انواع سرفه ها در نوزادان

صدای سرفه نوزادتان چه معنی دارد؟ قسمت دوم

در قسمت اول گفتیم هر کدام از سرفه های کودک می تواند معنی خاصی داشته باشد و خوب است مادران عزیز حتما به این نکته توجه داشته باشند تا بتوانند راحتتر خطراتی را که نوزادشان را تهدید می کند بشناسند. در این قسمت به ادامه بیماری ها و علائم آن ها و نوع سرفه در آن ها می پردازیم.

برونشیت یا آسم

هم برونشیت هم آسم هر دو بعد از سرماخوردگی، همراه با سرفه و آبریزش بینی ایجاد می شوند. یکی از محققان در کارولینای شمالی می گوید عوامل بسیار زیادی هست که ممکن است باعث تنگی نفس یا انسداد مجاری تنفسی شود از جمله عوامل محیطی مانند گرد و غبار.

پزشکان معتقدند آسم در کودکان زیر 2 سال رایج نیست مگر این که کودک دچار اگزما شده باشد یا آلرژی و آسم در خانواده شان به صورت موروثی وجود داشته باشد. علامت مشخصه آن هم همان تنگی نفس است که منجر به خس خس کردن هنگام تنفس می شود.

بیشتر کودکانی که در زیر یک سال به آسم مبتلا می شوند، بیماریشان ناشی از ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV) است. این ویروس در کودکان بالای 3 سال، باعث یک سرماخوردگی عادی می شود. یکی از پزشکان نیویورکی می گوید این ویروس در نوزادان بسیار خطرناک تر است و به ریه نفوذ می کند و می تواند تهدیدی برای مرگ نیز باشد.

صدای سرفه: صدای سرفه مثل خس خس کردن یا همان نفس کشیدن پرسروصدا است.

علائم دیگر: معمولا سرفه هنگام آسم با سرفه در هنگام برونشیت از هم قابل تشخیص نیستند. در آسم، معمولا نوزاد شما علائم زیر را تجربه می کند:

  • علائم سرماخوردگی
  • آبریزش از چشم

برونشیت معمولا در پاییز یا زمستان مشاهده می شود و علائم زیر را دارد:

  • تب خفیف
  • کاهش اشتها

راه درمان:

همیشه دقت فراونی بر نرح تنفسی کودکتان داشته باشید. اگر این نرخ بالا بود، مثلا 50 بار در دقیقه یا بیشتر، کودکتان در معرض خطر قرار دارد.

در هر موقعیتی که از نوزادتان صدای خس خس شنیدید، او را به دکتر نشان دهید. دکتر نشانه ها وعلائم آسم را بررسی می کند و خیال شما این گونه راحتر است.

برونشیت را می توانید در خانه نیز کنترل و درمان کنید. فقط کافی است کودک مقدار زیادی مایعات مصرف کند و استراحت کافی داشته باشد. در این گونه موارد استفاده از دستگاه بخور سرد خیلی موثر است.

اگر سرفه های کودکتان بعد از یک یا دو روز بهتر نشد و تنفسش به سختی انجام می گرفت، حتما به دکتر مراجعه کنید.

سیاه سرفه

باکتری این بیماری یکی از مرگ آورترین باکتری های در بین نوزدان بود؛ قبل از آن که واکسن DTP در دهه 1960 تولید و عرضه شود. در نهایت این باکتری در آمریکا ریشه کن شد. با این حال این بیماری همچنان امکان بازگشت دارد و در سال های اخیر این بیماری در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده است. بیمارانی که مبتلا به سیاه سرفه شده اند معمولا هیچ گونه علائمی از تب یا سرماخوردگی ندارند.

صدای سرفه: یک سرفه بلند و مداوم

علائم دیگر: سرفه های مداوم همراه با:

  • چشمان برآمده
  • تغییر رنگ چهره

راه درمان:

همان جمله همیشگی! پیشگیری بهتر از درمان است. اگر نشانه ای از سیاه سرفه را مشاهده کردید، حتما نوزادتان را به دکتر نشان دهید. احتمالا دکتر نوزاد شما را بستری می کند تا نوزاد در هنگام سرفه کردن بتواند مقدار کافی اکسیژن دریافت کند.

از آن جایی که این بیماری مسری است، لازم است کودک شما و هر عضوی از خانواده شما آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود. به یاد داشته باشید اگر فرزندتان در معرض این بیماری قرار گیرد، از آن جایی که سیستم ایمنی بدنش هنوز ضعیف تر است، ممکن است دچار این بیماری شود. اگر او به این بیماری مبتلا شود، باید دوره بیماری که ممکن است تا چند ماه طول بکشد، طی شود تا بهبود یابد.

جسم خارجی

شاید علت سرفه دلبند شما هیچ کدام از موارد بالا نباشد و تنها دلیل آن این باشد که او چیزی را اشتباها قورت داده است. اگر صدای نفس نفس زدن یا سرفه های ناگهانی از فرزندتان در حال بازی یا غذا خوردن شنیدید، دهانش را باز کرده و خوب آن را بررسی کنید. شاید با سرفه کردن چیزی از دهانش خارج شود.

تا زمانی که کودکان عادت دارند اشیا مختلف را در دهانشان فرو کنند این احتمال به طور جدی مطرح است و گاهی ممکن است چند روز شئ ای در گلوی کودک گیر کرده باشد و شما متوجه نشده باشید.

صدای سرفه: کوتاه و ممتد و یا شبیه نفس نفس زدن است.

علائم دیگر: اگر چند روزی است کودکتان بدون هیچ گونه علائم سرماخوردگی در حال سرفه کردن و نفس نفس زدن است، احتمال این وجود دارد که چیزی در گلویش گیر کرده باشد.

راه درمان:

اگر آن شئ به طور کامل راه تنفسی کودکتان را مسدود کرده، علائم زیر را خواهد داشت.

  • به طور واضح در حالت پریشانی به سر می برد.
  • هیچ صدایی تولید نمی کند
  • صورتش حالت رنگ پریدگی یا آبی پیدا کرده است

اگر احتمال می دهید این حالت برای کودکتان رخ داده است، او را به پشت برگردانید، و به سرعت 5 ضربه به پشت او بین شانه هایش بزنید و اگر نمی توانید جسم خارجی را خارج کنید حتما با اورژانس (115) تماس بگیرید.

اگر جسم تقریبی در گلویش فرو رفته است، به او کمک کنید تا سرفه کند و آن را بیرون بیاندازد.

  • سرش را به پایین بچرخانید
  • چند ضربه آرام به پشتش بزنید

چه زمانی لازم است کمک خبر کنید؟

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • هر سرفه ای برای کودکان زیر 4 ماه
  • سرفه خشک که مربوط به سرماخوردگی است و بیشتر از 5 تا 7 روز طول کشیده است. (آبریزش بینی دارد، بدون تب)
  • سرفه خشک یا تر که با تب بالا همراه است.
  • آرام خس خس کردن

اگر کودکتان به سختی نفس می کشد یا با صدا این کار را می کند شبیه خر خر کردن یا رنگش به آبی تغییر کرده، با 115 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

۲ دیدگاه در “صدای سرفه نوزادتان چه معنی دارد؟ قسمت دوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *