قیمه نذری

غذاهای نذری شهر‌های مختلف ایران

نام محرم در خاطرات همه‌ی ما با نذر‌ی‌ها آن گره خورده‌است. در این میان جدا از نذری‌های مرسوم، هر یک از شهر‌های ایران متناسب با فرهنگ خود، از عذاهای خاصی برای پذیرایی از عذاداران حسینی استفاده می کنند. در این متن می‌خواهیم نذری‌های شهر‌های مختلف ایران را  معرفی کنیم.

حتما بخوانید:

تهران، آبگوشت

در تهران به غیر از غذاهایی مانند قورمه سبزی، قیمه، عدس پلو، لوبیا پلو، آش رشته، شلقمکار و زرشک پلو، در برخی محله‌ها غذاهای دیگری به عنوان نذری داده می‌شود. در محله سنگلچ و بازار در ظهر عاشورا آبگوشت نذری طبخ می‌شود. از آن جایی که این محله از معدود مکان‌های تهران است که در آن آبگوشت نذری داده می‌شود، هر سال عده‌ی زیادی به شوق خوردن آن از مسافت‌های دور به سنگلچ می‌آیند. نارمک از محله‌هایی است که در آن نذری‌های متفاوتی مانند جوجه کباب و چلوکباب پخش می‌شود.هزینه‌ی پختن این نذری‌ها بیشتر از نذری‌های متعارف است. در خیابان طرشت، ظهر عاشورا خورشت فسنجان میان عزاداران  حسینی توزیع می‌شود. عده‌ی زیادی برای چشیدن خوشت فسنجان ظهر عاشورا را در طرشت می‌گذرانند.

مشهد، شله مشهدی

اگر امسال محرم خود را در مشهد می‌گذرانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم چشیدن شله مشهدی را در برنامه‌ی خود قرار دهید. بهترین شله مشهدی‌ها را می‌توانید در روزهای محرم و در حوالی حرم امتحان کنید. شله مشهدی نوعی آش است. این غذا شباهت زیادی به حلیم دارد. برای طبخ این غذا از گوشت، حبوبات و ادویه، فراوان استفاده می‌شود. طعم این غذای مقوی در ذهنتان ماندگار خواهدشد.

بیرجند، آش بلغور یا همان غلور

بیرجندی‌ها یک سنت زیبا دارند که صبح‌های روز جمعه بعد از دعای ندبه، یا در هر مناسبت دیگری مثل اربعین یا محرم، پای ثابت نذری‌هایشان آش بلغور یا همان غلور است. یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی که تا به حال خورده‌اید را مطمئنا با خوردن این آش تجربه خواهید کرد. این آش از بلغور گندم، حبوبات و سیر به اضافه گوشت گوسفندی تازه تهیه می‌شود و پخت آن از شب قبلش شروع می‌شود تا به خوبی جا بیفتد. شب‌های جمعه با برگزای مراسم‌هایی دیگ‌های غلور را بار می‌گذارند و تا صبح به نوبت هم می‌زنند.

اصفهان، بریانی و آبگوشت

اصفهانی‌ها در روزهای محرم با غذاهای محلی خود مانند، بریانی و آبگوشت از غزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند. آبگوشتی که در اصفهان نزری داده می‌شود با آبگوشت‌های معمولی متفاوت است. برای تهیه‌ی این آبگوشت محبوب، تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند درون دیگ‌های مسی قرار گرفته و در تنور گذاشته می‌شوند. برای جاشنی این آبگوشت تنها از زعفران استفاده می‌شود. عزاداران حسینی از غذا را در کاسه‌ها استیل میل می‌کنند.

حتما بخوانید:

اطلاعات موکب‌های ایرانی در اربعین حسینی

شیراز، قیمه با شکرپلو

یکی از نذری‌های مرسوم در شیراز خورشت قیمه است. اما این خورشت قیمه همراه با برنجی به نام شکرپلو صرف می‌شود. شیرازی‌ها برای تهیه‌ی شکرپلو ابتدا برنج را با  شربت غلیظ شکر و زعفران آبکش می‌کنند و پس از دم کردن برنج، آن را با خلال‌های پسته و پرتقال تزیین می‌کنند.

اردبیل، پیچاق قیمه

اردبیلی‌ها در محرم از عذارادان امام حسین (ع) با یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی خود؛ یعنی، پیچاق قیمه پذیرایی می‌کنند. پیچاق قیمه بر خلاف قیمه‌های معمولی با پیازداغ زیاد و خلال بادام پخته می‌شود و در نهایت نیز به تعداد میهمانان در آن تخم‌مرغ می‌شکنند. این غذای محبوب اردبیلی بیشتر در عاشورا و تاسوعا نذری می‌دهند.

کاشان، آبگوشت پلو

آبگوشت پلو یکی از غذاهایی است که کاشانی‌ها از آن برای پزیرایی از عذاداران حسینی استفاده می‌کنند. این غذا مشابه آبگوشت‌های مرسوم است با این تفاوت که کاشانی‌ها در آن برنج و لپه نیز می‌ریزند. شهرستان آران و بیدگل که در 6 کیلومتری کاشان قرار دارد، جایی است که هر سال بیشترین آبگوشت پلو را نذری می‌دهد.

قزوین، قیمه نثار

اگر گذرتان به قزوین افتاد، طعم به یاد ماندنی قیمه‌ی نثار را از دست ندهید. خوشمزگی این خورش باعث شده تا قزوینی‌ها آن را برای نذری دادن در روز‌های محرم انتخاب کنند. تفاوت قیمه‌ی نثار با قیمه‌های معمولی در این است که برای طبخ قیمه‌ی نثار از شکر، گلاب، پودر هل، خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال استفاده می‌شود.

نذری‌های شهرهای دیگر ایران

گیلانی‌ها و به ویژه رشتی‌ها بیشتر از هر غذای دیگری در محرم و صفر از خورش فسنجان برای پذیرایی از عذاداران امام حسین (ع) استفاده می‌کنند.

اهوازی‌ها در روز عاشورا خورشت سبزی نذری می‌دهند. این خورشت با وجود شباهت زیادی که با قورمه سبزی دارد، همان قورمه سبزی نیست. اهوازی‌ها سبزی قورمه سبزی را خیلی سرخ می‌کنند و برای پخت آن از لوبیای سفید استفاده می‌کنند.

یکی از نذری‌های محبوب یزدی آش گندم است. این آش شباهت فراوانی به حلیم دارد.

در تبریز چلوگوشت هویج از نذری‌های متداول در محرم به شمار می‌رود.

کرمانی‌ها در روز‌های محرم آبگوشت متنجون درست می‌کنند. این آبگوشت با برگ زردآلو، خرما، تکه‌های میوه و شنبلیله طبخ می‌شود.

امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید باشد. همچنان ما را در رازینه دنبال کنید.

منبع: اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *