معده درد در کودکان

چرا معده‌ی کودکم درد می‌کند؟

یکی از شایع‌ترین عواملی که باعث می‌شود کودکان به پزشک مراجعه کنند، معده‌درد است. امروز می‌خواهیم درباره‌ی شایع‌ترین عوامل به وجود‌آورنده‌ی معده درد کودکان و معده درد نوزادان، گفت‌وگو کنیم. شما اگر به درستی از علت این بیماری یا مشکل موقت آگاه باشید، دیگر نگران نخواهید بود و به سادگی خواهید توانست با درد معده کودک خود کنار آمده و برای آن یک درمان مناسب نیز پیدا کنید. پس با مجله رازینه باشید تا بیشتر در مورد علل و راه درمان معده درد کودکان بدانیم.

کودک من  درد غیرقابل توصیفی در معدهاش دارد، چه کاری از دستم بر میآید؟

دردهای شکمی کودکان یکی از رایج‌ترین شکایات والدین در کلینیک‌ها است. هرچند عوامل زیادی می‌توانند در ناحیه‌ی شکم درد ایجاد کنند؛ اما، امروز می‌خواهیم به دو مورد از رایج‌ترین عوامل اشاره کنیم. به طور معمول فرزندتان باید هر روز مدفوع دفع کنند. آن‌ها باید این عمل دفع را به آسانی و بدون زحمت به پایان برسانند. بسیاری از کودکان اغلب هر روز دفع مدفوع انجام سختی روبهرو است. اگر کودک شما از یبوست رنج می‌برد، فیبر و آب غذای او را افزایش دهید برای این کار می‌توانید میوه و سبزی‌جات بیشتری در برنامه‌ی غذایی او بگنجانید.

یکی دیگر از دلایل شایع معده‌درد استرس است. اگر کودک شما تحت استرس و یا خستگی قرار بگیرد نیز ممکن است معده درد به سراغ او بیاید. اگر فرزندتان احساس ناراحتی می‌کند، نگران است، استرس دارد؛ اما، بازی می‌کند، خوب غذا می‌خورد و خوب می‌خوابد، احتمالا دلیل ناراحتی او نگرانی است. با این حال لازم است با پزشک او در این باره صحبت کنید.

دلایل فراوانی برای معده درد کودک یا معده درد نوزاد وجود دارد و اگر چند روز است معده‌ی کودک شما درد می‌کند، استفراغ می‌کند، اسهال دارد، در او را از خواب بیدار می‌کند، تب دارد و یا خون در مدفوع او وجود دارد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

خوب است وقتی کودکتان درد می‌کشد؛ مانند یک خبرنگار روی وضعیت او دقیق شوید. فرزند شما اخیرا چه غذایی خورده است؟ حال او اکنون چگونه است؟ یک شرح‌حال دقیق کمک می‌کند دلیل درد کودکتان سریع‌تر مشخص شود. این‌گونه راحت‌تر می‌توان پی برد که مشکل فرزند شما جسمی است و یا اختلالات روحی این درد را در او به وجود آورده‌است. دردهای شدید و ناگهانی را همیشه باید چک کرد تا دلیل آن آپاندیس یا دردهای عضلانی نباشد.

وقتی کودکم آسیب میبیند، چگونه تشخیص دهم، میتوانم به او دارو بدهم؟

این که تصمیم بگیریم به فرزندمان دارو بدهیم یا نه اندکی مشکل است؛ زیرا، دوست نداریم ببینیم او درد می‌کشد و او نیز دلش نمی‌خواهد این وضعیت ادامه پیدا کند. در این موارد می‌توان از ایبوبروفن (10 میلی‌گرم در هر کیلوگرم، هر 6 ساعت یک بار) و یا استامینوفن (15 میلی‌گرم در هر کیلوگرم، هر 4 ساعت یک بار) استفاده کرد. البته اثربخشی ایبوبروفن بیشتر از استامینوفن است. ایبوبروفن خاصیت ضد التهابی دارد و برای دردهایی مثل سردرد، شکم‌درد کودکان، دردهای ماهیچه‌ای و یا آسیب‌دیدگی‌ها استفاده می‌شود.

اما والدین و کودکان نباید هر روز از مسکن استفاده کنند. بهتر است درد ریشه یابی شود. از طرف دیگر این دردها ممکن است دوباره برگردند. اگر درد معده کودک شما چند روز ادامه پیدا کرد و یا آنقدر شدید بود که استفاده از مسکن‌ها او را آرام نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: todaysparents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *