قتل روزنامه نگار عربستانی

درباره جمال خاشقچی چه می‌دانید؟

حتما این روزها درباره جمال خاشقچی و قتل او در کنسولگری عربستان در ترکیه چیزهایی شنیده‌اید. او که روزنامه‌نگاری مخالف سیاست‌ها دولت عربستان بوده، گوبا قبلا نیز تهدید به قتل شده است که سرانجام وقت آن فرارسیده است. ماموران مزدور عربستانی با قساوت تمام بدن او را تکه تکه کرده‌اند و به قتل رسانده اند. در این باره بیشتر بخوانید.

جمال خاشقجی که بود؟

«جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر عربستانی است که گفته می‌شود در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسیده است. اقدامی که درآن عربستان اثبات کرد که حتی تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارد چه برسد به پذیرش!

تنها چند روز از ناپدید شدن جمال نمی‌گذشت که مقامات پلیس استانبول اعلام کردند که جسد این روزنامه‌نگار را در حالی که تکه تکه شده بود و اثراتی از شکنجه شدن در آن مشاهده می‌شد، را در اطراف شهر پیدا کرده‌اند. جمال خاشقجی ۵۹ سال شن داشت و برای دریافت مدارک رسمی لازم برای برگزاری مراسم عروسی خود، وارد کنسولگری شد و دیگر بیرون نیامد. مقامات پلیس ترکیه بر این باورند که خاشقجی در درون ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است.

اما مقامات عربستان آن را به شدت نفی می‌کنند و می‌گویند که او بعد از خارج شدن از کنسولگری، ناپدید شده است. این در حالی است که نامزد او، حدیث چنگیز، می‌گوید او دیگر از کنسولگری خارج نشده است.

با استناد به فایل‌های صوتی ضبط شده که پلیس ترکیه آن را در دست دارد گفته است که در آن جمال خاشقجی با محمد العتیبی، سرکنسول عربستان، در استانبول در دفترش در حال صحبت بوده که دو تن از تیم ۱۵ نفره وارد دفتر او می‌شوند و با استفاده از ماده بیهوشی، او را بیهوش کرده و به اتاق مجاور منتقل می‌کنند. ایسنا گفته است که صدای فریادهای او در فایل صوتی شنیده می‌شود.

این روزنامه‌نگار بعدا به اتاق دیگری منتقل و در آنجا کشته و بدنش قطعه‌قطعه شد. این عملیات توسط محافظان شخصی محمد بن سلمان، ولعیهد عربستان انجام گرفت.

محمد العتیبی نیز در ترس و وحشت به سر می‌برد و چند روز است در منزلش مانده و تمامی برنامه‌هایش را نیز کنسل کرده است. دستگاه امنیت ترکیه فکر می‎‌کند که جسد یا بخشی از جسد خاشقجی در محوطه کنسولگری عربستان دفن شده است.

کنسولگری عربستان برای اثبات کشتن او از تمامی مراحل شکنجه و قتل او فیلم گرفته‌اند و برای سرانشان در خارج از ترکیه ارسال گردیده است. قبلا نیز پلیس اعلام کرده بود که همراه خاشقچی، 15 عربستانی دیگر نیز وارد ترکیه شده‌اند که و همزمان با او در کنسولگری حضور داشته‌اند. این تیم 15 نفره بعد از انجام ماموریتشان از ترکیه خارج شده‌اند.

پیشینه سیاسی جمال خاشقچی

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های عربستان و ولیعهد سعودی بوده است. جمال خاشقجی در ستون مربوط به خود در روزنامه واشنگتن پست، در مورد برخی از سیاست های محمد بن سلمان انتقاد می کرد و از ملت مظلوم فلسطین و یمن در برابر او دفاع می‌کرد. او که قبلاً مشاور دولت عربستان بوده برای جلوگیری از دستگیری احتمالی‌اش حدود یک سال گذشته را در ایالات متحده به سر می‌برد.

او در یکی از مقاله های خود در واشنگتن پست نوشته بود که: «نویسندگانی مانند من که انتقادات خود را محترمانه بیان می کنند، ظاهراً بسیار خطرناکتر از مخالفان سرسخت نظام سعودی مستقر در لندن هستند».

با وجود تاکید دوستانش مبنی بر این که نباید تنها به آن محل برود، او قبول نمی‌کند و فکر می‌کند در ترکیه مشکلی برایش پیش نمی‌آید. از طرفی خاشقچی بدترین کار را کرده و زمانی برای مراجعه‌اش نیز رزرو کرده است که به دشمنانش امکان سوءاستفاده را داده است.

حتما بخوانید:

هزینه ویزای اربعین / هزینه حمل و نقل در عراق

اطلاعات موکب‌های اربعین

اظهارات محمد بن سلمان در مصاحبه ای که روز جمعه با روزنامه بلومبرگ داشته نیز جالب است که گفته جمال خاشقجی کنسولگری عربستان را ترک کرده و مقامات ترکیه می توانند این ساختمان را تفتیش کنند تا از این موضوع اطمینان حاصل نمایند!

جمال خاشقجی گفته بود که دیگر نمی‌تواند در در روزنامه پان عرب الحیات  مقاله بدهد و از نوشتن در آن‌جا منع شده است. این روزنامه به شاهزاده خالد بن سلطان آل سعود تعلق دارد.

خاشقجی، همچنین، از سیاست های عربستان در یمن انتقاد کرده است. همانطور که می‌دانید عربستان در زمینه آزادی بیان رسانه ها رتبه خوبی ندارد واز ۱۸۰ کشور، رتبه ۱۶۹ را به خود اختصاص داده است. البته محمد بن سلمان ادعا کرده است که می‌خواهد تا سال 2030 کشورش را به یک کشور مدرن تبدیل کند. مسلم است که با این سیاست‌هایی که او در پیش گرفته نخواهد توانست به این ‌چنین جایگاهی دست یابد؛ مگر حمایت کسانی که او را می‌دوشند، یا همان زور پول!

اقدامات اخیر محمد بن سلمان

دیدن جایگاه این کشور در زمره کشورهای مدرن و پیشرفته، در حالی که در آن مردمش حق صحبت کردن را هم ندارند، جالب و دیدنی خواهد بود.

در اقداماتی بی سابقه او قانون رانندگی زنان در کشور را مقبول اعلام کرد و سینماها برای اولین بار شروع به کار کردند. جالب‌تر آن‌جاست که با وجود این همه ظلم و خفقان در این کشور، همچنان افرادی هستند که با این آزادی‌های محدود نیز مقابله می‌کنند. برخی از چهره های سرشناس خاندان آل سعود، با این سیاست‌ها مخالفت کرده‌اند. جمال خاشقجی یکی از کسانی بود که چه در داخل و چه خارج از عربستان، این سیاست ها را همیشه غیر قانونی می‌دانست و هیچ‌وقت تن به این ظلم‌های آشکار و دفاع از آن‌ها نداد.

منبع: rooziato

یک دیدگاه در “درباره جمال خاشقچی چه می‌دانید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *