغییرات می توان به نوسانات هورمون های رشد اشاره کرد که در کودکی تا دوره بلوغ بیشتر بوده و موجب رشد قدی و اختلافی قد بیشتر در یک سن یکسان می شود.

جدول محاسبه bmi در دختران به چه صورت است؟

همان طور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، بعد از محاسبه bmi در کودکان، نتیجه را باید با جدول مخصوص تطبیق داد، جدول شاخص توده بدنی دختران با جدول پسران تفاوت دارد، ارائه جدول های مجزا به منظور دقت بیشتر در نتیجه گیری و دریافت مناسب ترین پاسخ نسبت به وضعیت کودک انجام می گیرد. در این بخش به بررسی جدول محاسبه bmi در دختران می پردازیم.

محدوده و دسته بندی های جدول دختران

برخلاف بزرگسالان که عددی مشخص از فرمول حاصل شده و همان عدد مستقیما در جدول قرار گرفته و وضعیت فرد مشخص می شود، در کودکان عدد به دست آمده به صدک تبدیل شده و با صدک محاسبه می شود، در جدول دختران صدک های مختلف نشان دهنده وضعیت کمبود وزن، وزن سلامت، اضافه وزن و چاقی می باشند که عدد صدک آن ها به ترتیب کمتر از 5، بین 10 تا 85، 85 تا 95 و بیشتر از 95 می باشند. البته این جدول ممکن است در شرایط خاص خطاهایی نیز داشته باشد، به همین دلیل تمام محدوده های آن تقریبی است و پزشکان می توانند متناسب با وضعیت کودک، به عنوان مثال استخوان بندی تغییراتی در این محدوده ها ایجاد کنند.

محاسبه bmi در پسران چه وضعیتی دارد؟

در بخش قبلی، جدول مخصوص دختران معرفی شد، کودکان پسر نیز دارای جدولی مجزا، متناسب با شرایط فیزیکی و مطابق با تغییرات رشد آن ها در سنین مختلف می باشند، نکته مهمی که در مورد جداول وجود دارد یکسان بودن آن برای سنین 2 تا 20 سال است، به عبارتی بعد از ورود به دوره بزرگسالی می توان جدول معمول را برای بررسی تراکم بدنی استفاده کرد.

جدول محاسبه bmi در پسران

محدوده های وزنی کمبود وزن تا چاقی در جدول محاسبه bmi کودکان نیز وجود دارند، اما همانند دختران برای کودکان پسر نیز جدول بجای یک عدد واحد و دقیق با صدک محاسبه و بررسی می شود. برای پسران صدک کمتر از 5 تا 10 نشان دهنده کمبود وزن است که ممکن است مانع رشد طبیعی کودک شده و موجب شود کودک نسبت به هم سن و سالان خود ریز نقش تر دیده شود، صدک بین 10 تا 85 نشان دهنده وزن سالم است، دلیل گستردگی این صدک عوامل مختلفی مانند تفاوت رشد قد در بازه های سنی مختلف است که بسته به عوامل مختلف متفاوت می باشد، صدک 85-100 برای پسران نشان دهنده اضافه وزن و صدک بیشتر از 100 نشان دهنده چاقی مفرط و خطرساز کودک است که باید فورا درمان شده تا به مشکلات و بیماری های مختلف در بزرگسالی منتهی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *