چگونه قدمان بیشتر شود

چگونه قد بلندتر شویم؟ – قسمت اول

هر چند عوامل وراثتی و ژنتیکی تاثیر بسیار مهمی بر قد نهایی ما دارد، اما نباید از تاثیر عوامل محیطی غافل شویم. البته باید به خاطر داشته باشیم که بعد از بسته شدن صفحه ی رشد ما، قدمان ثابت باقی می ماند. اما پیش از بسته شدن صفحه ی رشد، می توانیم با روش ها و تمریناتی که در ادامه به آن ها می پردازیم، به حداکثر قد ممکن برسیم. روش زندگی هر فرد در کودکی و نوجوانی، قد نهایی او در سنین بالاتر را تعیین می کند. داشتن یک سبک زندگی سالم و کم استرس می تواند شانس رسیدن ما به حداکثر قد ممکن را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که وراثت خانوادگی شما، بیشترین تاثیر را بر قدتان دارد

قد یک صفت چند ژنی است؛ یعنی قد هر فرد تحت تاثیر ژن های متعددی قرار دارد. داشتن پدر و مادر قد کوتاه، به این معنی نیست که شما هم قد کوتاه خواهید بود؛ همان طور که داشتن والدین قد بلند، ضمانتی برای قد بلند بودن شما نیست. اما اگر بیشتر افراد فامیل پدری و مادری شما، قد کوتاه هستند، احتمال کوتاهی قد شما بیشتر می شود. اما نا امید نشوید؛ تا زمانی که در میانه ی دهه ی سوم زندگی خود به نهایت رشد بدنی نرسید، نمی توان به طور قطعی راجع به قد نهایی شما اظهار نظر کرد.

چگونه قد بلند شویم

برای پیش بینی قد نهایی خود می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قد پدر و مادر خود را با هم جمع کنید.
  2. اگر پسر هستید، 12 سانتی متر به آن اضافه کنید؛ اگر دختر هستید، 12 سانتی متر از آن کم کنید.
  3. عدد به دست آمده را تقسیم بر دو کنید.
  4. عدد به دست آمده به طور تقریبی قد نهایی شما را پیش بینی می کند. البته این یک محاسبه ی دقیق نیست و ممکن است قد نهایی شما 10 سانتی متر بیشتر یا کمتر از عدد به دست آمده باشد.

از عوامل کاهنده ی قد پرهیز کنید

ممکن است برای راه های زیادی برای افزایش قد وجود نداشته باشید، اما چندین اقدام کمک می کند از تاثیر منفی عوامل محیطی در امان بمانید. مصرف مواد مخدر و الکل در زمان رشد هر دو منجر به کاهش قد می شوند و همچنین سوء تغذیه نیز مانع رسیدن به بیشترین رشد ممکن می شود.

از سیگار و عوامل دیگر که مانع رشد هستند پرهیز کنید

  1. آیا مصرف نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای، نوشابه) مانع رشد قد می شود؟ بر اساس پژوهش های علمی، کافئین مانع رشد قد نمی شود. اما کافئین مانع خواب مناسب می شود. کودکان و نوجوانان به حدود 9.5 ساعت خواب روزانه نیاز دارند؛ در نتیجه مصرف کافئین ممکن است مانع خواب کافی باشد.
  2. آیا سیگار کشیدن مانع رشد قد می شود؟ تاثیر سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن به خوبی ثابت نشده است، اما برخی پژوهش ها نشان می دهد که کودکان و نوجوانانی که سیگار می کشند یا در تماس با فرد سیگاری هستند، نسبت به سایر کودکان و نوجوانان، قد کوتاه تری دارند.
  3. آیا دارو های استروئیدی مانع رشد می شود؟ کاملا. استروئید های آنابولیک، مانع رشد استخوانی در کودکان و نوجوانان می شوند، تعداد اسپرم ها را کاهش می دهند، اندازه ی پستان ها را کاهش می دهند، فشار خون را بالا می برند و خطر حمله ی قلبی را افزایش می دهند. کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم که از اسپری دارو های استروئیدی استفاده می کنند، به طور متوسط حدود 1 سانتی متر کوتاه تر از افرادی هستند که تحت درمان استروئید نبوده اند.

خواب کافی داشته باشید

پژوهش ها نشان می دهد که کودکان و نوجوانان در حال رشد، به 8.5 تا 11 ساعت خواب در شبانه روز نیازمند هستند. بیشتر رشد ما در زمان خواب اتفاق می افتد. زیرا بدن ما در زمان استراحت رشد می کند و بافت های جدید می سازند. داشتن محیط خواب آرام و از بین بردن صدای های بلند و نور های غیر ضروری به داشتن خوابی بهتر کمک می کند. اگر برای به خواب رفتن دچار مشکل هستید، نوشیدن یک فنجان دم نوش بابوبه داغ پیش از خواب، یک پیشنهاد مناسب است. خواب ناکافی مانع رشد کافی می شود.

راز قد بلندی در خواب کافی

 

  1. هورمون رشد که در غده ی هیپوفیز ساخته می شود و به جریان خون آزاد می شود، نقش مهمی در رشد کودکان و نوجوانان دارد. این هورمون به طور عمده در زمان خواب عمیق ترشح می شود، بنابراین داشتن خواب کافی و مناسب، با افزایش ترشح هورمون رشد، به رشد قدی کودکان و نوجوانان کمک می کند.
  2. گاهی از تزریق هورمون رشد تحت نظر پزشک متخصص برای افزایش قد استفاده می شود. پماد ها، پودر ها، قرص ها و آمپول های بدون نسخه ی هورمون رشد، ممکن است در دسترس باشد، اما استفاده ی خودسرانه از این دارو های می تواند عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشد. پیش از استفاده از این دارو ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  3. در زمان خواب تا جایی که ممکن است، بدن خود را به صورت مستقیم قرار دهید. ستون فقرات شما باید تا جای ممکن در موقعیت مستقیم باشید. به پشت بخوابید و دست هایتان را مستقیم در کنار بدنتان قرار دهید. هیچ تلاشی برای تحت فشار قرار دادن یا کشیدن اندام هایتان نداشته باشید. اجازه بدهید بدنتان کاملا در ریلکس شود. اگر راحت تر هستید، می توانید سر خود را چپ یا راست بچرخانید یا بازو های خود را خم کنید. نکته ی مهم این است که تا می توانید بدنتان را در وضعیت مستقیم قرار دهید. در شب های اول، ممکن است این وضعیت کمی ناراحت باشد، اما بدنتان به زودی به این موقعیت عادت می کند و پس از مدتی نه تنها قدتان چند سانتی متری بلند تر می شود، بلکه شب ها نیز راحت تر به خواب می روید.
  4. عادت خوابیدن با بالش را کنار بگذارید. این یک باور بسیار رایج است که عقیده داریم که گذاشتن سر روی بالش به خواب بهتر کمک می کند. اما، این باور حقیقت ندارد! استفاده از بالش نادرست است. وقتی به پشت دراز کشیده اید و سرتان را روی بالش می گذارید، گردنتان به شکل نامعمولی به جلو خم می شود. در این وضعیت سرتان به جلو خم شده است و کمرتان قوس پیدا می کند. اگر مکررا از گردن درد و کمر درد رنج می برید، ممکن است خوابیدن با بالش مقصر اصلی ماجرا باشد.
  5. مطمئن شوید رخت خواب مناسبی دارید که به خوبی بدنتان را به طور کامل حمایت می کند. چنین رخت خوابی به راست نگه داشتن ستون فقرات در زمان خواب کمک می کند. یک رخت خواب نرم یا سخت منجر به خم شدن ستون مهره ها می شود که باید از آن ها پرهیز کنید. قسمت دوم این مطلب را در این جا بخوانید.

۳ دیدگاه در “چگونه قد بلندتر شویم؟ – قسمت اول”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *