کاهش وزن در مردان

چرا مردان زودتر از زنان موفق به کاهش وزن می شوند؟

دانشمندان معتقدند محل ذخیره‌ی چربی در بدن مردان با زنان فرق دارد. به همین دلیل مردان می‌توانند راحت ترا از زنان وزن خود را کاهش دهند.

خانم‌ها بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که مردان سریع‌تر از زنان وزن کم می‌کنند؛ بنابراین، اگر با شوهر، برادر یا پدر خود به رقابت در کم کردن وزن افتادید، شگفت زده نشوید که آن‌ها سریع‌تر از شما وزن خود را کاهش می‌دهند.

همچنین مطالعات جدید نشان می‌دهند مردان بیش از زنان از کاهش وزن سود می‌برند و در واقع کاهش وزن در مردان نسبت به زنان تأثیر بیشتری در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

مطالعه‌ای در نشریه دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شده است که در آن نتایج کاهش وزن بیش از ۲۲۰۰ بزرگسالان دارای اضافه وزن در اروپا، استرالیا و نیوزیلند آمده است. هر یک از بزرگسالان شرکت کننده در این مطالعه در مرحله‌ی پیش‌دیابت بودند که در آن قند خون فرد نسبت به افراد سالم، اندکی افزایش یافته است. این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

تفاوت های کاهش وزن زنان و مردان

در این مطالعه 8 هفته‌ای، شرکت کنندگان از رژیم غذایی ۸۰۰ کالری که عمدتاً شامل سوپ‌ها، شیک‌ها، غلات گرم و سبزیجات کم کالری بود، پیروی کردند. در پایان این مطالعه، مردان ۱۶ درصد بیشتر از زنان وزن کم کردند؛ حدود 12 کیلوگرم برای مردان در مقایسه با میانگین ۱۰ کیلوگرم برای زنان. علاوه بر این، ۳۵ درصد از مردان و زنان در مطالعه سطح قند خون طبیعی داشتند و در دسته‌ی افراد پیش‌دیابتی قرار نمی‌گرفتند.

اما خبرهای خوب برای مردان هنوز به پایان نرسیده است. مردان دارای ضربان قلب پایین‌تر و چربی کمتری بودند. همچنین خطر ابتلا به دیابت در آنها در مقایسه با زنان پایین‌تر بود. در این مطالعه رژیم کم کالری اثرات دیگری بر روی زنان داشت که البته تمام این آثار مطلوب نبودند. سطح لیپوپروتئین پرچگال (HDL) که به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود، در زنان کاهش بیشتری را نشان می‌داد. همچنین زن‌ها دچار کاهش شدیدتر تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها شدند، که می‌تواند منجر به استخوان‌های ضعیف شود.

علاوه بر این، «توده بدنی بدون چربی» بدن خانم‌ها کاهش یافته بود که باعث کاهش متابولیسم می‌شود که خود منجر به آهسته شدن روند کاهش وزن می‌شود. نوع چربی که مردان در این مطالعه از دست داده بودند نیز سالم‌تر از نوع چربی از دست داده در زنان بود.

مردان معمولاً وزن خود را در قسمت میانی بدن خود حمل می‌کنند. به این نوع چربی، چربی احشایی گفته می‌شود. هنگامی که چربی احشایی بدن شما از بین می‌رود، سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید که یک بازی برد-برد برای آب کردن چربی‌ها است.

اما زنان چربی خود را در اطراف کمر، ران و باسن خود جمع می‌کنند. این نوع چربی، چربی زیرجلدی است که برای باروری و قاعدگی مهم است، اما از دست دادن چربی زیرجلدی، بر سوخت و ساز بدن هیچ تاثیری ندارد. این مطالعه نشان داد که در رژیم‌های کاهش وزن، دور باسن خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

دلیل کاهش وزن سریع‌تر مردان نسبت به زنان به تفاوت در ساختار بدن آن‌ها بر می‌گردد. از لحاظ فیزیولوژیک، مردها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که سریع‌تر چربی را بسوزانند. آن‌ها توده عضلانی بیشتری دارند و به طور ذاتی سوخت و ساز مردان نسبت به زنان بیشتر است. توده عضلانی در مقایسه با سایر بافت‌های بدن، کالری بیشتری می‌سوزاند، بنابراین داشتن توده‌ی عضلانی بزرگ‌تر منجر به کاهش وزن سریع‌تر می‌شود. به همین ترتیب، در این مطالعه نیز مقدار کالری سوزانده شده به طور غیر منصفانه‌ای به نفع مردان بود.

به دلیل سطح سوخت و ساز بالا، مردان اغلب نیاز به مصرف کالری بیشتری دارند تا انرژی لازم برای سوخت و ساز در حال استراحت خود را برآورده کنند – یعنی میزان کالری که بدن برای انجام وظایف اصلی مانند خواب و تنفس نیاز دارد.

در رژیم غذایی مورد استفاده در این مطالعه، مردان و زنان به مقدار مساوی کالری مصرف کردند. در نتیجه، با مقایسه‌ی مقدار کالری دریافتی و مقدار کالری لازم برای فعالیت‌های اساسی بدن، مردان کمبود کالری بیشتری را تجربه کرده‌اند (زیرا نیاز مردان به کالری بیشتر از زنان است).

مردها توده عضلانی بیشتری دارند، و توده عضلانی بیشتر نشانه فعالیت سوخت و ساز بالاتر بدن است. هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، متابولیسم بدن شما سریع‌تر است. بنابراین اگر متابولیسم بالایی داشته باشید بدن شما سریع‌تر کالری می‌سوزاند و شما سریع‌تر وزن کم می‌کنید.

چرا کاهش وزن مفید است؟

اما مراقب باشید که این نتایج منجر به نا امیدی شما نشود. خانم‌ها می‌توانند با رعایت چند نکته شانس خود برای کاهش وزن را افزایش دهند. از سوی دیگر، کاهش وزن، هرچند به میزان اندک، برای افراد مبتلا به اضافه وزن که از مشکلاتی نظیر وضعیت پیش‌دیابتی رنج می‌برند، اثرات سودمندی به همراه داشته است.

فواید کاهش وزن همواره بر مضرات آن برتری دارد. اما در این میان، کاهش لیپوپروتئین کم چگال (LDL) که به کلسترول بد مشهور است، از مهم‌ترین آن‌ها است. نکته‌ی مهم دیگر، ورزش کردن در کنار داشتن رژیم غذایی است که به شما کمک می‌کند با سرعت بیشتری وزن خود را کاهش دهید. ورزش کردن با وزنه منجر به افزایش توده‌ی عضلانی شما می‌شود و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. همچنین ورزش کردن سطح HDL یا کلسترول خوب را بالا می‌برد و منجر به تقویت استخوان‌ها می‌شود.

یکی از نقایص این مطالعه در نظر نگرفتن وضعیت سنی و یائسگی خانم‌ها بود. زیرا زنان یائسه از نظر ذخیره چربی به تدریج شبیه به مردان می‌شود و سرعت کاهش وزن آن‌ها بالاتر می‌رود. در پایان، می‌توان گفت «زن بودن مزایایی بسیاری دارد اما وقتی نوبت به کاهش وزن می‌رسد، این برتری از آن مردان است.»

منبع: healthline

۲ دیدگاه در “چرا مردان زودتر از زنان موفق به کاهش وزن می شوند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *