اربعین 98

اربعین 98 چه روزی است؟

چهلمین روز بعد از شهادت امام حسین (ع)، اربعین نام دارد. اسرای عاشورا در مسیر بازگشت از شام بر سر مزار سیدالشهدا و دیگر شهدای کربلا حاضر شدند. علاوه‌براین، جابر ابن عبدالله انصاری نیز در اربعین به زیارت امام حسین (ع) مشرف شد.

اربعین 98 چه تاریخی است؟

تاریخ اربعین سال 98، شنبه 27 مهر ماه می‌باشد. تاریخی قمری اربعین حسینی 20 صفر سال 1441 است.

 تاریخچه اربعین

چهلمین روز بعد از به شهادت رسیدن امام حسین (ع)، اربعین حسینی نامیده می‌شود. اسیران کربلا در مسیر بازگشت از شام، به منظور زیارت قبر امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، به کربلا رفتند. علاوه‌براین جابر بن عبدالله انصاری نیز در این روز به زیارت سیدالشهدا رفته‌است. زیارت اربعین از اعمال ویژه‌ی این روز به شمار می‌رود و مطابق روایتی از امام حسن عسکری (ع)، این عمل از نشانه‌های مومن دانسته شده‌است.

اربعین حسینی در ایران یکی از تعطیلی‌های رسمی به شمار می‌رود و مردم در این روز برای سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند. راهپیمایی اربعین، یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های عزاداری شیعیان سراسر جهان برای امام حسین (ع) به شمار می‌رود. هر ساله شمار زیادی به قصد زیارت حرم امام حسین (ع) در راهپیمایی اربعین به سمت کربلا قدم بر می‌دارند. بیشترین زائرانی که از سایر کشورها در اربعین به عراق می‌روند، از ایران هستند.

در لغت اربعین به معنای چهلم است و به بیستم صفر سال 61 هجری قمری، یعنی چهلمین روز پس از به شهادت رسیدن امام حسین (ع) اطلاق می‌گردد. بنا به نقل از شیخ مفید، این روز مصادف با زمان برگشت اهل حرم از شام به مدینه و زیارت جابر بن عبدالله انصاری از قبر امام سوم شیعیان است.

ابراهیم آیتی نیز می‌نویسد: «جابر بن عبدالله انصاری … بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید».

اربعین پیش از عاشورا برای فرد دیگری تعیین نشده‌بود و اعمال آن اولین بار برای سید و سالار شهید، حضرت امام حسین (ع)، آورده شده‌است. 20 صفر هر سال در تقویم رسمی ایران، تعطیلی رسمی است.

در خصوص دلیل مهم بودن روز اربعین در فرهنگ شیعه، می‌توان به حضور اسرای واقعه کربلا بر سر قبور شهدای عاشورا اشاره کرد. در منابع تاریخی مانند نزهه‌الزاهد، به این واقعه اشاره شده‌است.

راهپیمایی اربعین 98

سالانه شمار زیادی از شیعیان سراسر جهان در قالب راهپیمایی اربعین به زیارت امام حسین (ع) می‌روند. این راهپیمایی هم‌اکنون به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی جهان مبدل شده‌است و شیعیان در قالب این راهپیمایی عشق و ارادت خود را به حسین بن علی (ع) نشان می‌دهند. حدود 2.5 میلیون نفر از 20 میلیون زائران اربعین را تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *