استادیوم آزادی

آزادی برای فینال لیگ قهرمانان آماده می‌شود

با نزدیک شدن به زمان برپایی فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران، آخرین تلاش‌ها برای بهسازی استادیوم آزادی انجام می‌شود. در ادامه شما را از آخرین وضعیت استادیوم آزادی باخبر می‌کنیم.

پرسپولیس با پشت سر گذاشتن تیم‌های الدحیل و السد قطر به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کرده‌است. سرخ پوشان تهران بازی رفت را در ژاپن با دو گل به کاشیما واگذار نمود. پرسپولیس برای رسیدن به قهرمانی آسیا باید با حمایت هشتاد هزار هوادار، در بازی برگشت، شکست خود را جبران کند.

پس از صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، مسئولان کنفدراسیون آسیا نسبت به برطرف کردن اشکالات استادیوم آزادی، دستورالعمل خود را صادر کردند. در طول هفته‌های اخیر کارهایی در این زمینه انجام شده‌است و حالا با نزدیک شدن به این رقابت، استادیوم آزادی حس و حال متفاوتی را تجربه می‌کند. در ادامه با جدیدترین امکانات و اقدامات بهسازی برای برپایی فینال آسیا آشنا می‌شویم.

گیت‌های بلیت فروشی

همراه با بازسازی فضای خارجی استادیوم آزادی، نخستین چیزی که برای ورود به استادیوم هواداران را شگفت زده می‌کند، گیت‌های ورودی است. پس از سال‌ها، گیشه‌ها و گیت‌های داربستی برچیده شده‌است و گیت‌های الکترونیکی جایگزین آن‌ها شده‌اند. این گیت‌ها با سنسورهای خود اقدامات بازرسی را انجام می‌دهند و ماموران کمترین تماس فیزیکی را دارند. آن‌ها تنها با راکت دستی بازرسی خواهندکرد. هنگام عبور از گیت نیز هر دستگاه تعداد دفعات ورود را به ثبت می‌رساند تا تعداد دقیق تماشاچیان مشخص شود. بارکدخوان دستگاه نیز در زمان ورود باید ثبت گردد تا گیت‌ها اجازه ورود هر تماشاگر را بدهد.

سالن نشست خبری

سال‌ها است که نشست خبری سرمربیان در اتاقکی در تونل استادیوم آزادی برپا می‌شود؛ اما، این بار محوطه‌ پاویون که محل عبور رجال و چهره‌های مطرح است، به عنوان محل نشست خبری در نظر گرفته شده است. صندلی‌ها و سیستم صوتی این محوطه در کنار تابلوهای تبلیغاتی این دیدار و پرده نمایش، از اقدامات دیگر انجام‌شد برای برپایی این رقابت است. نشست خبری سرمربیان تیم‌های پرسپولیس و کاشیما آنتلرز قبل از بازی نیز در این محل برگزار خواهدشد. قبل از این سالن اجتماعات فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ محل برپایی نشست خبری بود و با توجه به برگزاری تمرین تیم‌ها و ترافیک، برخی مربیان برای حضور در نشست با تاخیر و مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند. نشست خبری پایان بازی نیز در همین محل برپا می‌شود. مسئولان ای اف سی اعلام کرده‌اند که فقط خبرنگارانی که آی دی کارت مربوط به حضور در این بازی را دریافت کرده‌اند، قادر به حضور در نشست خبری هستند تا از شلوغی و بی‌برنامگی این محل جلوگیری کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا طبق آی دی کارت‌هایی که صادر کرده، برای هر خبرنگار صندلی مشخصی در نظر گرفته است.

سیستم صوتی آزادی

سیستم‌های صوتی استادیوم آزادی با بلندگوهایی که قبل از این روی دکل نصب شده بودند، همیشه باعث کوری دید برخی خبرنگاران و حتی تماشاگران می‌شدند. این دکل‌های صوتی قبل از بازی برگشت پرسپولیس و السد قطر جمع آوری شد و اکنون سیستم صوتی تازه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شده است. سیستم‌هایی که در کنار زمین یا قسمت‌های مختلف سازه استادیوم جاگذاری خواهندشد. در استادیوم‌های حرفه‌ای، معمولا سیستم صوتی بر سازه‌ها و بالای سقف نصب می‌شوند که حالا تیم بهسازی استادیوم آزادی نیز در پی این است تا در فرصت کم باقیمانده اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

اسکوربرد با تعمیرات لازم

اسکوربرد استادیوم آزادی که قدیمی شده‌اند نیز مورد تعمیر اساسی قرار گرفته‌است و مطابق قوانین باید همزمان با بازی به پخش آن بپردازد و تنها صحنه‌های آهسته داوری را برای عدم تحریک تماشاگران نشان نخواهدداد. این اسکوربرد اهم از این تنها به نمایش لوگوی تیم‌ها و نتیجه بازی در کنار برخی شعارهای فرهنگی می‌پرداخت تا زمینه پخش بازی نیز برای تماشاگران مهیا شود.

تونل شیک و نونوار

تونل استادیوم آزادی با قسمت‌های مختلف پزشکی، اتاق داوران و… با برخی عیب‌ها همراه بود. سازه‌های کابل و لوله‌ها باعث شده‌بود تا نمای زشتی در استادیوم ایجاد شود و خصوصا آب دادن بعضی لوله‌ها همیشه سوژه خبری بود. این سازه‌ها حالا در داکت‌هایی پنهان شده و همچنین بر روی دیوارها نقاشی و بنرهایی قرار گرفته است تا طول تونل از آن چهره‌ی زشت گذشته کاملا فاصله بگیرد.

برای داوران نیز اتاقک تازه‌ای در نظر گرفته شده است و امکانات مورد نیاز آنها در آن قرار داده شده‌است. اتاق مربوط به تست دوپینگ نیز با تغییراتی همراه شده‌است.

اتاق مربوط به عکاسان

برخلاف خبرنگاران و گزارشگران و تصویربرداران تلویزیونی، عکاسان قبل از این اتاقی در استادیوم آزادی نداشتند. اما حالا در محوطه تونل استادیوم آزادی اتاقی برای کار عکاسان با امکانات مورد نیاز و همچنین اینترنت مورد نیاز قرار داده شده‌است.

تغییرات بصری استادیوم و سکوها

مهمترین اتفاق سکوها به قرار گرفتن جایگاه وی آی پی با صندلی‌های بهتر مربوط است. با اینکه تعداد این صندلی‌ها کاهش یافته است؛ اما، حالا برخلاف گذشته این جایگاه به معنای حقیقی، وی آی پی به حساب می‌آید. جایگاه تبلیغاتی طبقه دوم که در این سال‌ها همیشه خالی بود، با بنرهایی با شعارهای کنفدارسیون فوتبال آسیا و فینال آسیا پوشانده شده‌است تا شکل ظاهری بهتری پیدا کند. راهروها از شکل زشت قبل فاصله گرفته و با فیبر و بنرهایی پوشانده شده‌است. عکس مربوط به امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای نیز نو شده اند و مشعل المپیک استادیوم آزادی نیز که در این بازی روشن خواهدشد، رنگ آمیزی شده‌است.

هیچ خبرنگاری حق تصویربرداری ندارد

مرکز اطلاع رسانی کنفدراسیون آسیا اعلام کرده هیچ خبرنگاری حق تصویربرداری در استادیوم آزادی با توجه به قانون کپی رایت و حق پخش این بازی را نخواهدداشت و در صورت برخورد، کارت این خبرنگار ضبط خواهد شد تا در پایان بازی قادر به حضور در نشست خبری و میکسدزون نباشد. در محل تونل استادیوم که ورودی تیم‌ها محسوب می‌شود نیز هیچ خبرنگار و عکاسی حق حضور نخواهدداشت و تنها تصویربرداران قادر به ثبت تصاویر مربوط به حضور بازیکنان دو تیم از اتوبوس و رفتن به رختکن خواهندبود. بنری نیز از کنفدراسیون آسیا و مسابقات لیگ قهرمانان در این تونل نصب شده که با سرمربیان دو تیم دقایقی کوتاه، قبل از حضور در رختکن و شروع بازی گفت‌وگو خواهند کرد. عکاسان و خبرنگاران برخلاف گذشته نخواهندتوانست، از این مسیر تردد کنند و مسیر دیگری برای آنها در نظر گرفته شده‌است.

بانوان در استادیوم آزادی

شاید جذاب‌ترین بخش در نظر گرفته شده برای استادیوم آزادی مربوط به جایگاه بانوان باشد. در این بخش سکوی دو هزار نفره‌ای برای بانوان در نظر گرفته شده‌است و هرچند تا این لحظه اظهارنظر صریح و روشنی برای حضور بانوان انجام نشده است؛ اما، با توجه به اعلام ای اف سی و ورود بانوان باید دید در روز بازی، چه تدبیری برای این بخش در نظر گرفته خواهدشد. قبل از این در دیدار تیم ملی ایران و بولیوی نیز بانوان اجازه حضور در استادیوم را به دست آورده بودند. بخش کانون هواداران پرسپولیس نیز طی روزهای اخیر اقدامات لازم برای سرگروه و لیدر بانوی این بخش را به صورت احتمالی در نظر گرفته است.

جام در زمین اهدا نمی‌شود

شاید قبل از این تنها در تصاویر تلویزیونی و برای مسابقات جام ملت‌های اروپا و همچنین لیگ قهرمانان اروپا شاهد این بودیم که بازیکنان تیم قهرمان با عبور از راهروی در نظر گرفته شده در بین تماشاگران، در نهایت با حضور در جایگاه ویژه‌ روی سکو، مدال را دریافت می‌کردند و در انتها نیز کاپیتان با دریافت جام مراسم قهرمانی را برگزار می‌کرد؛ اما، روز شنبه در استادیوم آزادی نیز شاهد اجرای این اتفاق خواهیم بود. جام قهرمانی آسیا روی سکو به کاپیتان اهدا می‌شود و پس از آن، بازیکنان روی چمن جشن خود را برگزار خواهندکرد. باید دید در این دیدار سیدجلال حسینی و هم‌تیمی‌هایش که مسیری سخت برای حضور در این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند، این جام را روی سکوها دریافت خواهند کرد یا خیر.

 

برگرفته ای اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *