سلامتی در جام جهانی

نکات سلامتی در جام جهانی برای طرفداران فوتبال

برای طرفداران فوتبال جام جهانی یکی از بهترین اتفاقات به شمار می رود و لذت بخش ترین زمان ها را با دوستان  و خانواده شان در این زمان می گذارنند.

اما جالب است بدانید تحقیقات تعدا بسیار بالایی از اتفاقات ناگوار، ازحملات قلبی یا ضربه مغزی گرفته تا بیماری های مقاربتی، تصادفات و خودکشی ها را دراین زمان نشان می دهد.

یک مجله آمریکایی Medicine در سال 2010 نیز به این امر اشاره کرد که «این فقط یک بازی نیست» و گفت که اتفاقات ورزشی مختلف می تواند روی بیمارهای قلبی عروقی و آمار مرگ نیز تاثیر بسزایی می گذارد. در این بین افرادی که مسابقه های استرس زا مثل حذف شدن یا باخت درخانه یا… را تماشا می کنند بیشتر از همه در معرض اتفاقات ناگوار هستند.

حتما دیده اید که افرادی با شوت بازیکنان به داخل دروازه خودشان به تلویزیون حمله ور می شوند یا شادی فریادی سر می دهند که بسیار ترسناک و وحشتناک به نظر می رسد. تا به حال چند بار با پدر یا برادر یا شوهرتان سر این موضوع بحث کرده اید؟ شاید آن لحظه به این فکر نمی کردید که تذکر شما به جا و به نفع خودشان است. پس بدانید این استرس ناگهانی قطعا شک سنگینی را به قلب وارد می کند.

همانطور که می دانید تحقیقات نشان می دهد که تمامی احساسات شدید انسانی از جمله استرس، ناراحتی، عصبانیت یا… محتمل این هستند که حملات قلبی را در پی داشته باشند.

توصیه جولیا وارد که یک پرستار ارشد قلب در بنیاد قلب بریتانیا است این است که «می دانیم این زمان برای شما بسیار هیجان انگیز است ولی سلامتی قلبتان را فراموش نکنید.»

در این بین راهکارهایی هستند که این احتمال را کاهش می دهند. از جمله مدییتیشن و… جلوگیری از سیگار کشیدن و استفاده از مواد غذایی که باعث مسدود شدن رگ های خون مانند غذاهای چرب می شود. از مصرف کردن نوشیدنی های الکلی نیز پرهیز کنید.

هیچ می دانید در سال 2003 بعد از مسابقه نیمه نهایی، تعداد کسانی که دچار سکته قلبی شده اند، 50 درصد افزایش یافت و درصد زیادی را خانم ها دربرمی گیرند. برعکس تعدا بستری ها بعد از برد مسابقه نیمه نهایی سال 2011 کمتر بود.

یک مطالعه در طول جام حهانی 2014 تعداد بسیار بالایی از انسداد رگ های شبکیه که به سکته چشم هم معروف است، نشان می دهد.

معممولا کسانی که بینایی خود را از دست می دهند، کسانی هستند که از بیماری های قلبی عروقی نیز رنج می برند. وقتی محققان در کلینیک دانشگاه آلمان  4 هفته بعد از جام جهانی 2014 را با همین موقع در سال 2013 مقایسه کردند، متوجه افزایش چشم گیر تعداد بیماران شدند و عنوان کردند که استرس های ناشی از جام جهانی مطمئنا ریسک بزرگی به شمار می رود.

درست است که فوتبال و هر بازی در سطح جهانی به افراد احساس شور و نشاط  و همبستگی می دهد، ولی باید بیش از این  ها مراقب سلامتی خودمان باشیم. این احساس همبستگی و عرق ملی گاهی می تواند خوب باشد ولی در مواردی باعث شده است انتظارات افراد از تیم شان بیشتر از حد واقعیت باشد. برخی افراد نتایج دور از ذهنی برای تیم شان پیش بینی می کنند و  در صورتی که نمی توانند به آن مرحله حد انتظارشان برسند، گاهی گریه می کنند و گاهی کاری بیش از گریه کردن!

اگر به آمارها نگاه دقیق تری بیاندازید متوجه خواهید شد که آمار خودکشی بعد از جام جهانی افزایش داشته است. در تهران دختر جوانی به علت حذف شدن ایران از جام جهانی 2014 سم خورده بود و به بیمارستان منتقل شده بود. برعکس آن نیز آمار نشان داده اند که در فرانسه در جام جهانی 2012 تعداد خودکشی ها به طرز چشمگیری کاهش داشته است که در آن فرانسه میزبان شد و برد.

مشکل دیگری که در این بین وجود دارد بد خوراکی بسیاری از افراد در این زمان است. برای مثال لازم نیست حتما چیپس را با تخمه و نوشابه بخورید! می توانید بین این همه ماده مضری که به سمت بدنتان گسیل می کنید، کمی وقفه بیاندازید و کمی به آن فرصت دهید.

مسمومیت غذایی را جدی بگیرید. برای خوردن غذای سالم به جای فست فودهای مضر وقت بگذارید. شما جام جهانی و حواشی را برای لذت بردن می خواهید؛ غذای سالم خوردن خودش نوعی تفریح محسوب می شود. پس خوب لذت ببرید.

شما از تجربیاتتان در جام جهانی برای ما بنویسید. اگر به روسیه سفر کرده بودید، چه تجربه جدیدیکسب کردید؟

برگرفته از ستاره 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *