پیاده‌روی اربعین

وسایل مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: اگر یکی از شیعیان ما به زیارت امام حسین علیه السلام برود، باز نمیگردد در حالی که تمام گناهانش بخشوده شده است. برای هر قدمی که برمیدارد، هزار ثواب برایش نوشته می شود، هزار گناه فراموش می شود و هزار مرتبه جایگاهش بالا برده می شود. (بحارالانوار، جلد 101 ، صفحه 25)

سفر اربعین، به طور معمول 7 روز ادامه پیدا می‌کند. در این 7 روز زائرین به شهرهای کربلا، نجف و کاظمین مشرف می‌شوند. 3 روز از این 7 ورز نیز صرف پیاده‌روی اربعین می‌گردد. وسایلی هست که برای سفر اربعین نیز مانند هر سفر دیگری نیاز است. با رازینه‌مگ همراه باشید تا به فهرستی از وسایلی را که در پیاده‌روی اربعین نیاز خواهیدداشت، اشاره کنیم.

به طور کلی مسئله‌ای که باید بیشتر به آن دقت داشته باشید، این است که هر چه وسیله کمتری برای پیاده‌روی همراه خود ببرید، بار خودتان را سبک‌تر کرده‌اید. به طور مکرر از کسانی که سال‌های پیش به اربعین رفته‌اند، شنیده‌ایم که هر بار در طول سفر آرزو می‌کرده‌اند بارشان سبک‎تر باشد. مخصوصا خانم‌هایی که مجبورند به تنهایی سفر کنند، حتما به وزن کوله‌شان توجه داشته باشند که برایشان مشکل‌ساز نشود.

حتما بخوانید:

  1. در این سفر تلاش کنید تنها وسایل سبک را به همراه ببرید. نیازی نیست غذا و آب با خود به همراه ببرید؛ زیرا، این مواد به اندازه‌ی کافی در مسیر را به موجود اند. اما مقداری خشکبار، مانند؛ پسته، بادام، انجیر خشک و برگ زرد آلو، به همراه داشته‌باشید.
  2. برای 2 یا 3 روز پیاده‌روی خود، مقداری از داروهای اساسی مانند، قرس سرماخودگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز و … را به همراه داشته‌باشید.البته در طول مسیر، تعدادی کلینیک کوچک و کمپ درمانی وجود دارد.
  3. در این سفر استفاده از کوله‌پشتی نسبت به کیف دستی بهتر است.
  4. برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، توصیه می‌کنیم جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و … را به همراه داشته‌باشید. عراق روزهای گرمی دارد؛ اما، شب‌های آن حسابی سرد است. بنابراین بهتر است لباس‌هایتان را به گونه‌ای انتخاب کنید که در طول مسیر، بتوانید آن‌ها را به راحتی کم و زیاد کنید. به این منظور، می‌توانید از لباس‌های زیپ‌دار و یا دکمه‌دار استفاده کنید.

خانم‌ها می‌توانند برای محافظت خود در سرما و گردوغبار، از پارچه‌ی مشکی نرم مستطیلی استفاده کنند و آن را با استفاده از یک کش، مقابل صورت خود قرار دهند. (چیزی شبیه به پوشیه). برای حمل راحت‌تر کوله، توصیه می‌کنیم، خانم‌ها از چادرهایی مانند چادر لبنانی و یا ملی استفاده کنند.

  1. اگر گمان می‌کنید در طول مسیر، عرق سوز خواهیدشد، کرم مناسب برای درمان، یا پماد آسیکلوویر را به همراه داشته‌باشید.
  2. یک کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید تا اگر جای مناسبی برای استراحتتان وجود نداشت، از شما در برابر خاک و سرما مراقبت کند.
  3. شما می‌توانید قرآن، دعا، زیارت‌نامه و یا مداحی به همراه داشته‌باشید. هر چند بهتر است این موارد را در با گوشی به همراه خود ببرید؛ زیرا، در این صورت علاوه بر این که می‌توانید در مسیر آن‌ها را بخوانید و یا به آن‌ها گوش دهید، وزن کمتری را با خود حمل خواهیدکرد.
  4. در مسیر راه لازم است کفش راحتی به پا داشته‌باشید. البته، ترجیحا از کفش نو استفاده نکنید؛ زیرا، در طول مسیر، بارها باید برای استراحت در موکب‌ها، به ناچار کفش‌هایتان را از پا دربیاورید.
  5. شارژر موبایل و پاسپورت خود را حتما به همراه ببرید.
  6. در طول مسیر، ممکن است همراهان خود را گم کنید. با توجه به این که در برخی نقاط به دلیل تراکم بالای شبکه، گوشی‌ها آنتن نمی‌دهند، از همان آغاز مسیر، شماره‌ی علمی را در انتخاب کنید تا اگر از همراهتان جدا شدید، در مقابل آن ستون بایستید. این نکته را نیز بدانید که حوالی شماره‌های رند، جمعیت زیادی تجمع دارند.
  7. همه‌ی خدماتی که در طول مسیر ارائه می‌شود؛ مانند، اسکان، نوشیدنی، غذا و حتی ماساژ، رایگان اند. بنابراین نیازی نیست مقدار زیاد پول به همراه داشته‌باشید. تناه لازم است مقداری پول عراقی با خود ببرید؛ زیرا، پول ایرانی را قبول نمی‌کنند.
  8. در طول مسیر تعداد زیادی سرویس بهداشتی قرار داده شده‌است. تعدادی از موکب‌ها سرویس بهداشتی فرنگی نیز دارند. با توجه به این که آب برای شستن دستشویی سرد است و گاهی اوقات مایع و آب برای شستن دست‌ها کم است، توصیه می‌کنیم با خود دستکش یکبار مصرف و صابون خمیر و ژل شستشو نیز به همراه داشته‌باشید.
  9. نگران به پایان رساندن مسیر نباشید. اگر در میان راه مشاهده کردید که ادامه‌ی راه برایتان دشوار است، می‌توانید از صدها ون، ماشین و اتوبوسی که استفاده کنید که شما را به کربلا می‌رسانند.
  10. به طور میانگین، همه‌ی خانم‌ها و آقایان بالای 10 سال، بدون هیچ مشکلی روز سوم، مسیر را به پایان می‌رسانند.
  11. نام و آدرس هتل و یا حسینیه‌ی محل سکونت خود در کربلا را به درستی به خاطر بسپارید.
  12. بهتر است تماس‌های تلفنی خود را پیش از طلوع آفتاب انجام دهید؛ زیرا، در طول روز ممکن است به دلیل شلوغی شبکه با مشکل مواجح شوید.
  13. از آنجایی که عراق باران‌های سنگینی دارد، بهتر است با خود چتر نیز به همراه داشته باشید.
  14. اگر با وجود همه‌ی پیشگیری‌ها همراهان خود را گم کردید، می‌توانید ستاد عتبات عالیات ایران در جورا حرم امام حسین (ع) را به عنوان آخرین قرار خود در نظر بگیرید. آدرس این مکان را اکثر کسبه‌ی مجاور حرم، می‌دانند.
  15. می‌توانید برای قدردانی از خادمینی که در طول مسیر خدمت‌گذاری می‌کنند، هدیه‌های کوچکی مانند عکس آقا، امام و خادم الحسین و … را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

اربعین برای مادران

اگر تصمیم گرفته‌اید همراه فرزند دلبندتان به این سفر بروید، مطمئنا تصمیم سختی برایتان بوده است. حتما خودتان بهتر می‌دانید که کودکان به علت حساس بودن، احتمال مریضی برایشان بیشتر است. اما وقتی مادری این مشکلات را به جان می‌خرد، باید او حمایت کنیم و به او دلداری بدهیم. در طول مسیر پیاده‌روی، خواهشمندیم بیشتر حواستان به این کودکان باشد.

اما مادران به یاد داشته باشید همراه بردن کالسکه مناسب، یکی از ملزومات سفرتان است. اگر فرزندتان به حدی کوچک است که می‌توانید او را در آغوشی بگذارید، این راه را نیز امتحان کنید. بعضی افراد با حمل آغوشی احساس راحتتری بیشتری دارند.

کالسکه بچه برای راه‌پیمایی اربعین

  • کالسکه بچه باید به گونه ای باشد که حملش راحت باشد. اصلاحا خودش را از روی زمین به راحتی بکند. کالسکه‌های بی‌کیفیت، به سختی از زمین جدا می‌شوند و برای جابجایی‌شان تلاش دو چندانی لازم است.
  • ویژگی مهم دیگر کالسکه، مستحکم بودنشان است. شاید لازم باشد وسایل پیاده‌روی‌تان را روی آن سوار کنید. اگر وسط راه برای کالسکه‌تان مشکلی پیش بیاید، احتمالا مجبور خواهید شد آن را در وسط مسیر رها کنید. برای همین در کیفیت کالسکه‌تان دقت بیشتری به خرج دهید.
  • به لحاظ سبک بودن، کالسکه‌های عصایی ترجیح داده می‌شوند ولی کالسکه‌های مبله نیز برای کودکان راحتتر خواهد بود.
  • اگر کالسکه شما سایبان دارد، آن را حتما همراه خود ببرید.
  • اگر فرزندان دوقلو دارید، می‎‌توانید از کالسکه‌های دوقلو در کنار هم و یا پشت سر هم استفاده کنید.
  • به شما توصیه می‌کنیم برای تهیه کالسکه خودتان را به دردسر نیاندازید. با توجه به نوسانات اخیر ارزی و قیمت‌های بالای کالسکه‌ها و وسایل دیگر بچه، خریدهای این‌چنینی سنگین‌تر هم شده‌اند. برای همین به شما توصیه می‌کنیم از کالاهای دست دوم در سایت دیوار و شیپور که جنس باکیفیتی دارند، استفاده کنید و هزینه‌ سفرتان را کاهش دهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. مطالب سریالی رازینه در مورد وسایل و لزومات پیاده‌روی اربعین را دنبال کنید.

 

 

برگرقته از اینجا

۴ دیدگاه در “وسایل مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین”

  1. سلام
    درمورد خرید دستگاه بدنسازی
    راهنمایی می خواستم

    یا اگر ممکنه یک صفحه از ساییتون رو که در مورد خرید بدنسازی و راهنمای خرید مطلب نوشتین معرفی کنید

    درضمن سایتتون فوق العادست

    دوباره به سایتتون میام و
    منتظر پاسخ هستم

    با تشکر از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *