دروغگویی

مغز هر کس دروغ خودش را باور می‌کند

چند بار در روز دروغ می‌گویید؟ اصولا آدم دروغگویی هستید یا آن را برای خودتان و برای رسیدن به اهدافتان توجیه می‌کنید یا فکر می‎کنید کلا دروغ گفتن در شان یک انسان قوی نیست؟

بالاخره هر کس ممکن است با توجیه‌هایی که برای خودش می‌آورد، مثل این که اقتضای کارشان است یا… زیاد دروغ می‌گویند. می‌دانید دروغ گفتن چه تاثیری بر خودتان و اطرافیانتان می‌گذارد؟ اگر افرادی که زیاد دروغ می‌گویند به این نکته توجه داشته باشند که چقدر از اعتماد اطرافیانشان را دارند از دست می‌دهند، شاید نظرشان تغییر کند. روانشناسی دروغ هم مبحث بسیار پر مخاطبی است که شاید برای شما بسیار جالب باشد. زبان بدن افراد دروغگو کاملا گویای احوالاتشان است. روانشناسان معنقدند دروغ‌گویی را می‌توان با بررسی چند فاکتور در رفتاهای فرد کشف کرد.

با این حال موضوع این مقاله در مورد این که نباید دروغ گفت نیست. در این مقاله می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم که دروغ گفتن باعث می‌شود خودمان نیز کم کم دروغ‌های خودمان را باور کنیم. باور کردن دروغ برای مغز خودمان اصلا کار سختی نیست! در ادامه مقاله با ما باشید تا لایه‌های جالب‌تری از شخصیتتان را پیدا کنید.

محققان از دستگاهی به نام «electroencephalography» معروف به «EEG» استفاده کردند و سعی کردند عملکرد مغز را در جوانان و بزرگسالان در حالی که داشتند جواب‌های راست و دروغی به می‌گفتند، بررسی کنند.

در بین نمونه‌ها فردی بود که بین 60 تا 92 سال داشت، نسبت به افرادی که 18-24 سال داشتند، یک ساعت سریعتر دروغ خودش را مثل یک حرف راست می‌دانست!

یکی از دانشجویانی که روی این پروژه کار می‌کرد، گفته است: «معمولا افرادی که سن بالاتری دارند، سختتر می‌توانند بین چیزهایی که دروغ هستند تفاوتی قائل شوند.»

وقتی دروغی می‌گویید، آن کم کم شروع به تغییر می‌کند، تغییر به دانستن آن به عنوان حرف راست! گرچه به یاد داشته باشید که این گونه نبوده است.

یافته‌های محققان در این‌جا ثابت کرده است که وقتی فردی با سن بالا دروغ می‌گوید، این دروغ در سیستم مغز او تغییراتی ایجاد می‌کند، یا بهتر بگوییم تقلا می‌کند که دیگر او آن‌چه را که به طور واقعی انجام داده به یاد نیاورد.

در این تحقیق 42 شرکت‌کننده وجود داشتند که که نصف آن‌ها دانشجو بودند (جوان) و نصفشان هم سن بالایی داشتند. در این فرمی که به آن‌ها داده شد، 102 سوال رو به رو شدند در مورد این‌که دیروز چه کاری انجام دادند. سوالاتی ازین دست که آیا شما دکمه به تعلیق انداختن آلارم گوشیتان را دیروز فشار دادید و آلارم را قطع کردید؟ یا آیا برای خوردن غذا از چنگال استفاده کردید؟

محققان از نمونه‌ها خواستند که به نصف سوالات به صورت رندوم جواب دروغ بدهند. 55 دقیقه بعد مصاحبه‌کننده‌ها از نمونه‌ها خواستند به همان سوال‌ها جواب کاملا راست بدهند.

اما آن‌چه که محققان می‌خواستند در این‌جا بررسی کنند، این بود که آیا باز هم دروغ وجود دارد یا نه؟ یعنی آیا نمونه‌ها همچنان می‌دانند که آن دروغ بوده یا نه؟ آیا نمونه‌ها به یاد دارند که برای اولین بار به سوالی که حقیقتش چیز دیگری بوده، جواب دروغ داده‌اند؟

نتایج نشان داده‌اند که افرادی که سن بالاتری دارند، احتمال بیشتری دارد که حرف حقیقی را باور کنند. از طرفی داده‌هایی که از EEG بدست آمدند نشان دادند که دروغ گفتن فرآیند مغز را مخصوصا در قسمت مربوط به حافظه تحت تاثیر قرار می‌دهد. این یافته نشان می‌دهد که یک دروغ می‌تواند خود را وارد حافظه کند و طوری خودش را در حافظه جا بیاندازد که گویی حرف، حرف راست است.

پس دروغ گفتن، حافظه را تغییر می‌دهد. در واقع دروغ برای حافظه چیزهایی بوجود می‌آورد که در واقع وجود ندارند. این تحقیق را می‌توانید در این مجله پیدا کنید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: futurity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *