سخنرانی کردن

زبان بدن در سخنرانی

اکثر افراد برای اجرای یک سخنرانی، روی مفاهیم و اطلاعاتی که می‌خواهند به اشتراک بگذارند، زمان زیادی را صرف می‌کنند؛ اما، از اهمیت زبان بدن و لحن صدا خود غافل می‌شوند. در حالی که این اجزای سخنرانی، روی مخاطب تاثیر فراوانی دارد. این تاثیر می‌تواند حتی بیشتر از خود اطلاعاتی که با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم باشد. در ادامه با رازینه‌مگ همراه باشید تا به 5 نکته که باعث جذابیت سخنرانی شما می‌شود، اشاره کنیم.

حتما بخوانید:

این ۵ نکته را در سخنرانی‌هایتان از یاد نبرید

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زبان بدن و لحن صدا روی مخاطب تاثیر بیشتری نسب به محتویات سخنان ما دارد. زبان بدن 55 درصد، لحن صدا 38 درصد و محتویات تنها 7 درصد بر روی ارتباط با مردم موثر است. اگر تاثیر کم محتویات برای شما ملموس نیست؛ سوءتفاهم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای شما و یا دیگران پیش‌ آمده‌است را به یاد آورید.

به یاد ماندنی‌ترین سخنرانی که در آن شرکت کرده‌اید را به یاد دارید؟ چرا آن‌ سخنرانی در ذهن شما ماندگار شده‌است؟ این سوال را اگر از افراد مختلف بپرسید، دلیل آن‌ها برای انتخابشان محتویات سخنرانی نیست؛ بلکه آن‌ها جذب روش‌های منحصربه‌فرد سخنران شده‌اند. شوخی، ارتباط چشمی، توضیحات مختصر و مفید، مثال‌های مرتبط، داستان‌ها و … از جمله روش‌هایی هستند که به کار بردن هنرمندانه‌ی آن‌ها یک سخنرانی را به یاد ماندنی می‌کنند.

همیشه باید به دنبال ایده‌هایی باشید که کیفیت سخنرانی شما را بهبود می‌بخشد. در ادامه به چند روش زبان بدن که در سخنرانی کردن به شما کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

  1. در همان 90 ثانیه‌ی آغازی، توجه همه را جلب کنید

از زمانی که حضار را می‌بینید، 4 تا 6 ثانیه زمان دارید تا تاثیر مثبتی روی آن‌ها بگذارید. اما چگونه در این مدت زمان اثر مثبتی روی مخاطبان بگذاریم و به آن‌ها بفهمانیم که همه چیز را در کنترل داریم؟ برای این کار نه تنها باید روی چیزهایی که می‌گویید دقت کنید، بلکه باید رفتار شما نیز تسلطتان را به نمایش بگذارد.

زمانی که در جایگاه قرار گرفتید، چانه‌ی خود را بالا بگیرید و به مخاطبان خود نگاه کنید. سپس یادداشت‌های خود را پایین بگذارید و به همه لبخند بزنید. آنگاه از آن‌ها تشکر کنید که برای سخنرانی شما آماده شده‌اند. اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، لازم است به دنبال یک مقدمه‌ی مرتبط و یا یک جمله‌ی مختصر و مفید باشید. جمله‌ی انتخابی شما باید تاثیرگذار باشد. به این منظور می‌توانید از یک آمار یا سوال صحبت‌هایتان را آغاز کنید. شما می‌توانید از ابزار‌های دیگری نیز کمک بگیرید. توجه داشته‌باشید که ابزار‌هایتان باید حضار را برای شنیدن سخنرانی آماده کند.

  1. اگر تسلط ندارید، باز هم وانمود کنید مسلط هستید

اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ای‌ها سخنرانی کنید، ممکن است لازم باشد گاهی احساسات واقعی خود را پنهان کنید. به عنوان مثال اگر اضطراب دارید، باید این حس را مخفی نگه دارید. مخاطبان شما نباید این احساس را در رفتارتان ببینند.

  1. درست بایستید

شاید گمان کنید ایستادن را همه بلند اند؛ اما، باید گفت اگر همه ایستادن را بلد باشند، درست ایستادن را نمی‌دانند. اگر می‌خواهید با ایستادن خود تاثیر مثبتی روی مخطبانتان بگذارید، باید صف بایستید و سر خود را بالا نگه دارید. یک انسان قوز‌کرده که سرش رو به پایین خم است؛ احساس مثبتی را به حضار منتقل نمی‌کند.

با این چند روش درست ایستادن را بیاموزید

برای شناسایی حالت درست ایستادن خود، روبه‌روی یکی از دوستانتان بایستید. ابتدا سر خود را رو به پایین خم کنید و سپس، آرام آرام، آن را بالا بیاورید. از دوست خود بخواهید حالتی که در آن با اعتماد به نفس به نظر می‌رسید را برایتان مشخص کند. اگر سر شما رو به پایین مایل باشد، به نظر می‌رسد، ترسیده‌اید و اگر سر شما رو به بالا مایل باشد، از خود راضی به نظر خواهیدرسید.

حس کنید یک عروسک خیمه‌شب‌بازی هستید که چند نخ به شما متصل است. شانه‌هایتان را به عقب ببرید و پشتتان را به سمت بالا بکشید. این کار باعث می‌شود در نگاه دیگران، قد بلندتر به نظر برسید.

تنظیم شانه‌ها دقت بیشتری نیاز دارد. زیرا دوستتان باید تشخیص دهد شانه‌های شما رو به جلو خم شده‌است یا نه. از دوست خود بخواهید پشت سر شما قرار گیرد. به شکل عادی بایستید. سپس از دوستتان بخواهید در حالی که با انگشت شست خود پشت شما را اندکی فشار می‌دهد، با دست‌های خود شما را به عقب بکشد. اگر بدون جلو دادن سینه‌ی خود، بتوانید شانه‌هایتان را به عقب حرکت دهید، یعنی وضعیت شانه‌های شما نیاز به تغییر دارد.

  1. گاهی به سمت مخاطبانتان حرکت کنید

ممکن است شما نیز از آن دسته باشید که با این که می‌دانند یک جا ایستادن، سخنرانی را کسل کننده‌ می‌کند؛ اما، با این حال همچنان به این عادت خود ادامه می‌داده‌باشید. اگر می‌خواهید این بار سخنرانی بهتری ارائه دهید، بهتر است این بار عادت خود را کنار بگذارید. هنگام شروع سخنرانی، یک مرز فرضی را میان خود و حضار در نظر بگیرید. در طول سخنرانی، چند بار آن مرز را بشکنید و به مخاطبان خود نزدیک شوید. زمانی که به سمت آن‌ها نزدیک می‌شوید، حضار ارتباط بهتری با شما برقرار می‌کنند.

  1. از دستانتان استفاده کنید

برخی افراد در تمام مدت سخنرانی دست‌هایشان را ثابت نگه می‌دارند و یا آن‌ها را در جیب‌هایشان می‌گذارند. شما نیز می‌توانید مانند ان‌ها رفتار کنید؛ اما، با این روش از دست‌ها که یکی از ابزارهای مهم برای تاثیرگذاری بر دیگران هستند؛ خود را محروم کرده‌اید. بابراین بهتر است در حین سخنرانی از دست‌هایتان استفاده کنید و صرفا آن‌ها را بی‌تحرک نگه ندارید.

متن خود را بار دیگر مرور کنید و قسمت‌هایی از آن را که می‌خواهید از حرکات دست خود استفاده کنید، مشخص کنید. فکر کنید که چگونه می‌توان احساساتی مثل تعجب، خطر، کنجکاوی و … را با استفاده از حرکات دست به دیگران القا کرد.

10 کاری که نباید در سخنرانی انجام دهید

  1. به جای خیره شدن به زمین و آسمان، با مخاطبانتان ارتباط چشمی معنادار برقرار کنید.
  2. قبل از رسید به جایگاه سخنرانی، صحبت‌هایتان را آغاز نکنید.
  3. با موهایتان بازی نکنید.
  4. روی یکی از پاهایتان تکیه نکنید.
  5. با انگشت به فرد و یا چیزی اشاره نکنید.
  6. دست‌به سینه نباشید.
  7. پا روی پا نیندازید.
  8. بدنتان را به اطراف تاب ندهید.
  9. پاهایتان را به هم نچسبانید.
  10. پشت به حضار نایستید.

تسلط بر این روش‌ها نیاز به زمان و تمرین دارد. برای آموختن و به کارگیری موثر آن‌ها تلاش کنید. شما می‌توانید از تمرین سخنرانی خود، فیلم بگیرید و پس از آن، در حالی که صدای فیلم را قطع کرده‌اید، چندبار آن را تماشا کنید. با این روش می‌توانید زبان بدن خود را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کنید.

برخی افراد ذاتا هنگام سخنرانی جذابیت دارند؛ اما، سایر افراد برای ارائه‌ی یک سخنرانی جذاب، باید زبان بدن خود را اصلاح کنند. امیدواریم راهکارهایی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، به شما کمک کند تا خاطره‌ی یک سخنرانی فوق‌العاده را در ذهن مخاطبانتان ثبت کنید.

 

برگرفته از اینجا

۲ دیدگاه در “زبان بدن در سخنرانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *