تعمیر کفش چرمی

نحوه تعمیر وسایل چرمی در خانه

خشک شدن و قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید، موجب ترک خوردن چرم می‌شود. اگر ترک‌های چرم بیش از حد عمیق نباشد، تعمیر کردن وسایل چرمی کار دشواری نیست. با خرید چند ابزار ساده به راحتی می‌توانید این وسایل چرمی را تعمیر نمایید.

چگونه چرم ترک خورده را تعمیر کنیم؟ تعمیر مبل چرم پوسته شده در منزل

عموما استحکام و دوام چرم بالا است. با این حال گذشت زمان می‌تواند وسایل چرمی را نیز با ترک‌خوردگی مواجح نماید. بهتر است برای نگهداری چرم از واکس و مواد روغنی مخصوص استفاده نمایید. در ادامه این متن می‌توانید شیوه ترمیم چرم در خانه به همراه عکس را مشاهده کنید.

بخش اول ترمیم چرم ترک خورده مبل: تمیز کردن چرم

با کمک یک ماده پاک‌کننده و دستمال میکروفایبر سطح چرم را به طور کامل تمیز نمایید. شما می‌توانید با به کار گیری پاک‌کننده‌های مخصوص چرم به راحتی سطح کار را برای ترمیم چرم ترک خورده آماده کنید.

  1. برای تمیز کردن چرم ماده پاک کننده را روی پارچه اسپری نموده و تمیز کردن سطح چرم را آغاز نمایید. مراقب باشید، در حین انجام کار باعث افزایش عمق ترک و پوسته‌های روی چرم نگردید.
  2. پیش از آماده‌ کردن کیت ترمیم چرم، بگذارید که سطح مبل و یا هرگونه وسیله چرمی دیگر به صورت کامل خشک شود. بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه چرم خشک شده و ترک ها واضح‌تر خواهندگشت. برای سریع‌تر کردن روند خشک شدن پیشنهاد می‌کنیم از دستمال‌های میکروفایبر استفاده نمایید.
  3. در این مرحله می‌توانید از روغن یا نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. مقداری از ماده نرم کننده را روی انگشت، دستمال یا اسفنجی نرم بریزید و آن را روی ترک‌های چرم اعمال کنید. ماده نرم کننده چرم را به طور مستقیم درون ترک‌ها مالش دهید تا منافذ پارچه به طور کامل تمیز و نرم شده و برای تعمیر آماده گردد.
  4. درون ترک‌ها را با مقداری نرم‌کننده، تمیز و صاف نمایید. برای این کار مقدار زیادی از ماده نرم کننده را روی پد اپلیکاتور (دستمال یا اسفنجی نرم) ریخته و ترک‌ها و نواحی اطراف آن را به طور کامل مالش دهید. فرایند مالش دادن ترک‌ها را ادامه دهید؛ تا زمانی که رنگ چرم، به رنگی یکدست و سازگار با نواحی بدون ترک شده تبدیل گردد و ترک‌ها به مقدار زیادی مخفی گردند.
  5. چرم را ۲ ساعت به حال خود رها کنید تا به طور کامل خشک گردد. با لمس سطح مورد نظر می توانید؛ تشخیص دهید آیا سطح چرم ترک خورده همچنان مرطوب است و یا کاملا خشک شده‌است. توجه داشته‌باشید چرم به مدت زمان نسبتا زیادی برای جذب مواد نرم‌کننده نیاز دارد.
  6. برای ترمیم فوری مبل چرم ترک‌خورده و یا هر وسیله چرمی دیگر، چنانچه ترک‌ها همچنان مشاهده می‌شوند، دوباره مقداری نرم کننده روی بر آن اعمال کنید.
  7. ترمیم کفش چرم ترک‌خورده به نوع ماده نرم‌کننده وابسته است؛ شاید نیاز باشد، چندین بار این کار را انجام دهید تا دیگر اثری از ترک و پوسته‌ها مشاهده ننمایید.

بخش دوم: ناپدید کردن ترک ها با فیلر

  1.  در این مرحله از ترمیم مبل چرمی ترک خورده، پیش از اینکه به سراغ استفاده از فیلر (ماده پر کننده) بروید، سطح مورد نظر را با استفاده از مقداری صابون یا ماده پاک کننده مخصوص چرم و دستمالی نرم به طور کامل تمیز کنید.
  2. صابون‌های بچه یا دست می‌تواند گزینه مناسبی جهت این کار باشد. ماده پاک‌کننده را بر روی دستمال میکروفایبر یا اسفنجی نرم اعمال نموده و تمیز کردن سطح چرم ترک خورده را آغاز نمایید.
  3. یک شب تا صبح بگذارید تا چرم کاملا خشک شود. وجود هر گونه رطوبت روی چرم ترک خورده سبب می‌گردد فیلر یا ماده پرکننده به خوبی روی سطح چرم و پوسته‌ها را پر نکند. برای سرعت بخشیدن به فرایند خشک شدن می‌توانید از دستمال‌های میکروفایبر برای این کار استفاده کنید. این دستمال‌ها جهت ترمیم روکش چرم صندلی ماشین نیز مناسب خواهندبود.
  4. در این مرحله از ترمیم چرم ترک‌خورده مبل از سمباده با درجه سختی ۶۰۰ استفاده کنید. با اعمال فشار ملایم سمباده زدن سطح چرم را آغاز نمایید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که سطح چرم به طور کامل صاف و یکنواخت شود؛ تا زمانی که سطح مبل ترک‌خورده را لمس می‌نمایید، وجود شکاف و پوسته‌های سطح چرم به دست شما آسیبی وارد نکند و سطحی کاملا صاف را احساس کنید.
  5. اکنون سطح مورد نظر را با کمک دستمالی نرم به طور کامل خشک و تمیز نمایید و از عدم وجود گرد و غبار و پوسته‌های چرم لابلای ترک‌ها مطمئن شوید.
  6. فیلر (ماده پرکننده) را به خوبی روی موضع بمالید. این کار موجب پر شدن فضاهای خالی مابین ترک‌ها می‌گردد. این کار را تا زمانی که همه سطح چرم ترک خورده از فیلر مملو گردد؛ ادامه دهید. شما می‌توانید از این مرحله برای ترمیم کیف چرم پوسته شده نیز استفاده نمایید.
  7. در این مرحله از ترمیم پوسته پوسته شدن مبل چرمی اضافات فیلر را با کمک یک کاردک جمع نمایید. در زمان فیلر زدن، اطراف ترک‌ها نیز از این ماده پوشیده می‌شود. برای بر ظرف کردن این مشکل بعد از اتمام مرحله فیلرزنی، اضافات فیلر را به طور کامل تمیز کنید به شکلی که اطراف ترک‌ها عاری از این گونه مواد پرکننده باشد.
  8. حدود ۶ ساعت به چرم استراحت دهید تا فیلر میان ترک‌ها به طورکامل سفت گردد. با قرار دادن فیلر در معرض هوا به روند خشک شدن آن سرعت بدهید. روی فیلر زدن حسابی کار کنید. در این مرحله باید پس از هر مرحله که فیلر زدید بگذارید تا به طور کامل خشک شود و پس از آن فیلر بزنید. این روند را ۳ تا ۴ بار تکرار نمایید.

بخش سوم: رفع ترک مبل و ترک چرم با رنگ

  1. بعد از اینکه ۳ تا ۴ بار مراحل فیلر زنی را تکرار نمودید و از پر شدن همه سطوح چرم ترک خورده با کمک فیلر اطمینان حاصل نمودید، سمباده کشیدن را آغاز نمایید.
  2. از سمباده با درجه سختی ۶۰۰ استفاده نمایید و با اعمال فشار ملایم سمباده زدن سطح چرم را آغاز نمایید. این عمل را تا زمانی ادامه دهید که سطح چرم به طور کامل صاف و یکنواخت گردد. سپس سطح مورد نظر را با کمک دستمالی نرم به طورت کامل خشک و تمیز نمایید و از پاک بودن سطح آن از گرد و غبار اطمینان حاصل کنید؛ زیرا غبار از جذب رنگ روی سطح کار جلوگیری خواهدکرد.
  3. وقتی فیلر کاملا خشک شد، با تکه‌ای اسفنج موضع را رنگ نمایید تا مبل شما یکدست شود. به این منظور لایه نازکی از رنگ را با استفاده از اسفنج روی چرم ترک‌خورده اعمال کنید. در انتخاب رنگ دقت نموده و رنگی را انتخاب نمایید که با مبلتان هم‌خوانی داشته‌باشد.
  4. به مدت ۲ دقیقه محل رنگ شده را به کمک سشوار خشک نمایید. پس از اتمام کار محل رنگ شده را با دست لمس کرده تا از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  5. برای حفاظت از رنگ، با سیلر چرمی ترک‌ها را تمیز کنید. سیلر را روی اسفنج تمیز یا پد اپلیکاتور اسپری نموده و روی ترک‌ها بمالید. برای دومین بار این پوشش را روی همه سطوح اعمال نمایید. سیلر مانند یک نرم‌کننده عمل کرده و علاوه بر حفاظت از رنگ و چرم ترک خورده از بروز لکه‌ها‌ و خسارت‌های بیشتر به چرم نیز جلوگیری می‌نماید.
  6. در مرحله انتهایی ترمیم چرم ترک‌خورده مبل، سیلر را به مدت ۲ دقیقه به کمک سشوار حرارت داده و از خشک شدن آن مطمئن شوید. ترمیم چرم ترک‌خورده شما به پایان رسید.

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *