کاکتوس‌های بیابانی,کاکتوس,گلدان کاکتوس,خاک مخصوص,گل کاکتوس

شرایط نگهداری کاکتوس در آپارتمان

کاکتوس یکی از زیباترین و متنوع ترین گیاهان است. این گیاه به خاطر ریشه‌های بلندی که دارد می‌تواند آب را در خودش ذخیره کند. کاکتوس گیاه مناسبی برای نگهداری در فضاهای آپارتمانی است. استقامت بالای این گیاه در محیط‌های مختلف مورد علاقه افراد بسیاری است.

کاکتوس به عنوان یک گیاه پر طرفدار در هر جایی قابلیت نگهداری دارد. برای آپارتمان‌هایی که بالکن ندارند می‌توانند در محیط منزل یا پله‌های ورودی ساختمان آن را قرار دهند.

عده‌ای فکر می‌کنند کاکتوس به خاطر مقاومت بالایی که دارد نیاز به زحمت و نگهداری آن‌چنانی ندارد. درست است که کاکتوس مقاومت بیشتر و زحمت کمتری نسبت به گیاهان دیگر دارد اما باید آن را در جای مناسبی قرار دهیم و به موقع آبیاری کنیم. کاکتوس می‌تواند آب اضافی را در ریشه خود ذخیره کند و هنگام کم آبی از آن تغذیه کند.

کاکتوس به دلیل قابلیت ذخیره آب، گیاهی برای نواحی خشک و بیابانی به حساب می‌آید. کاکتوس در اصل اولین بار در صحراهای آفریقا و بیابان‌های آمریکا دیده شد. بسیاری از حیوانات به خاطر آب فراوانی که در کاکتوس ذخیره می‌شود از این گیاه تغذیه می‌کردند. کاکتوس گیاه آب و هوای خشک و کم آب است و ماه‌ها می‌تواند از ذخیره آبی که در ریشه دارد تغذیه کند.

نگهداری کاکتوس

درون خاک کاکتوس باید از شن و سنگریزه استفاده کنید و آن را در مقابل نور قرار دهید. محیطی که گیاه را در آن می‌گذارید باید گرم باشد. برای آبیاری کاکتوس باید به نوع آن، فصل، گرمای محیط و اندازه گیاه توجه شود. با توجه به همه این موارد باید کاکتوسی که مربوط به فضا و محیط منزل شما است را انتخاب کنید. گلدان‌های کوچکی که کاکتوس‌های کوچک درون آن کاشته شده‌اند به راحتی می‌توانند در هر جایی قرار بگیرند. گذاشتن کاکتوس‌ها پشت پنجره، روی میز، کنار وسایل رومیزی و هر جای دیگری، زیبایی خاصی به اتاق، سالن و خانه شما می‌دهند.

خاک کاکتوس باید دارای مواد مغذی و رطوبت لازم مورد استفاده گیاه باشد. خاک مخصوص کاکتوس در گل فروشی‌ها و فروشگاه‌های  لوازم باغبانی وجود دارد. اما اگر موفق به تهیه آن نشدید می‌توانید مقداری خاک گلدان را با کمی شن و ماسه مخلوط کنید. استفاده از شن و ماسه همراه خاک باعث عبور راحت‌تر جریان آب می‌شود.

به بیان ساده تر خاک کاکتوس باید به سه روش زیر تهیه شود

یک پیمانه خاک باغچه

یک پیمانه شن و ماسه (نصف شن نصف ماسه به نسبت مساوی)

یک پیمانه کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ مانند: خزه یا پوست برنج

در صورتی که این مواد را در اختیار ندارید می توانید به روشهای زیر خاک مناسبی را تهیه کنید

نصف پیمانه خاک رس

یک پیمانه ماسه

یک پیمانه خاک باغچه دارای مواد پوسیده

و یا

یک پیمانه کمپوست

یک پیمانه خاک پیت

یک پیمانه ماسه

به طور کلی کاکتوس خاکی با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را دوست داشته و در این خاک رشد بهتری دارند.

۲ دیدگاه در “شرایط نگهداری کاکتوس در آپارتمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *