دشت وسیع,شهرداری,استان تهران,کاشت درخت

روز درختکاری، بهانه‌ای برای دیدار طبیعت

روز درختکاری از آن روزهایی است که در یاد و خاطره ما می‌ماند. روزهایی که در تقویم زمانی را به خود اختصاص داده‌اند و با همراهی و مشارکت عده‌ای نتایج جذابی به بار می‌آورند. حرکت‌های دسته جمعی مردم برای شرکت در تجمع‌های رسمی و عمومی شور و شوق عجیبی را در کشور راه می‌اندازد.

روز درختکاری، یکی از روزهایی است که شور و حال خاصی به اسفند، ماه آخر سال بخشیده است. در حالی که همه برای سال نو آماده می‌شوند و تمام شهر و روستا رنگ و بوی عید را به خود می‌گیرد؛ درختکاری فرصتی است تا بار دیگر به گیاهان جان تازه‌ای ببخشیم تا ورود بهار را با شکوفه‌های رنگارنگ‌شان به ما نوید دهند.

روز درختکاری بهانه‌ای است که مردم با طبیعت ملاقات و دست دوستی به سمت آن دراز کنند. بهتر است به پاس خدماتی که به انسان کرده‌اند قدردان و سپاسگزار‌شان باشیم.

ما انسان‌ها بارها از این نعمات الهی به دلایل مختلف استفاده کرده‌ایم. زمانی که برای ساخت وسایلمان از چوب آن‌ها استفاده می‌کنیم یا وقتی که برگ و میوه آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهیم. در واقع درختان به روش‌های مختلفی به ما خدمت رسانی کرده و می‌کنند. گاهی ما انسان‌ها قدردان این لطف نیستیم و با استفاده بی‌ رویه از چوب آن‌ها و آسیب زدن به آن‌ها، به محیط طبیعی رشد آن‌ها لطمه می‌زنیم.

روز درختکاری فرصتی است تا به این موجودات بیندیشیم و به آن‌ها زندگی ببخشیم تا در بهار شاهد زیبایی‌های بی حد و حصرشان باشیم. در نیمه اسفند ماه به یاری یکدیگر یاد می‌گیریم و تمرین می‌کنیم که چگونه از درختانی که کاشته‌ایم مراقبت کنیم.

درختان حق زندگی دارند. همان طور که ما از آن‌ها بهره گرفته‌ایم، فرزندان ما نیز در آینده حق استفاده و بهره برداری از این نعمات خداوندی را دارند.

15 اسفند روز درختکاری

در کشور ما هر سال در روز 15 اسفند مراسمی برای نمایش اهمیت درخت و درختکاری برگزار می‌شود. البته از 15 تا 22 اسفند ماه، به هفته منابع طبیعی اختصاص دارد. در این هفته به خصوص با کاشت نهال و بذر گیاهان جان دوباره‌ای به طبیعت می‌بخشیم و زمین را برای بهاری سرسبز و خرم آماده می‌کنیم.

چه شد که روز درختکاری در تقویم کشورها قرار گرفت؟

نخستین بار فردی به نام جولیوس استرلینگ که در ایالت نبراسکا د رآمریکا زندگی می‌کرد تصمیم گرفت روزی را به درختکاری و حفظ منابع طبیعی در تقویم اختصاص دهد. در ابتدا تاریخ این مراسم 10 آوریل بود که با استقبال بی نظیر مردم و کاشت بیش از یک میلیون اصله درخت مواجه شد. بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل موکول شد. کم‌کم این رسم به کشورهای دیگری هم منتقل شد و ایران نیز روزی را با عنوان درختکاری به تقویم خود وارد کرد.

روز درختکاری در کشورهای دیگر

کشورهای زیادی برای روز درختکاری مراسمی را در نظر می‌گیرند و آن را در تقویم ملی خود ثبت می‌کنند. بسیاری در روزهای پایانی زمستان و عده‌ای اوایل بهار را به این روز اختصاص می‌دهند. در ادامه به برخی از این کشورها اشاره می‌کنیم:

کشورهایی مثل الجزایر، کامبوج، ونزوئلا، تانزانیا، استرالیا، آمریکا، بلژیک، اوگاندا، برزیل، سریلانکا، چین، کره جنوبی، تایوان، آفریقای مرکزی و جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر جهان روزی را به عنوان روز درختکاری در تقویم خود ثبت کرده‌اند.

15 اسفند آغازی برای هفته منابع طبیعی

با شروع روز درختکاری، هفته منابع طبیعی نیز آغاز می‌شود. تاکید بر اهمیت حفظ منابع ارزشمند طبیعی ما در هنگام رویایی با بحران‌ها و مشکلات یاری می‌کند. وجود منابع طبیعی برای حیات کره زمین لازم است. این منابع به صورت‌های مختلفی در کشورهای مختلف وجود دارد. منابع طبیعی باعث حفظ محیط زیست می‌شود و شرایط زیست بهتر را در این سیاره فراهم می‌کند.

منابع طبیعی منابعی هستند که به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان در طبیعت موجود هستند و بسیار برای زندگی انسان‌ها حیاتی هستند. این منابع به دو صورت تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم می‌شوند. منابع تجدید پذیر منابعی هستند که در صورت استفاده صحیح قابلیت تجدید حیات و رشد دارند مثل جنگل‌ها و مراتع. اما منابع تجدید ناپذیر منابعی هستند که در صورت استفاده، مقدار آن‌ها کم می‌شود و به صورت اولیه باز نمی‌گردد مثل معادن و مخازن.

ارزش منابع طبیعی برای حیات بشر

منابع طبیعی زیربنای توسعه پایدار جوامع هستند که شامل آب، خاک، جنگل و مرتع می‌شوند و برای حیات انسان‌ها ضروری هستند. این منابع متعلق به آیندگان نیز هستند و باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند. توجه به منابع تجدید ناپذیر از ضرورت‌های یک کشور است. این منابع در صورت استفاده و نابودی به هیچ وجه قابل احیا نیستند و اثری برای نسل بعد باقی نخواهد ماند.

این منابع برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، رونق کشاورزی، اشتغال، تولید چوب و زیستگاهی برای گونه‌های جانوری و گیاهی، منبعی برای تولید اکسیژن و تفرجگاهی برای گذران اوقات فراغت به وجود می‌آورند، به این خاطر اهمیت بسیاری دارند.

چگونگی از بین رفتن منابع طبیعی

تخریب منابع طبیعی دو متهم اصلی دارد. یکی انسان و دیگری طبیعت.

بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و آتش سوزی عواملی هستند که انسان روی آن‌ها کنترلی ندارد و جزئی از چرخه طبیعت هستند. انسان به روش‌های گوناگون، دانسته و ندانسته منابع طبیعی را تخریب می‌کند و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. جنگل نشینان، دامداران، آتش سوزی و عبور جاده‌ها از مراتع و جنگل‌ها و نبود مدیریت صحیح و آموزش درست استفاده از منابع طبیعی منجر به قطع درختان و آلودگی هوا می‌شود که از اقدامات نادرست انسان هستند.

رابطه انسان و طبیعت یک رابطه دو طرفه است. هر میزان توجه و مراقبت از طبیعت باعث حفظ و استفاده بیشتر از آن می‌گردد در غیر این صورت به مرور زمان شاهد نابودی آن خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *