پیاده روی اربعین

چرا پیاده به کربلا می‌رویم؟

درباره‌ی پیاده‌روی اربعین، ممکن است سوالات متنوعی پیش بیاید. سوالاتی که ذهن عده‌ای را درگیر می‌کند و گاهی باعث می‌شود آن‌ها از این سفر جا بمانند. در این متن می‌خواهیم چرایی دو سوال پیرامون پیاده‌روی اربعین را با توجه به سیر‌ی ائمه‌ی اطهار، جویا شویم.

حتما بخوانید:

سوال: با وجود این که این همه وسائل نقلیه هست، چرا پیاده به سوی کربلا می روید؟ پیاده روی چه فایده ای دارد؟ چرا به خودتان زحمت می دهید؟

این رفتار، نشان‌دهنده‌ی عظمت امام حسین (ع) است. در روایات نقل شده‌است که ائمه پیاده از مدینه به مکه می‌رفتند. امام سجاد (ع) شاید بیست‌وپنج سفر با پای پیاده رفت. گاهی اوقات، مرکب نیز همراه خود می‌بردند تا اگر در میان راه ناچار شدند، از مرکب استفاده کنند و دیگر این که نشان دهند پیاده رفتن ما به دلیل بی‌مرکبی نیست، مرکب داریم ولی به احترام امام حسین (ع) پیاده می‌رویم.

این پیاده‌روی، نشان‌دهنده‌ی عظمت جایگاه امام حسین (ع) است. پیاده‌روی اربعین، در دنیا توجه عده‌ی زیادی را به خود جلب می‌کند و تبلیغ خوبی برای تشیع و اسلام به حساب می‌آید.

جمعیتی که در اربعین کربلا هستند، نسبت به روز عاشورا بیشتر است. در این روز عده‌ی فراوانی زن و بچه در عین این که خطرات مختلفی آن‌ها را تهدید می‌کند، پیاده حضور پیدا می‌کنند. این حضور باشکوه، نشان‌دهنده‌ی عشق فراوان آن‌ها به اباعبدالله است.

حتما بخوانید:

سؤال: اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسین(ع) محروم بمانیم؟

شور و نشاط پیاده‌روی اربعین، در دیگر زیارت‌ها وجود ندارد. انسان در سفر اربعین، حس و حال دیگری را تجربه می‌کند. حس و حالی که تا تجربه نکرده‌باشید، آن را درک نمی‌کنید.

برکات زیارت‌های معمولی، ستودنی است؛ اما، آثار این زیارت وصف‌نشدنی است. این زیارت هر چند از نظر زمانی، کوتاه‌تر از زیارت‌های معمولی است؛ اما، حال‌وهوای آن چه در طول مسیر و چه در زمانی که زائران در کربلا مستقر می‌شوند، تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد. صحبت‌هایی که در این سفر انجام می‌شود، در خودسازی زائران، نقش زیادی ایفا می‌کند.

در زمان امام سجاد (ع) برخی به ایشان ایراد می‌گرفتند که چرا پیاده به زیارت خانه‌ی خدا می‌روید؟ با مرکب بروید تا زمان بیشتری برای طواف خانه‌ی خدا داشته‌باشید. حقیقت این است که پیاده رفتن، روی انسان تاثیراتی می‌گذارد که در رفتن‌های معمولی وجود ندارد. به همین دلیل هم نمی‌توان این ایراد را مطرح کرد. عده‌ای که حوصله‌ی پیاده‌روی را ندارند، این اشکالات را مطرح می‌کنند در حالی که حقیقت چیز دیگری است.

ممکن است بعدها خاطره‌ی زیارت را از یاد ببرید؛ اما، این پیاده‌روی برای همیشه در ذهن شما باقی خواهدماند.

 

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *