مواد مغذی دانش آموزان

نگاهی بر مواد مغذی مورد نیاز در دوران بلوغ

بسیاری از افراد نوجوانان خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و نگرانند که آیا فرزند ما نیز سرعت رشد مناسبی دارد یا نه؟

زمان رشد جهشی نوجوانان معمولا بین 11 و 19 سال است. برای سلامت نوجوانان خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه مناسب از شاخص‌های اصلی سلامت به شمار می‌رود.

یکی از فرصت هایی که نوجوانان برای افزایش قد دارند، همین دوران جهش رشدشان است. با وجود این که معمولا الگوی رشد بیشتر با ژنتیک تعیین می‌شود، فاکتورهای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند نرخ رشد را کمتر کنند و یا در حال ثابتی نگه دارند.

نوجوانان در دوران رشدشان معمولا تغییرات چشمگیری از لحاظ ظاهری می‌کنند؛ مثلا قدشان با سرعت بیشتری بلند می‌شود و رشد قابل توجهی در استخوان ها و مفصل هایشان مشاهده می‌شود. همچنین صدایشان بم می‌شود و اشتهایشان بیشتر از قبل می‌شود چرا که باید برای این تغییرات انرژی لازم را دریافت کنند.

اما چون بیشتر نوجوانان در این دوران مشغله‌های زیادی دارند؛ رفتن به مدرسه و ورزش و تفریح و… معمولا کمتر وقت می‌شود یک وعده غذایی کامل و مفصل را همیشه دنبال کنند. در نتیجه به دنبال غذاهای آماده و حاضری می‌روند.

همین باعث می‌شود فرزندانتان مواد غذایی مورد نیاز برای رشدشان را دریافت نکنند. افزایش قد در دختران معمولا بین 10 تا 12 سالگی رخ می‌دهد که این رشد جهشی برای پسران در حدود سنین 12 تا 14 سالگی است. افزایش قد بعد از 4 سال به شدت افت می‌کند و در 18 یا 19 سالگی در دختران و 19 یا 20 سالگی در پسران، به طور کامل متوقف می‌شود.

علائ کمبود ویتامین در بدن چیست؟ – اینفوگرافیک

این رشد جهشی همینطور کم و کمتر می‌شود تا در نهایت متوقف می‌شود. بیشتر دختران در این دوران نگران وزنشان هستند که اندامشان خراب نشود و پسران هم در مورد قدشان بیشتر خجالت می‌کشند.

بعضی از نوجوانان بیشتر از همسن و سالانشان رشد می‌کنند که این امر باعث ناراحتی و خجالت بیشترشان می‌شود. تاثیر مخرب این شرم، در دوران بزرگسالی دیده خواهد شد. چرا که در دوران نوجوانی وضعیتی را تجربه کرده که دوست داشته است در جمع دوستان و هم سن و سالانش بیشتر مورد قبول واقع شود. اهمیت تغذیه مناسب در این‌جاست که خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

مواد مغذی مناسب رشد نوجوانان

حتما می‌پرسید که چه مواد مغذی برای رشد نوجوانان توصیه می‌شود. برای رشد فیزیکی کلسیم، منیزیم، زینک، ویتامین دی و مس لازم است. این پنج ماده مهم در رشد فیزیکی نوجوانان نقش بزرگی ایفا می‌کنند تا استخوان بندی خوبی پیدا کنند و به قد ایده‌آلشان در بزرگسالی برسند. برای سلامت عمومی بدن و تامین سطح انرژی ویتامین‌هایی نظیر آ، گروه ب، سی، دی و ای توصیه می‌شود.

مواد مورد نیاز بدن در دوران نوجوانی

ویتامین آ برای سلامت چشم‌ها و گوش مناسب است و به دید در شب کمک می‌کند. ویتامین ب کمک می‌کند غذایی که خورده شده است، به انرژی تبدیل شود و بافت‌های بدن را سالم نگه می‌دارد.

ویتامین سی برای شکل دادن به کلاژن‌ها مناسب است و همچنین استقامت بدن را بالا می‌برد. ویتامین سی، سلول‌های بدن را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و از عفونت‌ها، سرماخوردگی، خستگی زیاد و استرس جلوگیری می‌کند. همچنین از بروز آلرژی ها جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که زخم‌ها و سوختگی‌ها بهبود یابند.

ویتامین دی، به رشد استخوان و دندان و رشد طبیعی کمک می‌کند. این ویتامین وظیفه دارد که فسفر و کلسیم را در جای درستش به کار گیرد و به سیستم دستگاه عصبی و قلب کمک می‌کند تا کارشان را بهتر انجام دهند. ویتامین دی، از نرمی استخوان جلوگیری می‌کند.

ویتامین ای، به بدن کمک می‌کند که ویتامین آ، بافت‌ها و چربی‌ها را از اکسیداسیون حفظ کند. این همچنین به تقویت دیواره مویرگ‌ها  کمک می‌کند و باعث می‌شود چرخه قاعدگی تنظیم گردد. علاوه بر حفظ و نگه‌داری از ویتامین آ، وظیفه محافظت از سایر ویتامین‌ها را نیز بر عهده دارد. به جریان خون کمک می‌کند و سطح کلسترول خون و اسیدهای چرب در بدن را کاهش می‌دهد. در نهایت برای سلامتی سلول‌ها بسیار حیاتی است.

منبع: star2

یک دیدگاه در “نگاهی بر مواد مغذی مورد نیاز در دوران بلوغ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *