فواید و مضرات کافئین

روزانه چقدر قهوه بنوشیم؟ – قسمت دوم مضرات کافئین

در میان نوشیدنی هایی که انسان ها در سراسر جهان مصرف می کنند، پس از آب، چای و قهوه بیش از همه رواج دارد. قهوه و چای هر دو حاوی کافئین هستند؛ البته میزان کافئین موجود در قهوه بیشتر از چای است. این ماده نیز، همانند هر ماده ی دیگر، دارای فواید و مضراتی است و مصرف درست و به اندازه ی آن اهمیت فراوان دارد.

در قسمت اول به فواید مصرف کافئین پرداختیم؛ در این قسمت به بررسی مضرات مصرف کافئین می پردازیم.

مضرات کافئین

پس از مصرف کافئین، خیلی زود احساس سرحال بودن می‌کنید؛ زیرا کافئین یک ماده‌ی محرک با نیم عمر کوتاه است. کافئین ظرف مدت 45 دقیقه جذب بدن می‌شود و به طور کامل پس از 5 تا 6 ساعت از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل است که برای داشتن خوابی آرام و پیشگیری از بی خوابی، باید از قهوه‌ی بعد از شام چشم پوشی کنیم.

تأثیر کافئین بر بدن هر فرد با دیگران فرق می‌کند. همه‌ی شما فردی از دوستان و آشنایان خود را می‌شناسید که علی رغم قهوه خوردن در اواخر شب، خواب آرام و خوبی را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید از تأثیر کافئین بر بدن خود با خبر شوید، بهتر است مصرف قهوه در اواخر شب را در روزهای آخر هفته امتحان کنید، تا مطمئن شوید، کافئین بر بدن شما، چه تاثیری می‌گذارد.

کافئین بر سلامت دستگاه قلبی عروقی افراد تأثیر می‌گذارد که این تأثیر به میزان مصرف، توانایی کبد در تجزیه‌ی کافئین و عوامل ژنتیکی بستگی دارد. بنابراین، با مصرف بیش از حد کافئین ممکن است خطر حمله‌ی قلبی، پرفشاری خون و استرس و اضطراب را تجربه کنید.

قهوه علاوه بر کافئین ماده‌ای به نام کافستول دارد که منجر به افزایش کلسترول خون می‌شود. اما خبر خوب این است که با استفاده از فیلترهای کاغذی می‌توان کافستول را از قهوه جدا کرد.

همان طور که اشاره کردیم، مصرف کافئین می‌تواند منجر به کاهش سردرد شود. اما در مصرف کافئین باید احتیاط کنیم، زیرا این ماده همچنین ممکن است، خود باعث ایجاد سردرد شود. اما به راستی این اتفاق چگونه ممکن است؟

کافئین باعث تنگی عروق نزدیک مغز می‌شود و از این طریق باعث بهبود سردرد می‌شود. به مرور زمان، رگ‌های مغز به حضور کافئین عادت می‌کنند و در حضور میزان معمول کافئین بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهند، اما اگر میزان طبیعی کافئین روزانه را دریافت نکنیم، به دلیل به هم خوردن این سیستم تنظیمی، دچار سردرد خواهیم شد.

یافته‌های مختلف راجع به کافئین نشان می‌دهد که هر فرد باید به سابقه‌ی پزشکی خود نگاه کند تا بتواند راجع به مصرف کافئین تصمیم درستی بگیرد و مصرف قهوه و چای را در حد مناسب نگه دارد. اگر دقت نداشته باشید، مقدار مصرف روزانه‌ی کافئین از دستتان در می‌رود که اثرات زیان باری به همراه دارد.

برخی نوشیدنی‌های دیگر به جز چای و قهوه نیز حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند؛ در نتیجه برای کاهش میزان کافئین مصرفی، باید پیش از مصرف این نوشیدنی‌ها، به برچسب مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها توجه کنید. شکلات‌ها معمولاً حاوی 10 میلی گرم کافئین هستند، در حالی که شکلات‌های تلخ، می‌توانند حاوی 30 میلی گرم کافئین باشند. همچنین قهوه و شکلات در مواد تشکیل دهنده‌ی برخی بستنی‌ها نیز وجود دارد که می‌تواند منبع قابل توجهی از کافئین باشد.

برخی محصولات مثل قرص‌های مسکن و قرص‌های کاهش وزن، کافئین بالایی دارند، اما شاید انتظار نداشته باشید خوش بو کننده‌های دهان یا نوشیدنی‌های انرژی زا نیز مقادیر زیادی کافئین در خود داشته باشند. آب غنی شده که برای جبران الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها به بازار آمده است نیز می‌تواند حاوی 50 میلی گرم کافئین باشد.

اما عجیب‌ترین ماده‌ای که در خود کافئین دارد، قهوه‌ی بدون کافئین است! بررسی نمونه‌هایی از قهوه‌های بدون کافئین نشان داده است که در برخی برندها، نمونه‌هایی مشاهده شده است که حاوی 20 میلی گرم کافئین بوده‌اند.

در قست بعد فواید و مضرات کافئین را جمع بندی می کنیم و راجع به نحوه ی مصرف صحیح کافئین صحبت می کنیم.

منبع: star2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *