کاشت و نگهداری کاکتوس

اصول نگهداری کاکتوس در خانه

گونه‌های گیاهی زیادی در جهان وجود دارند که تعدادشان به 400 هزار گونه می‌رسد. از این تعداد، 8 هزار نمونه در ایران یافت می‌شود. یکی از پرطرفدارترین گونه‌های گیاهی کاکتوس‌ها هستند که با توجه به انواع مختلف و ظاهر زیبایی که دارند، قابل نگهداری و پرورش آسان در آپارتمان و محیط‌های کاری خواهند بود. با توجه به سبک زندگی خاص و مقاومی که کاکتوس دارد افراد زیادی طرفدار پرورش این گیاه هستند. در واقع برای پرورش و نگهداری از کاکتوس‌ها نیاز به اطلاعات یا مراقبت‌های خاصی نیست، افراد تازه کار نیز به راحتی از عهده وظایف آن بر می‌آیند.

اکثر این گیاهان متناسب با شرایط بیابانی و نواحی خشک رشد می‌کنند ولی بسیاری از گونه‌ها قابلیت سازگاری با محیط‌های زیادی را دارند. البته شرایط محیطی کاکتوس نباید به شدت سرد باشد چون باعث یخ زدگی گیاه می‌شود. با وجود تاسیسات حرارت مرکزی که در آپارتمان‌ها وجود دارد، روزهای سرد زمستان برای کاکتوس‌ها گرم و دلچسب خواهد بود. اگر کاکتوس را در شرایطی خارج از محیط خانه می‌گذارید بهتر است روی آن را با یک نایلون بپوشانید تا فضای درون نایلون گرم شود. در این مطلب از رازینه به چگونگی نگهداری 5 گونه رایج کاکتوس در ایران می‌پردازیم.

چگونگی نگهداری از کاکتوس گوش خرگوشی

این مدل از کاکتوس تیغ ندارد و دارای گلوشید‌های زرد یا سفید در دسته‌های زیاد است. گلوشید منظور تیغ یا پرزهای ریزی است که روی برگ گیاه وجود دارد. رنگ گل‌های این گیاه زرد بوده و به نور کامل آفتاب و نیمه سایه علاقه‌مند است. خاک مورد استفاده برای این گیاه باید زه‌کشی شده باشد تا برای مدت طولانی خیس نماند. آبیاری گیاه در فصل تابستان باید به صورت منظم باشد و حتما تا زمان آبیاری بعدی از خشک شدن خاک مطمئن شوید. در زمستان به حدی آبیاری کنید که پد یا برگ‌های آن چروکیده نشود.

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن است. یک پد از گیاه را جدا کرده و چند روزی در سایه قرار دهید تا خشک شود. سپس آن را در خاک مناسبی که از قبل آماده کردید بگذارید و بعد از 2 الی 3 روز آبیاری کنید. به طور معمول یک ماه طول می‌کشد تا ریشه گیاه رشد کند.

نگهداری کاکتوس استوانه‌ای( چیلیتا)

این کاکتوس تیغ‌هایی به رنگ زرد و نارنجی دارد که به شکل دسته‌های 14 تا 25 تایی به سمت بدنه کاکتوس خم شده‌اند. این گیاه نیاز به خاک ماسه‌ای زه‌کشی شده دارد و گل‌های زرد کمرنگ و صورتی می‌دهد. نور زیاد و غیر مستقیم آفتاب برای این گیاه مناسب است. ریشه این گونه از کاکتوس‌ها مستعد پوسیدگی است و باید به آبیاری آن توجه کرد. در تابستان باید پس از خشک شدن خاک به طور منظم آبیاری شود اما در زمستان آبیاری باید محدود باشد. روش مناسب تکثیر این گیاه قلمه زدن است.

نگهداری کاکتوس توپ طلایی

این کاکتوس دارای تیغ‌های زرو و سفید است و با تابش مستقیم خورشید قد تیغ‌ها بلندتر می‌شود. نمونه‌های بالغ این گیاه در صورت رشد کافی اواخر بهار گل دادن را آغاز می‌کند. این گیاه همانند گیاهان قبلی، نیاز به آبیاری کافی و مناسب در تابستان دارد به طوری که سطح خاک مابین دو آبیاری خشک شود. به دلیل تماس قسمت زیرین کاکتوس با خاک مرطوب بهتر است که اطراف آن با سنگریزه پوشانده شود. نکته قابل توجه در مورد این کاکتوس این است که اگر نور آفتاب به اندازه کافی نباشد، رشد طولی بیشتر از رشد قطری شده و کاکتوس نیمه استوانه‌ای رشد می‌کند.

نگهداری کاکتوس آلوئه گورخری

برگ‌های این گیاه گوشتی و آبدار و به صورت به هم چسبیده کنار هم قرار می‌گیرند. خاک مناسب این گیاه باید از دوقسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ تشکیل شده باشد. گل‌ها به صورت زنگوله‌ای و خوشه‌ای رشد می‌کنند و با رنگ سفید مایل به سبز در تابستان ظاهر می‌شوند. این گیاه نیاز چندانی به آبیاری ندارد پس بهتر است خاک سطح آن تا آبیاری بعدی خشک شود. نور آفتاب بسیار برای این گیاه مناسب است و بهترین روش برای تکثیر آن، کاشت پاجوش‌های آن است.

نگهداری کاکتوس سدوم یا ناز سدوم

این گیاه همیشه سبز و گوشتی دارای شاخه‌های نازک با برگ‌های استوانه‌ای آبدار به رنگ سبز روشن همراه با قرمز است. گل‌های این گونه به شکل ستاره‌ای و زرد کمرنگ و صورتی و سفید است. خاک مناسب این گیاه باید مخلوطی از خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته شده باشد( خاک، قلیایی باشد). این گیاه به نور زیاد و آبیاری اندک نیاز دارد. روش تکثیر این گیاه به شیوه قلمه زدن صورت می‌گیرد. باید یک ساقه بلند انتخاب کنیم . قلمه انتهای آن را به طول 5 سانتی متر جدا کنید و 2 روز کنار بگذارید سپس در خاک نسبتا مرطوب بکارید.

چند نکته طلایی در نگهداری کاکتوس

بسیاری از گیاهان به محیط قلیایی نیاز دارند. برای فراهم کردن این شرایط می‌توانید می‌توانید از آبی که تخم   مرغ را در آن پخته‌اید استفاده کنید. اما مثلا برای گیاهانی که محیط اسیدی را می‌پسندند استفاده از تفاله چای خشک شده نتیجه مطلوبی خواهد داشت. برای آبیاری گیاهان بهتر است از آبی که چند ساعت مانده استفاده کنید. این آب به دلیل این که کلرش از بین رفته برای گیاه مناسب‌تر است.

گلدان سفالی گزینه مناسبی برای کاشت کاکتوس است چون رطوبت اضافی به راحتی از جدار بیرونی آن خارج شده و ریشه سالم می‌ماند، گردش هوا نیز در خاک بهتر صورت می‌گیرد. گلدان‌های پلاستیکی معمولا مناسب این کار نیستند چون باعث ضعیف شدن رشد گیاه می‌شوند مگر اینکه، کف ظرف دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب باشد.

اگر می‌خواهید که کاکتوس شما در فصل بهار و تابستان گل بدهد، باید شرایط خوبی را در فصل زمستان برای گیاه فراهم کنید. در فصل سرما کاکتوس را در مکانی خنک قرار دهید و آبیاری آن را بسیار محدود کنید. چون کاکتوس گیاهی مخصوص صحراها است که می‌تواند تا چند ماه از آب درون ریشه استفاده کند.

۲ دیدگاه در “اصول نگهداری کاکتوس در خانه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *