گیاههان آپارتمانی

معرفی گیاه آپارتمانی بنت قنسول یا سرخ‌برگه

بنت قنسول یا سرخ برگه گیاهی از گونه‌های بومی مکزیک است و از نظر تجاری اهمیت بسیاری دارد. این گیاه دارای برگ‌های زیبایی به رنگ سبز و قرمز است و بیشتر برای تزئینات کریسمس استفاده می‌شود. بنت قنسول به صورت یک بوته یا درختچه است که ارتفاع آن از 60 سانتی‌متر تا 4 متر می‌رسد. برگ‌های سبز گیاه، تیره رنگ و با طول 7 تا 16 سانتی‌متر هستند.

برگ‌های کوچکی که روی گیاه قرار دارند معمولا قرمز تیره هستند اما گاهی می‌توانند نارنجی، سبز روشن، شیری، صورتی، سفید یا مرمری باشند. درون برگ‌های قرمز رنگ، گل‌های برگ مانند کوچکی به رنگ زرد وجود دارند که به تدریج رشد می‌کنند و به برگ‌های قرمز تبدیل می‌شوند.

این گیاه دارای گل‌های سفید است اما چون در میان برگ‌های قرمز مخفی است جلب توجه نمی‌کند. عده‌ای تصور می‌کنند همین برگ‌های سرخ، گل اصلی هستند. گل‌های این گیاه کوچک و فاقد ارزش زینتی هستند اما برگ‌های آن به رنگ‌های قرمز، قرمز تیره، سفید، صورتی، کرم در می‌آید که اصطلاحا به آن گل می‌گویند. بیش از صد رقم از این گیاه وجود دارد که مورد کاشت و تکثیر قرار می‌گیرد. تفاوت در اندازه و نوع برگ قابل مشاهده است.

زیبایی و رشد این گیاه به نور بستگی دارد. نور زیاد رنگ گل را تغییر می‌دهد. برخلاف نور زیاد، این گیاه به آب بسیاری نیاز ندارد. در صورت آبیاری بیش از حد امکان پوسیدگی ریشه و نابودی گل وجود دارد. بنت قنسول در فصل پاییز شروع به گل دادن می‌کند و در تمام زمستان گل دارد. بنت قنسول یا سرخ‌برگه برای رشد کافی نیاز به محیط گرم و مرطوب دارد. اگر شرایط محیطی برای رشد گیاه بنت قنسول مساعد نباشد برگ‌ها شروع به ریزش می‌کند. در محیط گرم نیز گل دهی به تاخیر می‌افتد.

بهترین زمان مناسب برای تکثیر این گیاه، اردیبهشت و تیر است. قلمه زدن سازگارترین روش تکثیر گیاه بنت قنسول است.

باورهای فرهنگی در مورد گیاه بنت قنسول

آزتک‌ها از این گیاه برای رنگرزی و درمان تب استفاده می‌کردند. در مکزیک به گل شب کریسمس مشهور است. در اسپانیا گل عید پاک و در شیلی و پرو به نام تاج کوه‌های آند شناخته می‌شود. به خاطر علاقه بسیار آتاتورک به این گیاه، آن را گل آتاتورک نیز می‌گویند.

دلیل نام‌گذاری این گیاه به نام بنت قنسول این است که سفیر آمریکا در مکزیک به نام جوئل پوینست اولین کسی بود که این گیاه را به آمریکا معرفی کرد. در عربی به آن بنت القنصل می‌گویند به معنای دختر کنسول، که اشاره به آن سفیر دارد.

ارتباط گیاه بنت قنسول با کریسمس چیست؟

در افسانه‌های مکزیک نقل شده که دختری به نام ماریا به علت فقر نمی‌توانسته هدیه‌ای برای تولد مسیح تدارک ببیند. با الهامی که از فرشتگان می‌گیرد، گیاهان هرز کنار جاده را جمع می‌کند و در جلو محراب کلیسا قرار می‌دهد. در اثر معجزه شکوفه‌های قرمز از میان علف‌های هرز رشد می‌کنند و به سرخ‌برگه یا بنت قنسول تبدیل می‌شوند. در آمریکا روز 21 دسامبر روز ملی سرخ‌برگه( بنت قنسول) است.

چگونه می‌توان گیاه بنت قنسول را در خانه نگهداری کرد؟

گیاه سرخ‌برگه از دسته گیاهان شیره دار است و از تماس کودک با آن باید خودداری شود. بنت قنسول گیاهی است که در فصل زمستان گل می‌دهد. به این علت این گیاه متناسب با روزهای کوتاه زمستان رشد می‌کند. برای گل دادن این گیاه در فصول سرد باید آن را در محیطی قرار دهیم که در شب هیچ نوری به آن نرسد.

می‌توانید در شب تا زمانی که خانه شما روشن است، یک کیسه‌زباله مشکی بر روی آن کشیده و زمانی که لامپ‌ها را خاموش کردید رویش را بردارید. دمای خانه نباید بالا باشد چون از قرمز شدن گیاه جلوگیری می‌کند.

خاک مناسب رشد گیاه بنت قنسول

بهترین و مناسب ترین خاک برای این گیاه، خاک قلیایی است که خاک‌برگ این ویژگی را دارد. خاک مرطوب در صورتی برای گیاه لازم است که آبی که به آن می‌دهید از منافذ زیر گلدان خارج شود. این گیاه مناسب شرایط آپارتمانی است و باید در جایی قرار بگیرد که از نور کافی برخوردارد باشد.

برای تغذیه مناسب گیاه نیز لازم است از کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید. زمانی که گیاه شما گل داد باید کود دهی را قطع کنید و این کار را به خرداد تا آبان ماه در حدود سه هفته موکول کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *