درخواست خروج از کشور

هزینه سفر به کربلا در اربعین برای دانشجویان

هر ساله خیل عظیم مردم در اربعین، به کربلا می‌شتابند و در این راه سر از تن نمی‌شناسند. پیاده‌روی اربعین مظهر شور و شوق حسینی است و عاشقان از هر کجا، تک به تک و یا گروهی به خیل عزاداران ملحق می‌شوند. از ایران هم فقط 51 هزار دانشجو برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و با آمار دیگر خانواده‌ها به حدود دو میلیون و ۳۲۰ هزار نفر می‌رسند.

در راهپیمایی اربعین حتما وسایلی احتیاج خواهید داشت که لازم است مفصل درباره این که چه وسایلی ضروری هستند و کدامیک از این وسایل دست و پا گیرند، در مطالب بعدی صحبت کنیم.

اما در این مقاله می‌خواهیم حدود هزینه‌های دانشجوهای تهرانی در این سفر را بررسی کنیم.

ستاد ملی اربعین دانشگاهیان از سال 94 این کار بزرگ را شروع کرده که دانشجویان را به این سفر راهنمایی کند. اما یکی از مشکلاتی که معمولا برای دانشجویان پسر مطرح می‌شود بحث خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت است. تا چند سال پیش، افراد باید برای خروج از کشور، وثیقه سه میلیون تومانی می‌گذاشتند که با پیگیری‌های این ستاد، طرح گذاشتن وثیقه حذف شد و در چند سال اخیر پسران نیز می‌توانند بدون نگرانی بابت این موضوع، به زیارت امام بروند.

پسران دانشجو برای گرفتن مجوز خروج از کشور، به سامانه ستاد ملی اربعین مراجعه کنند و درخواست خروج از کشور بدهند. کد سقا دریافت شده را به دفاتر بسیج دانشجویی اعلام کنند. البته باید به دنبال پیدا کردن یک ضامن نیز باشند که بازگشت آن‌ها را بعد از اربعین، ضمانت کند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، هزینه سفر اربعین به صورت دانشجویی، برای هر دانشجوی تهرانی، حدود یک میلیون و صد هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. البته این میزان هزینه برای هزینه ویزا، رفت و آمد، غذا و… است.

اما صندوق رفاه دانشجویان برای آن‌ها وامی در نظر گرفته است که این میزان وام برای دانشجویان دانشگاه آزاد، حدود یک میلیون تومان و برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، هفتصد هزار تومان است. البته باید دقت داشته باشید که این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که به صورت گروهی به سفر بروند. پس اگر می‌خواهید از این امتیاز برخوردار شوید، بهتر است با یکی از گروه‌ها همراه شوید.

البته توصیه ما به شما این است که به صورت گروهی سفر کنید تا کمی کار گروهی را در این اربعین تجربه کنید. مقداری از درس اربعین امام حسین(ع) را در این سفر می‌توانید تجربه کنید. در واقع اربعین نیز کلاس درسی است که باید سعی کنید از این امتحان استادتان سربلند بیرون بیایید. درس ایثار و ایستادگی! در این سفر با اولین غولی که مواجه می‌شوید، کمبود فضاست! خودتان را برای مقابله با آن آماده کنید.

اگر سفر اولی هستید، حتما به یاد داشته باشید که شاید مجبور شوید قید زیارت راحت را بزنید؛ مخصوصا اگر خانم هستید شاید مجبور شوید در شلوغی‌ها اصلا جلو نروید.

اگر فرزند کوچک دارید، باید حتما رعایت حال کودکتان را بکنید. ممکن است شب‌های سردی را تجربه کنید. اگر کودک زیر یکسال دارید که ممکن است هر روی فرش است بخورد یا دست‌هایش را همیشه داخل دهانش می‌کند، شاید بهتر باشد زمان سفرتان را عوض کنید.

البته مشورت کردن با مادرانی که تجربه خوب و بد داشته‌اند را از دست ندهید. حتما با هر دو گروه صحبت کنید تا متوجه شوید فرزند شما می‌تواند شرایط را تحمل کند یا نه.

برای اطلاع از سایر مسائل اربعین همچنان با رازینه همراه باشید. چقدر این مطلب برایتان مفید بود؟ با نظراتتان ما را حمایت کنید.

 

۲ دیدگاه در “هزینه سفر به کربلا در اربعین برای دانشجویان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *