زبان بدن چگونه است؟

زبان بدن در فرهنگ‌های متفاوت

تا به حال درمورد تفاوت های فرهنگی استفاده از کلمات فکر کرده اید؟ میدانید اگر در یک شرکت بین المللی کار می کنید و یا اگر در جایی هستید که مجبورید با افراد مختلفی سر وکار داشته باشید، ناگزیر از درک تفاوت های فرهنگی کشورها و یا شهرهای مختلف هستید.

معمولا تمامی سخنرانان معروف به این نکته ها، نگاه ویژه ای دارند. اگر مدیر روابط عمومی یک شرکت هستید، بهتر است یک دایره‌المعارف فرهنگی لغات برای خودتان درست کنید. جالب است بدانید بعضی رفتارها نه تنها ممکن است در معنی غیر از منظورتان برداشت شود، بلکه ممکن است معنی دور از ادب پیدا کند.

تفاوت های فرهنگی بسیار واضح به نظر می رسند. برای مثال شما ممکن است در انتهای یک جلسه سکوت کنید؛ حال آن که از حضار انتظار دارید سوال هایشان را بپرسند. ولی همکار شما که فرهنگ متفاوتی را تجربه کرده است، انتظار دارد که سوالش را در یک محیط خصوصی از شما بپرسد.

تکان دادن سر

در بلغارستان، تکان دادن سر (از چپ به راست) به معنی موافق بودن ب موضوعی است؛ در حالی که در آمریکا تکان دادن سر (از بالا به پایین و برعکس) فقط نشانه موافقت با موضوعی است. پس میزان تاثیرگذار بودن زبان بدن در فرهنگ های متفاوت را میتوانید به وضوح ببینید.

اگر تا الان درباره زبان بدن در فرهنگ های متفاوت نمی دانستید، ازین به بعد بهتر است نگاه نویی به این مبحث داشته باشید تا اگر در جلسه ای همکارتان نیاز به توضیحات بیشتر داشت، به جای سکوت کردن، به طور مستقیم از این که آیا توضیحات بیشتر لازم است یا نه بپرسید.

اشاره کردن به کسی با پا

حتما این سوال بریتان ایجاد می شود که اصلا چرا یک نفر باید با پا به کسی اشاره کند، ولی لازم است بدانید که این کار در تایلند و لائوس که پا به عنوان کثیف ترین و پست ترین قسمت بدن محسوب می شود، توهین آمیز است. به همین دلیل است که باید در این مناطق هنگام ورود به خانه کفش هایتان را درآورید.

دست دادن

اگر به روسیه رفته‌اید یادتان نرود که نباید به هیچ وجه در آستانه در، در حالی که ایستاده‌اید دست بدهید؛ چون احتمالا در این وضعیت با حالتی رو به رو خواهید شد که شاید خیلی خوشایند شما نباشد. بعید است کسی در این حال به شما دست بدهد. خرافه ای در روسیه رواج دارد که دست دادن زیر چارچوب در، نحس است!

تماس چشمی

تماس چشمی نیز بسته به این که چقدر طول بکشد یا عمق و تنوع آن، معانی مختلفی می تواند داشته باشد. مثلا در ژاپن برای این که احترام کارفرمایشان را حفظ کنند، لازم است که هر از چند گاهی نگاهشان را از او بردارند.

در کشورهای مسلمان مانند کشورهای عربی، تفاوت های جنسیتی در تماس چشمی، بیشتر مشهود است.

قلمرو شخصی

معمولا در آمریکای لاتین، افراد بسیار نزدیک به هم می ایستند تا حدی که می شود گفت یکدیگر را لمس می‌کنند. این عمل برای کسانی که در آمریکا و بریتانیا و اکثر کشورهای آسیایی انجام می شود، مذموم و ناپسند است و این حس را به آن‌ها منتقل می‌کند که به حریم شخصی‌شان تجاوز شده است. برای مثال در ژاپن دیدن این صحنه که دو زن و مرد دستان یکدیگر را گرفته‌اند بعید است دیده شود مگر در زمانی که این دو با یکدیگر دوست باشند. این در حالی است که در برخی کشورها مثل ایران خودمان هنگام سلام و خداحافظی، حتی دو یا سه بار گونه های یکدیگر را می‌بوسند.

گرفتن بینی با دستمال

در ژاپن مردم خلط و ترشحات بینی‌شان را آشکارا به بیرون می‌ریزند. برای آن ها فکر این که دستمال کثیف شده را دوباره در جیب بگذارند، بسیار چندش آور است. در حالی که مردم در اروپا از زمانی که بیماری سل رواج پیدا کرد، از دستمال کاغذی یا دستمال جیبی استفاده می‌کنند.

در هر حال به تمام کسانی که در کارشان درگیر زبان بدن است، توصیه می کنیم حتما کتابی جامع در این موضوع مطالعه کنند.

منبع: khodbavar

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *