فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018

پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان 2018

هم تیم پرسپولیس ایران و هم تیم کاشیما آنتلرز ژاپن، برای اولین بار در شانزدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، در فینال این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند.

دور گروهی شانزدهمین دوره برگزاری لیگ قهرمانان آسیا 23 بهمن‌ماه 96 شروع شده‌است و 19 آبان 97 با معرفی قهرمان در ورزشگاه آزادی تهران به پایان خواهدرسید. پرسپولیس قهرمان لیگ برتر، استقلال تهران نایب قهرمان لیگ، تراکتورسازی تبریز تیم سوم لیگ و ذوب‌آهن تیم چهارم رده‌بندی لیگ (که جایگزین نفت تهران شد) در فصل 95-96، نمایندگان ایران در این فصل بودند. از بین چهار نماینده ایران، تیم‌های پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن توانستند به دور بعدی راه پیدا کنند. در مرحله حذفی استقلال با پیروزی بر ذوب‌آهن به جمع 8 تیم راه پیدا کرد و پرسپولیس نیز توانست الجزیره امارات را حذف کند. نمایندگان ایران استقلال و پرسپولیس در 4/1نهایی با الدحیل و السد ،نمایندگان قطر، به رقابت پرداختند. پرسپولیس با حذف الدحیل به جمع 4 تیم برتر آسیا راه پیدا کرد؛ ولی، استقلال با شکست در برابر السد در مجموع دو بازی رفت و برگشت از این مسابقات حذف شد. پرسپولیس برای اولین بار در تاریخ برگزاری جام باشگاه‌های آسیا و پس از آن لیگ قهرمانان توانست در مرحله نیمه‌نهایی به پیروزی برسد و با حذف السد نماینده دیگر قطر پس از سپاهان در سال 2007 و ذوب‌آهن در سال 2010 سومین نماینده ایران در فینال لیگ قهرمانان آسیا شد.

پرسپولیس برای قهرمانی در قاره آسیا و راه پیدا کردن به جام باشگاه‌های جهان که تقریبا یک ماه دیگر در امارات برگزار می‌شود، باید کاشیما آنتلرز ژاپن را از پیش رو بردارد. در ادامه با رازینه‌مگ همراه باشید تا به تاریخچه حضور این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا بپردازیم.

کاشیما در تاریخ لیگ قهرمانان:

  1. قعرنشینی در تجربه‌ی نخستین

کاشیما آنتلرز در اولین دوره برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2003-2002  به عنوان قهرمان جی لیگ شرکت کرد. در این فصل کاشیما با تیم‌های بی‌ای‌سی ترو ساسانای تایلند، دائه‌جئون سیتیزن کره جنوبی و شانگهای شنهوای چین هم‌گروه بود و در رقابت‌هایی که به میزبانی تایلند برگزار شد با یک تساوی و دو شکست در انتهای جدول گروه چهار تیمی قرار گرفت و نماینده تایلند به دور بعد صعود کرد.

  1. صعود از گروه، بعد از 5 سال غیبت

حضور دوم کاشیما آنتلرز در لیگ قهرمان مربوط به سال 2008 است که به عنوان قهرمان جی لیگ 1 و جام امپراطوری مجوز حضور در رقابت‌ها را گرفت. کاشیما آنتلرز در گروهی که تیم‌های بیجینگ گوان چین، کرانک تای بانک تایلند و نام دین ویتنام اعضای دیگر آن بودند، پنج بازی را برد و در یک بازی شکست خورد وتوانست به جمع هشت تیم برتر صعود کند. تنها شکست کاشیما در برابر تیم پکن خارج از خانه رقم خورد. در مرحله یک چهارم نهایی، کاشیما به مصاف آدلاید یونایتد رفت. در بازی خانگی به تساوی رسید و با شکست در بازی برگشت، از رقابت‌ها حذف شد.

  1. شکست کاشیما در پنالتی

کاشیما آنتلرز بار دیگر به عنوان قهرمان جی لیگ ژاپن برای بار سوم در مسابقات لیگ قهرمانان سال 2009 شرکت کرد. سوون سامسونگ، شانگهای شنهوا و نیروهای مسلح سنگاپوردر این رقابت‌ها هم‌گروه کاشیما بودند. این تیم با 4 برد یک مساوی و یک باخت صدرنشین گروه شد. دو پیروزی خانگی مقابل نمایندگان کره جنوبی و چین، دو برد رفت و برگشت مقابل نماینده سنگاپور و تساوی خارج از خانه مقابل شانگهای باعث شد این تیم با 13 امتیاز به دور بعد صعود کرد. در مرحله یک هشتم نهایی کاشیما آنتلرز مقابل اف سی سئول به تساوی 2-2 رسید و نهایتا در ضربات پنالتی شکست خورد و حذف شد.

  1. کابوس یک هشتم

کاشیما آنتلرز، قهرمان جی لیگ، باری چهارمین بار در سال 2010 در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد. شش برد پشت سر هم در دور گروهی مقابل جونبوک موتورز کره جنوبی، چانگچون یاتای چین و پرسیپورا جایاپورای اندونزی کاشیما آنتلرز را به عنوان تیم نخست راهی دور یک هشتم نهایی کرد؛ اما، در دور یک هشتم نهایی یک شکست 1-0 در برابر پوهانگ استیلرز کره جنوبی، کاشیماآنتلرز را از رقابت‌ها حذف کرد.

  1. رویارویی با حریف تکراری

حضور پنجم کاشیماآنتلرز در لیگ قهرمانان مربوط به سال 2011 است که به عنوان قهرمان جام امپراطوری ژاپن در این رقابت‌ها حاضر شده‌بود. کاشیما در سال 2011 با تیم‌های سوون سامسونگ، سیدنی و شانگهای شنهوا هم‌گروه بود و با سه برد و سه تساوی به عنوان تیم دوم به مرحله بعد مسابقات راه پیدا کرد. در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات کاشیما با شکست سه بر صفر در برابر اف سی سئول کره جنوبی از این رقابت‌ها حذف شد.

  1. ضعیف‌تر از حد انتظار

کاشیما آنتلرز در سال 2015 برای ششمین بار در لیگ قهرمانان تحت عنوان تیم سوم جی لیگ حضور پیدا کرد. کاشیما در این سال با تیم‌های گوانگژو اورگرانده، اف سی سئول و وسترن سیدنی واندررز هم‌گروه بود و تنها 2 پیروزی و 4 شکست در انتهای جدول این گروه قرار گرفت. این یکی از ضعیف‌ترین نتایج کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا بود.

  1. ناکامی در یک هشتم

کاشیما آنتلرز ژاپن در سال 2017 برای هفتمین بار در لیگ قهرمانان حضور پیدا کرد. آن‌ها به عنوان قهرمان جی لیگ 1 و جام امپراطوری ژاپن در این رقابت‌ها حاضر شدند و توانستند با چهار پیروزی و دو شکست به عنوان تیم اول به جمع 16 تیم برتر آسیا راه پیدا کنند. سه پیروزی خانگی مقابل موانگ تانگ یونایتد تایلند، اولسان هیوندای کره جنوبی و بریزبین رور استرالیا، یک پیروزی قاطعانه 4-0 خارج از خانه مقابل اولسان هیوندای و دو شکست خارج از خانه مقابل نماینده تایلند و بریزبین استرالیا از نتایج این تیم در دور گروهی بود. باز هم کاشیماآنتلرز در مرحله یک هشتم نهایی ناموفق بود. این تیم مقابل گوانگژو اورگرانده چین حاضر شد و در دور رفت یک بر صفر شکست خورد و در دور برگشت یک بر صفر بازی را برد. در نهایت این نتایج باعث شد کاشیماآنتلرز حذف شود.

  1. فینالیستی کاشیما

کاشیما امسال برای بار هشتم در لیگ قهرمانان حاضر شده‌است و برای رسیدن به قهرمانی باید پرسپولیس ایران را مغلوب کند. این تیم در دور گروهی با قرعه‌ای تقریبا دشوار با تیم‌های سوون سامسونگ بلووینگز کره جنوبی، اف سی سیدنی استرالیا و شانگهای شنهوای چین هم‌گروه شد که با دو برد خارج از خانه مقابل سوون و سیدنی، سه تساوی (یک تساوی خانگی در برابر سیدنی و دوتساوی در دو بازی رفت و برگشت در برابر شانگهای) و یک شکست خانگی مقابل سوون سامسونگ با 9 امتیاز به عنوان تیم دوم به دور بعد راه پیدا کرد. در دور یک هشتم نهایی کاشیما مقابل شانگهای اس‌آی‌پی‌جی چین قرار گرفت و توانست در بازی رفت در خانه 3-1 این تیم را مغلوب کند تا با وجود شکست 2-1 در بازی برگشت نماینده ژاپن به دور بعد راه پیدا کند. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی برای بار سوم به مصاف یک تیم چینی رفت. کاشیما این بار تیانجین کوانجیان چین را از پیش رو برداشت و توانست تیم چینی را در هر دو بازی رفت و برگشت با نتایج 2-0 و 3-0 شکست دهد. در مرحله نیمه نهایی گوزن‌ها یک بار دیگر مقابل سوون سامسونگ قرار گرفتند و با پیروزی 3-2 در بازی رفت و تساوی 3-3 در بازی برگشت جواز حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کردند.

پرسپولیس در تاریخ لیگ قهرمانان:

  1. باخت به میزبان

پرسپولیس قهرمان اولین دوره لیگ برتر یکی از دو نماینده ایران در اولین سال برگزاری این مسابقات با فرمت جدید در فصل 2003-2002 بود که با تیم‌های پاختاکور، الطلبه عراق و نیسای ترکمنستان هم‌گروه بود. پرسپولیس با مربی‌گری علی پروین در رقابتی که ازبکستان میزبان آن بود، با دو پیروزی در برابر نمایندگان عراق و ترکمنستان و شکست در برابر پاختاکور با قرار گرفتن در جایگاه دوم نتوانس تبه دور حذفی راه پیدا کند. در آن فصل تنها یک تیم از هر گروه به دور بعد صعود می‌کرد.

  1. پنالتی‌های ریوالدو

حضور دوم پرسپولیس در سال 2009 بود که با تیم‌های الغرافه قطر و الشباب عربستان هم‌گروه شده و ضمن به دست آوردن دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست در برابر دو تیم الشباب و الغرافه به عنوان صدرنشین به دور بعدی مسابقات که برای بار اول دو تیم از هر گروه صعود می‌کردند، راه پیدا کردند. در این گروه تیم الشارجه امارات نیز حضور داشت که در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات دور گروهی، از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و نتایج بازی‌های برگزار شده این تیم نیز در نظرگرفته نشد. در دور بعد پرسپولیس در تهران 1-0 از بنیادکار ازبکستان شکست خورد و نتوانست به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند. سرمربی سرخ‌های پایتخت در این دوره اداوردو نلو وینگادای پرتغالی بود.

  1. ضعیف‌ترین نتیجه

پرسپولیس برای سومین بار در سال 2011 در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد. در این سال پرسپولیس به کی از ضعیف‌ترین نتایج خود دست پیدا کرد. علی دایی در آن فصل سرمربی پرسپولیس بود. پرسپولیس با یک برد، دو تساوی و سه باخت در دو دور رفت و برگشت برابر تیم‌های الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات، با 5 امتیاز در انتهای جدول قرار گرفت و ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ خود را رقم زد.

  1. شکست از الاتحاد

پرسپولیس برای چهارمین بار در سال 2012 با مربی‌گری مصطفی دنیزلی در لیگ قهرمانان حاضر شد و مقابل تیم‌های الهلال عربستان، الغرافه قطر و الشباب امارات قرار گرفت. با سه پیروزی، دو تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود پیدا کرد؛ اما، در مرحله یک‌هشتم در یک تک بازی به میزبانی حریف، با قبول شکست 3-0 در برابر الاتحاد عربستان نتوانست به جمع 8 تیم راه پیدا کند.

  1. اولین روزهای برانکو-پرسپولیس

پرسپولیس برای پنجمین بار در سال 2015 در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شد. این تیم به مربی‌گری حمید درخشان که در لیگ برتر نتایج ضعیفی به دست آورده‌بود، بعد از هم‌گروهی با لخویای قطر، النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان توانست بر خلاف پیش‌بینی‌ها با دو برد و یک باخت در دور رفت صدرنشین شود. در دور برگشت برانکو ایوانکوویچ که به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شده بود با کسب دو برد و یک شکست توانست به عنوان تیم دوم به جمع 16 تیم برتر رقابت‌ها صعود کند. در مرحله یک‌هشتم نهایی پرسپولیس در بازی رفت توانست الهلال عربستان را یک بر صفر شکست داد؛ اما، در بازی برگشت سه بر صفر شکست خورد و از رقابت‌ها کنار رفت.

  1. جا ماندن از فینال

قرمزها سال 2017 در ششمین حضور آسیایی توانستند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کنند. پرسپولیس با الهلال عربستان، الریان قطر و الوحده امارات هم‌گروه شد. پرسپولیس با دو برد، سه تساوی و یک شکست با 9 امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی راه پیدا کرد. دو پیروزی مقابل الوحده امارات، دو تساوی مقابل الهلال و یک تساوی و یک شکست مقابل الریان نتایج پرسپولیس در مرحله گروهی بود. در مرحله 8/1 نهایی پرسپولیس بعد از تساوی ناامیدکننده خانگی در برابر لخویا با برد شیرین 1-0 در بازی برگشت توانست برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان جواز حضور در جمع هشت تیم برتر آسیا را به دست آورد. پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نیز با تساوی 2-2 در بازی رفت متوقف شد اما برد 3-1 در بازی برگشت الاهلی عربستان را حذف و پرسپولیس حریف الهلال دیگر نماینده عربستان در نیمه‌نهایی شد. قرمزها در مرحله نیمه‌نهایی در روزهایی که فیفا دو پنجره نقل و انتقالات این تیم را محروم کرده بود با لشگری از مصدومین و محرومین به دیدار الهلال رفت و با قبول باخت با چهار گل مقابل الهلال و تساوی 2-2 در بازی برگشت نتوانست به فینال راه پیدا کند.

  1. پرسپولیس در فینال

پرسپولیس در سال 2018 برای هفتمین بار در لیگ قهرمانان حضور پیدا کرد و بهترین نتیجه خود را در این رقابت‌ها به ثبت رساند. پرسپولیس در 6 بازی دور گروهی موفق به کسب 4 پیروزی مقابل نسف قرشی، الوصل امارات (دو بار) و السد قطر شد و یکبار مقابل السد شکست خورده و خارج از خانه در برابر نسف قرشی ازبکستان به تساوی رسید. در مرحله یک هشتم نهایی پرسپولیس در بازی اول 2 ب 3 شکست خورد ولی در بازی دوم 2 بر 1 به پیروزی رسید و توانست به جمع 8 تیم برتر راه پیدا کند. در مرحله یک چهارم نهایی پرسپولیس در برابر الدحیل قطر به میدان رفت که بعد از شکست 1-0 در قطر، توانست با پیروزی 3-1 در ورزشگاه آزادی در بازی برگشت جواز حضور در جمع 4 تیم برتر را کسب کند. در مرحله نیمه‌نهایی پرسپولیس السد دیگر نماینده قطر را 1-0 در خانه مغلوب کرد و با تساوی 1-1 در تهران برای نخستین بار به عنوان سومین تیم ایرانی بعد از سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کرد. پرسپولیس در فینال برابر کاشیما آنتلرز ژاپن قرار می‌گیرد.

نتایج اخیر فینالیست‌های لیگ قهرمانان آسیا 2018

پرسپولیس در جدول 16 تیمی لیگ برتر با وجود یک بازی کمتر نسبت به حریفان در پایان هفته دهم با 9 بازی و 17 امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار دارد. تعداد بازی‌های معوقه این تیم در پایان لیگ قهرمانان این فصل به عدد 3 می‌رسید که این بازی‌ها برابر سه تیم سپاهان، ذوب‌آهن و پیکان باید در زمان دیگری انجام شود. پرسپولیس در جام حذفی در مرحله16/1 نهایی مقابل نودارومیه به پیروزی رسید و در انتظار بازی با سپیدرود رشت در مرحله 8/1 نهایی است. همچنین پرسپولیس در صورت قهرمانی در آسیا اواخر نوامبر باید در جام باشگاه‌های جهان نیز شرکت کند که از یک تا سه بازی برای پرسپولیس در آن تورنمنت محتمل است که می‌تواند تعداد بازی‌های عقب افتاده داخلی این تیم را بیش از پیش افزایش دهد. پرسپولیس در آخرین بازی پیش از فینال آسیا در برابر سایپا در ورزشگاه تختی تهران به تساوی 1-1 رسید.

از طرف دیگر کاشیما آنتلرز در شرایطی در دیدار نهایی حاضر می‌شود که در حال سپری کردن فشرده‌ترین بازی‌ها در روزهای پایانی این فصل فوتبال ژاپن است. علاوه بر لیگ قهرمانان آسیا، جی لیگ 1، جام امپراطوری و لیگ کاپ ژاپن جام‌هایی هستند که کاشیما آنتلرز در آن‌ها حضور دارد. کاشیما در جی لیگ با انجام 30 بازی و در فاصه 4 هفته مانده تا پایان لیگ با 46 امتیاز در جایگاه پنجم قرار دارد و برای کسب رده سوم و حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان تلاش می‌کند. در جام امپراطوری ژاپن در مرحله 4/1نهایی باید به مصاف ونتفورت کوفو برود که در صورت پیروزی در نیمه‌نهایی با رقیب سنتی خود اوراواردز بازی می‌کند. کاشیما آنتلرز همچنین دو هفته قبل در مرحله نیمه‌نهایی لیگ کاپ در مجموع دو بازی مغلوب یوکوهاما مارینوس شد و نتوانست به فینال راه یابد. این تیم سه روز مانده به فینال آسیا در هفته سی و یکم جی لیگ روز چهارشنبه به مصاف سرزو اوساکا می‌رود.

تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن در مسابقه پایانی لیگ قهرمانان آسیا طی دو بازی رفت و برگشت برای کسب نخستین قهرمانی این مسابقات به مصاف یکدیگر می‌روند. بازی رفت روز شنبه 12 آبان ساعت 09:30 به میزبانی تیم ژاپنی برگزار می‌شود. بازی برگشت هم روز شنبه 19 آبان 1397 ساعت 18:30 در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

 

برگرفته از اینجا

۳ دیدگاه در “پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان 2018”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *