میگرن و دردهای شدید

چگونه با درد میگرنی چشمی کناری بیاییم؟

دردهای «ocular» یا کلاسیک میگرنی به دسته ای از سردردها گفته می شود که در آن دردهای شدید همراه با تغییراتی در دید (مثل دیدن تشعشع هایی از نور یا سایه، همان «aura») هستند. در موارد خفیف با داروهای مسکن و کمی استراحت مشکل حل می شود. در مواردی هم که دردها شدیدتر هستند، با توصیه های تخصصی پزشکی و مقداری دارو، بیماری را کنترل می کنند. البته باید در سبک زندگی خود تغییراتی بوجود بیاورند.

هیچ وقت میگرن های ocular را با با میگرن هایی که بر روی شبکیه چشم اثر می گذارند (retinal migraines)، اشتباه نگیرید. این نوع از میگرن علائمی مثل نابینایی کوتاه ی کاهش دید فقط در یک چشم دارد. این گونه موارد نیاز به درمان های جدی دارد و حتما به یک پزشک ماهر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

  1. مسکن های مربوط به میگرن بخورید

      علائم شروع دردهای چشمی تان را تشخیص دهید

دردهای میگرنی با مشکلاتی در بینایی شناخته می شوند. مانند دیدن زیگزاگ که واقعا زیگزاگ نیست یا دیدن ستاره ها یا علائم مشابه اینها. گاهی اوقات این علائم با درد همراه هستند و گاهی خیر. بخش بزرگی از درمان بیمار به این مربوط می شود که او بتواند علائم بیماری خود را تشخیص دهد.

مرحله aura معمولا بین یک بازه 10 تا 60 دقیقه ای قبل از این است که میگرن شروع شود.

اگر پزشک شما داروی مسکنی تجویز کرده که درد پیشگیری می کند، از آن استفاده کنید

دکتر شما ممکن است داروهایی برای شما تجویز کند که از دردهای شما پیشگیری کند مثل تریپتان یا مشتقات ارگات. اگر این داروها را دارید هر موقع اولین علائم آن را احساس کردید، از آن استفاده کنید. این کار ممکن است سردرد را متوقف کند یا از حالت تهوع بعدش جلوگیری کند.

به عوارض این داروها توجه داشته باشید. مصرف بعضی از این داروها برای زنان باردار منع شده است. برای بیمارهای قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند، نیز ممکن است خطرساز باشد.

استراحت کنید و از عوامل تحریک کننده سردردتان دوری کنید

حتی اگر سردرد ندارید ولی علائم آن را احساس می کنید، به یک مکان تاریک و ساکت بروید که در آن می توانید چشمانتان را برای مدتی ببندید و استراحت کنید. اگر بوی خاصی یا صدای خاصی ممکن است سردرد شما را تحریک کند، حتما از آن ها دوری کنید.

حتی اگر نمی توانید دراز بکشید، از نور شدید خورشید و نورهای شدید یا مکان های پرسروصدا پرهیز کنید.

سردردهای میگرنی و استراحت

 

از OTCدر مواقع لزوم استفاده کنید

میگرن های خفیف با آسپرین، استامینوفن و یا یک NSAID (non-steroidal anti-inflammatory) مثل ایبروفن یا ناپروکسن قطع می شوند و یا به حداقل می رسند. حتما توجه داشته باشید که آن ها را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

اگر داروی خاص دیگری استفاده می کنید، حتما دکترتان را در جریان بگذارید تا دارویی به شما پیشنهاد دهد که موثرتر و کم ضررتر برای شما باشد. شاید حتی دارویی ترکیبی را به شما پیشنهاد دهد.

یک دستمال مرطوب با آب سرد را روی سرتان قرار دهید

اگر این کار را در محیطی تاریک و ساکت انجام دهید انتظار می رود تاثیر بیشتری داشته باشد.

دردسرهای میگرنی

 

جمجمه سرتان را ماساژ دهید

انگشتانتان را از هم باز کنید و آن ها را در سرتاسر جمجمه تان حرکت دهید و تا شقیقه ها این کار را ادامه دهید. با قدرت انگشتانتان را فشار دهید. این راه بسیار ساده برای سردردهای میگرنی خفیف بسیار موثر است.

دردهای میگرنی و طب سنتی

 

  1. درمان های حرفه ای برای جلوگیری از میگرن

از دکتر خود بخواهید داروهای مناسب به شما پیشنهاد دهد

اگر میگرن مضمن دارید که با روش های ساده درمان نمی شود، پزشکتان می تواند به شما داروهای قوی تری برای جلوگیری پیشنهاد دهد. اگر میگرن های شما خیلی شدید هستند که باعث می شوند گاهی از سر کار یا مدرسه به خانه بروید یا بیشتر از 2 بار در هفته از مسکن ها استفاده می کنید، حتما از داروهای زیر استفاده کنید.

  • داروهای ضد افسردگی خاص (Certain antidepressants)
  • ضد انعقاد (Anticonvulsants)
  • مسدود کننده های بتا (Beta blockers)
  • مسدود کننده های کانال کلسیم (Calcium channel blockers)

اگر میگرن شما مربوط به تغییرات هورمونی است، تحت درمان قرار بگیرید

بعضی زنان فکر می کنند دردهای میگرنی شان با چرخه قاعدگی شان مربوط است. افرادی هم بعد از یائسگی دردهای شدیدتری را تجربه کرده اند. اگر این حالت ها برای شما وجود دارد حتما تحت نظر پزشک هورمون درمانی تان را شروع کنید.

حتما به علائم تان توجه کنید و آن هارا یادداشت کنید. می توانید از نرم افزارهای مختلف نیز استفاده کنید. (در این جا بیشتر بخواانید)

اگر دردهای میگرنی تان به حالات روحی تان مرتبط است، به پزشکتان اطلاع دهید

گاهی استرس، عصبانیت یا افسردگی در دردهای میگرنی تاثیرگذار است. در این صورت حتما پزشکتان را درجریان بگذارید تا پزشک متخصصی را به شما پیشنهاد کند.

  1. سبک زندگیتان را تغییر دهید

از عواملی که سردردتان را تحریک می کند، دوری کنید

متاسفانه هنوز محققان نمی دانند دقیقا چه چیزی باعث بوجود آمدن این سردردها می شود ولی می دانند بسته به افراد مختلف عوامل محیطی در این امر تاثیرگذار است.

عواملی مانند نور زیاد، صدای بلند، دود غلیظ، خواب نامنظم و یا غذاهای خاص ممکن است میگرن را تشدید کنند. راهکارهایی برای خودتان درست کنید که این عوامل را بتوانید کنترل کنید.

میگرن و سردردهای وحشتناک

مثلا اگر نور زیاد اذیتتان می کند، زمانی که در آفتاب به سر می برید را به حداقل برسانید یا کمتر به مانیتور یا صفحه تلویزیون نگاه کنید. می توانید لنزهای خاصی نیز تهیه کنید که موجک های خاصی را از خودشان عبور نمی دهند.

رفتارهایی که باعث می شوند حال شما بدتر شود، را تغییر دهید

رفتارها و کارهای خاصی ممکن است میگرن را تشدید کنند. اگر کافئین یا الکل مصرف می کنید از همین امروز آن ها را کنار بگذارید. سیگار کشیدن را ترک کنید و برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.

تغذیه مناسب برای میگرنی ها

 

استرس تان را مدیریت کنید

در یعضی افراد دردهای میگرنی شان با یک استرس یا عصبانیت شروع می شود. روی خودتان کار کنید تا بتوانید راحتتر شرایط پر استرس را مدیریت کنید. این کار بر کیفیت زندگیتان نیز تاثیر می گذارد. راهکارهایی که ما در اینجا  به شما پیشنهاد می کنیم عبارتند از:

  • ورزش کردن
  • استفاده از تکنیک های ریلکیسشن
  • تمرینات تنفسی
  • انجام یوگا

از روش های سنتی مثل ماساژ و طب سوزنی یا طب اسلامی استفاده کنید

امروزه طب سنتی و اسلامی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند و با نتایج موثرشان توانسته اند اقبال عمومی را بدست آورند. بهتر است برای درمان از این روش های ساده نیز غافل نشوید.

از دارو های مکمل استفاده کنید

بعضی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به جلوگیری از میگرن کمک کنند. مثلا ویتامین B2، Coenzyme Q10 و منیزیم پیشنهادهای مناسبی هستند. حتما این مکمل ها را تحت نظر پزشکتان مصرف کنید.

یک دیدگاه در “چگونه با درد میگرنی چشمی کناری بیاییم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *