در ماه محرم چه بخوانیم

کتاب های پیشنهادی در ایام محرم

در این ایام عزاداری و ماتم، شاید شما هم به این فکر کرده باشید که بهتر است اطلاعاتتان را در مورد عاشورا و ماه محرم ببیشتر کنید. مثلا آیا به این فکر کرده‌اید که چرا امام حسین(ع) به کربلا رفتند و چرا خانواده‌شان را با وجود اصرار های فراوان اطرافیان برای ماندن آن‌ها، با خود همراه کردند؟ چرا درست در زمانی که می‌دانند یاران زیادی برای همراه شدن نخواهند داشت، دست به این‌چنین قیامی می‌زنند؟ همین قیام چرا در زمان امام حسن(ع) انجام نشد؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم این محرم را به خواندن چندکتاب مهم و تاثیرگذار بگذرانید. در لیست زیر چند کتاب را به شما معرفی خواهیم کرد.

حماسه حسینی

کتاب نام آشنای حماسه حسینی را می توان به جرئت بهترین کتاب درباره قیام عاشورا با بررسی تحریفات گسترده در این واقعه که هنوز گریبان‌گیرمان است، دانست. این کتاب مجموعه ای از سخنرانی ها و یادداشت های استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا و امام حسین(ع) است. جلد اول این کتاب شامل 7 فصل است. عناوین همه فصل ها را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

فصل اول: حماسه حسینی

فصل دوم: تحریفات در واقعه تاریخی کربلا

فصل سوم: ماهیت قیام حسینی

فصل چهارم: تحلیل واقعه عاشورا

فصل پنجم: شعارهای عاشورا

فصل ششم: عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی

فصل هفتم: عنصر تبلیغ در نهضت حسینی

حماسه حسینی معرفی کتاب

جلد دوم این کتاب، هشت فصل دارد که عناوین آن‌ها تقریبا مکمل جلد اول آن هستند. این کتاب شامل یادداشت های استاد برای آمادگی قبل از سخنرانی بوده است و بعضی از آن ها می‌تواند به نحوی در حد یک مقاله باشد و بعضی نیز چند سطری بیش نیست.

لینک دانلود این کتاب از کتابراه

نامیرا

این کتاب روایت داستان دختر و پسری جوانی از اهالی کوفه است که به دنبال حقیقت هستند و میان حمایت از امام حسین (ع) و وفاداری به یزید سرگردانند. خواندن این کتاب پرشور و هیجان را به کسانی که دوست دارند از زوایای دیگری به داستان کربلا نگاه کنند، توصیه می‌کنم. اگر شما هم تا به حال یکبار به این فکر کرده اید که اگر به جای افراد آن زمان بودید چه می‌کردید، حتما این کتاب را حداقل یکبار بخوانید.

نامیرا و معرفی کتاب

روایت نامیرا هیچ‌وقت از ذهن شما پاک نخواهد شد. این کتاب زیبا نوشته صادق کرمیار است. اگر این کتاب را مطالعه کردید، برای ما بنویسید که به نظر شما قاضی شریح در زمان حال کیست و اگر شما در آن زمان بودید، جای کدامیک از شخصیت های داستان بودید؟

لینک دانلود این کتاب از فیدیبو

آفتاب در حجاب

آفتاب در حجاب اثری است از سید مهدی شجاعی که درباره زندگی حضرت زینب(س)، از کودکی تا اسارت در کربلا و وفات ایشان است.

پیداست که چنین اثری در ذهن و دل مخاطب، شوری به پا می کند چرا که داستان کربلا داستانی است که در دل ها نفوذ کرده و در جان ها می‌نشیند. راوی داستان در این کتاب دانای کل است.

معرفی کتاب افتاب در حجاب

قسمتی از این کتاب را در این‌جا ببینید. «خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید.»

لینک دانلود این کتاب از فیدیبو

 

سقای آب و ادب

این کتاب نیز اثر سید مهدی شجاعی است. این نویسنده خوب کشورمان به متن های مذهبی و داستانی بیشتر علاقه نشان داده است. این داستان روایتی از زندگی حضرت عباس است که شامل ده فصل است:

عباس علی. عباس ام‌البنین. عباس عباس. عباس سکینه. عباس مواسات. عباس زینب. عباس ادب. عباس حسین. عباس فرشتگان. عباس فاطمه.

سقای اب و ادب و معرفی کتاب

اما نقطه زیبای این داستان در فصل عباس فرشتگان است. در فصول دیگر نویسنده می‌کوشد بر اساس مستندات تاریخی صحبت کند و در فصل نهم شیوهجدیدی را در پیش می‌گیرد.

 

فصل شیدای لیلاها

این کتاب زیبا نوشته سید علی شجاعی، روایت واقعه عاشورا از زبان 7 تن از افراد مهمی که در آن حضور داشتند. اگر باز هم به این نوع نوشته‌ها علاقه دارید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در روایت سید علی شجاعی شما می‌توانید خودتان را به جای افراد داستان قرار دهید. هفت راوی از 18 ذی‌الحجه، لحظه خروج امام از مکه را تا غروب عاشورا تصویر می‌کنند. راوی‌های داستان در این‌جا کسانی هستند که کمتر شاید اسمشان را شنیده باشید یا با زندگی‌نامه‌شان آشنایی داشته باشید. برای مثال زهیر بن قین، ضحاک بن عبدالله مشرفی، حر بن یزید ریاحی، عبید الله بن حر جعفی، عمرو بن قرظه انصاری، شبث بن ربعی و نفر هفتم.

فصل شیدای لیلاها و معرفی کتاب محرم

این کتاب نگاهی دیگر به واقعه عاشورا داشته است. خواندن داستان آن‌ها از نگاه این فرد بسیار جالب و خواندنی است.

لینک دانلود صوتی این کتاب را در در نوار ببینید

 

توجیه‌المسائل کربلا

همان‌طور که از اسم این کتاب به نظر می‌آید، این کتاب بهانه‌هایی را برای نبودن با امام می‌گوید. سید علی اصغر علوی نویسنده این کتاب طلبه و دانش آموخته در مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت گرایش بازرگانی از دانشگاه امام صادق است. پژوهش در حوزۀ عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت را از سال 1385 آغاز و همچنان در این حوزه به فعالیت می‌پردازد.

معرفی کتاب محرم

کآشوب

نفیسه مرشدزاده در این کتاب، روایت‌های واقعی و مستند از نسبت نسل‌ امروز با مجالس روضه امام حسین(ع) آورده شده است.

کاشوب و معرفی کتاب

در این کتاب نوشته‌هایی به قلم  بیست و سه تن از نویسنده‌های مختلف از جمله حمید محمدی، احسان حسینی‌نسب، ‌محسن حسام مظاهری، سید احمد بطحائی، مرتضی کاردر، یاسر مالی، احسان رضایی، آرش سالاری و… به چشم می‌خورد. این کتاب تلاش کرده تا با وجود تفاوت در زاویه دید نویسندگان، یک اتفاق واحد در کتاب را به تصویر بکشد. طعم و لحن هر کدام از نویسنده ها با یکدیگر متفاوت است و شیرینی این متن نیز در همین تفاوت دیدگاه‌ها دیده می‌شود. از سویی دیگر روایت راوی خود طعم دیگری خواهد داشت.

این کتاب را در طاقچه بخوانید

 

احضاریه

این کتاب زندگی یک روزنامه‌نگار را روایت می‌کند. اسم این کتاب برگرفته از احضار شدن این روزنامه‌نگار برای حضور در سفر کربلا است. علی موذنی در این اثر از زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین، به نقل داستانی از زندگی حضرت زینب(س) اسطوره صبر و بزرگی پرداخته است.

داستان این نویسنده از سفر او به کربلا در زمان اربعین حسینی شروع می‌شود. اتفاقا این سفر با اصرار زیاد دوست نویسنده برایش اتفاق می‌افتد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که خواهرش نیز خوابی عجیب برای او می‌بیند و در پی اصرارهای دوستش بالاخره او راضی می‌شود که برای این سفر با دوستش همراه شود.

علی موذنی داستان‌نویس، فیلم‌نامه و نمایشنامه نویس و کارگردان ایرانی است که در سه دهه گذشته، کار داستان‌نویسی را پیگیری کرده است.

این کتاب را می‌توانید از این‌جا خریداری نمایید.

 

۲ دیدگاه در “کتاب های پیشنهادی در ایام محرم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *