رهایی از چشم زخم در اسلام

دعای رفع چشم زخم در اسلام

امام صادق (ع) می‌فرمایند:«تاثیر چشم زدن حق است و امین نیستی که چشم تو در خودت یا در دیگری تاثیر کند. پس اگر از تاثیر چشم می ترسی سه مرتبه بگو (دعای رفع چشم زخم و رفع چشم بد):

ماشاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم.

اگر یکی از شما زینتی بکند و خوش آیند باشد چون از منزل خود بیرون رود سوره فلق و ناس بخواند تا از چشم به او ضرر نرسد» (بحارالانوار 63/25 ح22، ح23)

بنابراین اگر زمانی احساس کردید در معرض چشم زخم دیگران قرار دارید و یا این که گمان کردید ممکن است ناخواسته به دیگران چشم زخم بزنید، سه مرتبه بگویید: ماشاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم.

دعای رفع چشم زخم از امام علی

امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند: چشم زخم یا چشم کردن حق است و واقعیت دارد. (نهج البلاغه ، ترجمه فیض الاسلام ، کلمات قصار ، ش 400)

با توجه به این چشم زخم حق است، اگر چیز زیبایی به چشمانتان خورد، بگویید: آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. گفتن ای ذکر باعث می‌شود نگاهتان اثر منفی نداشته‌باشد. (همان، ج60، ص18)

امام رضا (ع) درباره رها شدن از چشم زخم می‌فرمایند:

راوی می گوید:از آن حضرت پرسیدم:چشم زخم واقعیت دارد؟ ایشان فرمودند:آری ،هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند. (مکارم الاخلاق، ص 474)

در مفاتیح‌الجنان حاج شیخ عباس قمی برای در امان ماندن از چشم زخم، خواندن ای دعا پیشنهاد شده‌است:

اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ. (شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان، فهرست کتاب باقیات صالحات (حاشیه مفاتیح الجنان) ، باب سیم ، حرزهای چشم زخم)

پیشگیری از چشم زخم در اسلام

اسلام اولین راه پیشگیری از چشم زخم را به نمایش نگذاشتن بیش از حد امکانات دانسته‌است. (واستر ذهبک و ذهابک و مذهبک)، پنهان کنید درآمد، مخارج و دینتان را (التحفه السنیه (مخطوط)، السید عبد الله الجزائری:330- 331)

چشم زخم در بینش قرآنی

در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره است.

در این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند.(المیزان ج11 ص218) چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است. (مجمع البیان ج5 و 6 ص380)

در شان نزول آیه 52 سوره قلم برخی گفته‌اند، این آیه زمانی که می‌خواستند به پیامبر اکرم (ص) چشم زخم بزنند؛ نازل شده‌است.

 وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ: و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می ‏گفتند:«او واقعاً دیوانه‏ ای است.»

مرحوم علامه طباطبائی (ره) در تفسیر این آیه در المیزان آورده‌است:منظور از «ازلاق به ابصار» در «لیزلفونک» در آیه 52 قلم بنابر نظر همه ی مفسرین، چشم زدن است که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق هست. با این حال دلیلی ندارد که ما آن را انکار کرده و بگوییم یک عقیده ی خرافی است.(المیزان، ج 19، ص 648)

هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند. (مکارم الاخلاق، ص 474)

توجه داشته‌باشید که قبول کلیت تاثیر چشم زخم، به معنای پذیرفتن عقاید خرافی و عوامانه درباره چشم زخم نیست.

دستور آیت الله  بهجت برای  دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

  1. هنگام اذان در جایی که زندگی می کند، با صوت جهر و آشکار{صدای بلند مثل نماز صبح}، اذان بگوید.
  2. پس از نماز صبح 50 آیه از قرآن را با صوت جهر و آشکار تلاوت نماید.
  3. دو سوره ی معوّذتین (فلق و ناس) را زیاد بخواند.
  4. پیش از خواب 4 قل (یعنی سوره های کافرون، توحید، ناس و فلق) را بخواند.
  5. همراه خود قرآن داشته باشد.
  6. آیه الکرسی را فراوان بخواند وآن را نوشته و در خانه نصب کند.
  7. صدقه دادن و تکرار معوذتین و تکرار لاحول و لا قوۀ الا بالله
  8. حرز امام جواد علیه السلام را همراه داشته باشد مثلاً در انگشتری. و این حرز باید روی پوست آهوی 6 ماهه ی تهامه نوشته شود.

تاثیر آیه و ان یکاد برای چشم زخم

به گفته دکتر سید محسن میرباقری، خواندن آیه و ان یکاد (52 سوره قلم) نسبت به زدن آن در خانه و یا به همراه داشتن آن، موثرتر است. با این حال به همراه داشتن آیه و ان یکاد و یا زدن آن در خانه نیز تاثیرگذار است.

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *