آب ریزش بینی

چند راه ساده برای بهبود سرماخوردگی

سرماخوردگی بیماری ظاهرا ساده‌ای است که می‌تواند برای چند روز زندگی شما را مختل کند. با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید و یا این که پیش از شدید شدن این بیماری بهبود پیدا کنید.

زمانی که ویروس‌ها فعالیت خود را در بدن شما آغاز می‌کنند، علایمی مانند احتقان بینی، التهاب سینوسها، عطسه، گلو درد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حـــس بویـایی و چشایی، درد عضلانی، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف احساس می‌کنید. این نشانه‌ها ۲ تا ۳ روز پس از سرایت بیماری خودشان را نشان می‌دهند و برخی از آنها یک تا دو هفته ادامه می‌یابند.

حتما بخوانید:

امروز می‌خواهیم به چند راهکار که به بهبود بیماری سرماخوردگی کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

  1. بینی خود را هر چند وقت یک بار تخلیه کنید. برای این کار می‌توانید از سرم‌های شست و شو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، استفاده کنید. اگر به این سرم دترسی ندارید، با حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم، آب نمک درست کرده و از آن استفاده کنید. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را درون بینی خود بریزید. زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید، سوراخ دیگر بینی را با فشار ملایم انگشت ببندید و اجازه دهید آب بیرون بیاید. این کار را دو تا سه بار تکرار کنید. پس از آن همین روند را برای سوراخ دیگر بینی انجام دهید.
  2. خود را گرم نگه دارید و یکی دو روز اول را استراحت کنید. با این کار علاوه بر آن که مانع انتقال ویروس به دیگران می‌شوید، روند درمان خود را نیز آسان‌تر می‌کنید. خوردن مایعات گرم نیز در این زمان برای شما مفید است.
  3. همان آب نمکی را که تهیه کرده‌بودید، غرغره کنید. این عمل التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را از بین می‌برد.
  4. در اطراف سینوسهای دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.
  5. هنگام خواب یک بالش اضافه را نیز زیر سر خود بگذارید. رعایت این نکته باعث بهبودی احتقان مجاری بینی می‌شود، اگر زاویه گردن و تنه بیش از حد تند شود با عوض کردن محل بالش این زاویه را تنظیم کنید .
  6. برخی علایم سرماخوردگی را نباید درمان کنید. این علایم بخشی از روند طبیعی بهبودی و علایمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند. به عنوان مثال تب روشی است که بدن تلاش می‌کند با افزایش درجه حرارت ویروس‌ها را از بین ببرد. تب و افزایش درجه حرارت نیز باعث می‌شود پروتئینهای کشنده میکروب‌ها در خون شما با سرعت بالاتری گردش کنند. سرفه نیز علامت دیگری است که مجاری تنفسی شما را از ترشحات غلیظی که احتمال دارد، میکروبها را به ریه و سایر قسمت‌های بدن ببرند پاک می‌کنند. آبریزش بینی نیز بهتر است به میزان کم درمان شود و یا اصلاً درمان نشود. داروهای ضداحتقان جریان خون عروق بینی و گلو را کاهش می‌دهد؛ اما، بیشتر مواقع افزایش جریان خون بهتر است. زیرا ناحیه مبتلا را گرم کرده و به تخلیه ترشحات و میکروب‌ها به بیرون از بدن کمک می‌کند .
  7. زمانی که بینی خود را زیاد می‌گیرید، اطراف بینی زخم می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از کرم‌های دارای منتول در زیر بینی خود، مجاری تنفسی را باز کرده و به بهبودی پوست ملتهب قاعده بینی کمک کنید. قطره منتول نیز برای این کار مناسب است. می‌توانید این مواد را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

خوراکی‌های درمانی

در کنار این مراقبت‌ها از خواص خوراکی‌ها برای درمان سرماخوردگی، غافل نشوید. برخی خوراکی‌ها سبب کم شدن علایم سرماخوردگی می‌شوند و تعدادی نیز عفونت ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

موز سبب بهبودی ناراحتی معده می‌شود که گاهی در سرماخوردگی به وجود می‌آید. مصرف فلفل دلمه‌ای نیز به دلیل داشتن ویتامین C، توصیه می‌شود. هویج بتاکاروتن فراوانی دارد. خوردن پرتقال و لیموشیرین نیز نباید فراموش شود.

از گذشته‌ها خوردن پیاز در سرماخوردگی توصیه می‌شود. زیرا پیاز مواد شیمیائی دارد که جهت بهبود برونشیت و سایر عفونت‌ها مفید است. برای استفاده از خواص پیاز می‌توانید سوپ آن را نیز بخورید.

چای سبز و سیاه نیز کاتچین دارند. کاتچین حاوی آنتی بیوتیک طبیعی و اثرات ضداسهال است.

خوردن مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و آب یک نیمه لیموترش تازه در یک لیوان آب گرم، در سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد.

سیر با داشتن ماده‌ای به نام «آلیسین» خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. یک پژوهش آمریکایی نشان داد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند، کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند و هنگامی که سرما می‌خورند، علائم سرماخوردگی‌ آن‌ها سریع از بین می‌رود.

می توانید دو حبه سیر را له کرده و آن را با آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ بخورید.

گیاهان دارویی

با استفاده از گیاهان دارویی که معمولا در خانه‌ی همه یافت می‌شود نیز می‌توانید تا حدی علائم سرماخوردگی را کاهش دهید. یکی از این داروها آویشن است. آویشن سرشار از «فنول» است و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. متخصصان اعتقاد دارد که این گیاه برای درمان التهاب مجاری تنفسی مفید است.

دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید. خوردن آویشن برای خانم‌های باردار و کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی‌شود.

بخور دادن در دوره‌ سرماخوردگی سبب می‌شود که مجاری تنفسی گشوده شود. به دلیل اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و بالا رفتن سرعت جریان خون می‌شود، سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ افزوده و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید است؛ این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

اکالیپتوس نیز به دلیل اینکه ضدعفونی کننده و خلط آور است، مستقیما روی سلول‌های برونشیت تأثیر گذاشته، ترشحات ریوی را روان کرده و التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند. هنگامی که سرما می‌خورید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۲۵ میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌ خود را با آن ماساژ دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار نمایید.

گل ختمی از جمله گیاهان موثر در درمان سرفه‌های خشک سرماخوردگی است و می‌توانید آن را به‌صورت دم‌‌کرده یا جوشانده استفاده کنید. استفاده از این گیاه یا شکل دارویی آن در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

کتیرا و سرخارگل برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن، پرسیاوش برای درمان تب، دارچین برای درمان سوء‌هاضمه، گرفتگی عضلات و همچنین افزایش سطح انرژی و بهبود گردش خون نیز مفید اند. ترکیب دارچین و عسل هم عفونت‌ها را از بین می‌برند و هم از باکتری‌هایی که باعث ایجاد عفونت می‌شوند جلوگیری می‌کند.

 

امیدواریم این مطلب به شما برای بهبود سریع کمک کند.

 

برگرفته از اینجا

یک دیدگاه در “چند راه ساده برای بهبود سرماخوردگی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *