کولرهای دستی خودتان را بسازید

سه روش ابتکاری برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان

وجود یک خنک کننده در خانه می تواند محیط زندگی تان را همیشه خنک نگه دارد اما این راه بهترین راه نیست. چرا که کشور عزیزمان ایران این روزها در بحران انرژی به سر می برد و نیازمند توجه تک تک ماست تا زمانی که بتواند از منابع انرژی تجدید پذیر بهتر استفاده کند. در این مقاله قصد داریم چند راه برای خنک کردن خانه به شما پیشنهاد کنیم.

این روش ها حتما شما را به یاد بادگیرها و سردخانه های یزدی خواهد انداخت. مردم کویری کشورمان، در گرم ترین مناطق کشور، با بهره گیری از طبیعت و دوستی با آن توانسته بودند به بهینه ترین راه ها برای تحمل گرمای طاقت فرسا دست پیدا کرده بودند و سال ها از آن استفاده می کردند.

نسیم ملایم

پیشنهادی برای خانه های تک طبقه ای

اگر نسیم ملایمی در حال گذر است، از آن استفاده کنید و یک پنجره یا راه عبور کوچکی برای نسیم باز کنید و در قسمت مخالف دیگر پنجره ای باز کنید تا راهی برای عبور آن باز کرده باشید. پنجره ای که برای عبور هوا باز کرده اید باید کوچک باشد و یا کمتر باز شده باشد و پنجره خروج هوا میبایست بزرگ تر باشد تا سرعت جریان هوا افزایش یابد.

جریان هوا در تابستان

توجه داشته باشید که شما مسیر عبور هوا را تنظیم می کنید در نتیجه اگر نمی خواهید جریان هوا به اتاق های دیگر برود، باید درها و پنجره های دیگر را ببندید تا هوا را مجبور کنید از مسیر دل به خواه شما عبور کند.

اگر پنجره مناسبی پیدا نمی کنید و یا  نمی خواهید آن را باز کنید، می توانید از پنکه برای به جریان انداختن هوا استفاده کنید و در سمت مخالف دیگر پنجره دیگری را باز کنید. حتما دقت کنید که پنجره ورود هوا یا همان پنکه باید در سرد ترین قسمت خانه شما باشد. از پنکه برای حبس هوای سرد نیز می توانید استفاده کنید.

پیشنهاد برای خانه های چند طبقه ای

پایین ترین پنجره خانه را در طبقه اول باز کنید و بالایی ترین پنجره را هم در طبقه دوم باز کنید. اگر به درستی عمل کنید، خلا بوجود آمده در طبقه دوم باعث می شود هوای سرد به فضای بالایی خانه کشیده شود و این روند همیت طور ادامه دارد. اگر در خانه ای هستید که اتاق زیر شیروانی داشت، بالایی ترین نقطه اتاق را باز کنید و یک پنکه برای به جریان انداختن هوا آن جا بگذارید. وقتی اتاق زیر شیروانی شما گرم نباشد، دمای خانه شما نیز پایین تر می آید.

کولر سرخود خانه

تهویه هوای دستی درست کنید

  1. سعی کنید یک محفظه پیدا کنید که هم به اندازه کافی بزرگ باشد و هم بتوانیم در آن یخ بریزیم ومانع آب شدن یخ ها تا حد امکان شود.
  2. باید دو سوراخ بزرگ به اندازه یک فن واقعی در آن ایجاد کنیم. در دو سوراخ ایجاد شده، دو لوله برای کنترل هوا و هدایت آن ایجاد کنید.
  3. حالا نوبت آن است که کولرمان را با یخ پر کنیم. اگر یک فن بالای آن مطابق شکل بگذارید، هوای سرد را می توانید به درستی هدایت کنید.

کولر ساده و راحت

هر کدام ازین روش ها از ساده ترین ایده های مطرح شده هستند امیدوارم برای شما مفید موثر باشد.

 

یک دیدگاه در “سه روش ابتکاری برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *