تشخیص نوع سرفه از روی صدا

صدای سرفه نوزادتان چه معنی دارد؟ قسمت اول

صدای خس خس یا لرزه در سرفه کودکتان مشاهده می کنید؟ هیچ می دانید هر کدام ازین صداها ممکن است نشان دهنده چه چیزی باشد؟

مشکل این جاست خود کودک شما نمی تواند بگوید دقیقا چه می خواهد بابت همین شما مجبورید در مواقع مختلف صداهای او را رمزگشایی کنید.

در واقع سرفه ها نشان دهنده عملیات دفاعی بدن است و در این حالت بدن از خودش در برابر خطرات مقابله می کند. با این کار راه تنفسی خود را تمیز کرده و آن را از خلط پاک می کند و یا تکه غذایی را که در حلق گیر کرده به بیرون میفرستد.

به طور کلی دو نوع سرفه داریم:

عطسه خشک: این عطسه در حالتی رخ می دهد که کودک شما سرما خورده یا آلرژی دارد. سرفه به او کمک می کند تا قسمت پشت بینی پاک شود و به تحریکات گلو پاسخ می دهد.

عطسه تر: این عطسه نشان دهنده یک بیماری تنفسی است که منشا باکتریایی دارد. در این مواقع عطسه ، باعث ایجاد خلط در راه تنفسی کودک می شود. (این خلط حاوی گلبول های سفید برای مبارزه با میکروب هاست)

نوزادان کوچکتر از 4 ماه خیلی سرفه نمی کنند. پس اگر دیدید نوزادتان بیشتر از حد معمول سرفه  می کند، با یک پزشک مشورت کنید. در فصل زمستان، اگر نوزاد شما به شدت سرفه کند، می تواند ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV) باشد. (یک عفونت ویروسی خطرناک برای نوزادان) اگر فرزندتان کوچکتر از یک سال دارد این علائم کمتر خطرناک هستند و در بیشتر مواقع چیزی جز یک سرما خوردگی ساده نیست.

گاهی اوقات همه چیز با صبر کردن حل می شود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. اما در بعضی موارد هم باید حتما به دکتر مراجعه کنید. اگر می خواهید بدانید این سرفه ها چقدر جدی هستند، خونسردی خودتان را حفظ کنید و به خوبی به صدای آن ها گوش کنید.

سرماخوردگی عادی

علائم و نشانه هایی که ممکن است یک سرماخوردگی داشته باشد:

  • آبریزش بینی
  • گلودرد

صدای سرفه: سرفه خشک

از علائم سرماخوردگی، سرفه خشک است ولی به میزان شدت سرماخوردگی نوزاد، ممکن است علائم دیگری شبیه خلط زیاد و تب شبانه نیز داشته باشد.

راه درمان:

همان راه همیشگی مادرهایمان! استراحت و صبر فراوان! ممکن است وسوسه شوید که زودتر نوزادتان را از شر این سرماخوردگی و سرفه ها نجات دهید و اولین راهی که به نظرتان می رسد استفاده از داروهای معمول سرماخوردگی است. ولی بهتر است بدانید که محققان آمریکایی استفاده از این داروها را توصیه نمی کنند چرا که اثبات کرده اند این داروها روی کودکان زیر 6 سال تاثیرگذار نیست و علاوه بر این ممکن است به علت ضعیف تر بودن سیستم ایمنی بدنشان، عوارض جانبی دارو رویشان بیشتر اثر بگذارد.

اگر می خواهید از روش های طبیعی استفاده کنید، خوردن عسل طبیعی و قطره شور برای کودکان بالای یک سال توصیه می شود. همچنین می توانید از یک دستگاه بخور سرد در خانه نیز استفاده کنید.

استامینوفن نیز از جمله آن داروهایی است که بسیار کم خطر است و می توانید با خیال راحت برای کاهش تب یا… از آن استفاده کنید. البته اگر کودکانتان تب بالایی دارد بهتر است بدون ریسک کردن به پزشک مراجعه کنید. البته اگر نوزاد زیر 4 ماه دارید، در هر صورتی چه تب زیاد و چه تب پایین، به پزشک مراجعه کنید.

خروسک

خروسک را از روی سرفه های عجیب شبیه پارس کردن می توانید تشخیص دهید که شاخص ترین علامت آن است. در این حالت کودک به سختی نفس می کشد و صدای خس خس می دهد. این بیماری معمولا در کودکان زیر 5 سال اتفاق می افتد و با یک سرماخوردگی ساده شروع می شود.

صدای سرفه: صدای شبیه پارس کردن

علائم دیگر: این بیماری ناشی از یک بیماری ویروسی است و چون روی نای و سیستم تنفسی اثر می گذارد، کودک به سختی نفس می کشد. در هنگام دم (نه بازدم) در این کودکان صدایی شبیه صدای فوک یا شیر دریایی شنیده می شود.

راه درمان:

ابتدا کودکتان را آرام کنید. سپس سعی کنید یکی از تکنیک های زیر را برای راحتر نفس کشیدن او امتحان کنید.

  • شیر آب حمام را باز کنید و در را ببندید تا هوای داخل حمام کاملا رطوبتی شود و اجازه دهید کودکتان در این فضا نفس بکشد.
  • اگر در جایی زندگی می کنید که هوا بسیار رطوبت دارد، به جای استفاده از حمام او را در یک عصر زیبا بیرون ببرید تا در آن فضا راحتر نفس بکشد.
  • دستگاه بخور سرد در این موارد بسیار کارا است. آن را روشن بگذارید تا هوا رطوبتی شود.

خروسک در طی 3 الی 4 روز از بین می رود. اگر فرزندتان بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سینه پهلو یا ذات الریه

این بیماری عامل ویروسی یا باکتریایی دارد که شش ها را درگیر می کند که در طی شرایطی از یک سرماخوردگی عادی شروع می شود.

صدای سرفه: سرفه تر یا خلط‌ آور

علائم دیگر: کودکی که سینه پهلو دارد، کلافه است و به طور مداوم سرفه می کند و همه چیز را در یک سایه زرد و سبز می بیند.

راه درمان:

راه درمان این بیماری بستگی به این دارد که عامل آن باکتریایی یا ویروسی است به همین خاطر بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید مخصوصا اگر کودک تب دارد. سینه پهلو ناشی از عامل باکتریایی، بسیار خطرناک تر است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

ادامه مطلب را در قسمت دوم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *