دروازه بان تیم ملی

در مورد علیرضا بیرانوند چه میدانید؟

علیرضا بیرانوند در 30 شهریور سال 1371 در روستای سرابیس خرم‌آباد، دیده به جهان گشود. او برای فوتبالیست شدن خود سختی‌های فراوانی را تحمل کرد و در این راه از کار در کارواش و پیتزافروشی تا رفتگری را تجربه کرد. بیرانوند تحمل این شرایط را عاملی می‌داند که او را تبدیل به علیرضا بیرانوند کرد.

بیرانوند در سال 1388 کار خود را با نفت تهران آغاز کرد. او در 25 اکتبر سال 2011 اولین بازی خود را در جام حذفی، برابر داماش انجام داد. بیرانوند در همان سال او به عنوان دروازه‌بان اول تیم نفت انتخاب شد. تیم نفت در لیگ برتر موفق به دریافت مقام سوم شد و برای بار اول توانست به لیگ قهرمانان آسیا، صعود کند.

پیوستن به پرسپولیس

در فصل 1396-1395 بیرانوند به پرسپولیس پیوست. او در اردیبهشت 95 با پرسپولیس قراردادی دو ساله امضا نمود و مدتی بعد، آن قرارداد را تا سال 1400 یعنی به مدت 5 سال تمدید کرد.

لیگ برتر

همکاری خوب بیرانوند با پرسپولیس و کلین‌شیت‌های او، پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر فوتبال رساند. کمترین گل خورده، بهترین دروازبان، کمترین گل خورده و بیشترین دروازه‌بسته، عناوینی هستند که بیرانوند موفق به کسب آن‌ها شد. علاوه بر این پرسپولیس با او عنوان کمترین باخت را نیز تجربه کرد.

حضور در لیگ قهرمانان آسیا

بیرانوند توانست با حضور در پرسپولیس، حضور در برترین تیم‌های فوتبال آسیا را تجربه کند. در لیگ قهرمانان آسیا بیرانوند توانست 4 کلین‌شیت را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. این عملکرد فوق‌العاده به پرسپولیس کمک کرد تا از گروه خود صعو کند. پرسپولیس در آن رقابت‌ها بعد از شکست تیم لخویای قطر، تنها نماینده‌ی ایران در آسیا بود.

در سال 2017، علیرضا بیرانوند توانست با حضور در پرسپولیس به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند؛ اما، پرسپولیس نتوانست به فینال آن رقابت‌ها راه پیدا کند.

حضور بیرانوند در سوپرجام فوتبال ایران

در سال 96 پرسپولیس با دروازه‌بانی بیرانوند، توانست نفت تهران را سه بر صفر شکست دهد و به مقام قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران، دست پیدا کند.

علیرضا بیرانوند در سال 2010، عضو تیم ملی زیر 20 سال ایران بود و در رقابت‌های جوانان آسیا شرکت کرد. در این رقابت‌ها تیم ملی ایران با دروازه‌بانی بیرانوند، در مقابل تیم استرالیا سه بر صفر بازی را واگذار کرد.

در سال 2013 علیرضا منصوریان، بیرانوند را به حضور در تیم ملی زیر 22 سال ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دعوت کرد.

علیرضا بیرانوند اولین بازی ملی خود را در مقابل عراق به انجام رساند. ایران در این رقابت دوستانه، یک بر صفر پیروز میدان شد. کارلس کیروش، بیرانوند را در آوریل سال 2014 به اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی دعوت کرد؛ اما، نتوانست به جام‌جهانی راه پیدا کند. بیرانوند در مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه، دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران بود. در این دوره مسابقات بازی ایران سوریه و بعد از 1124 دقیقه بازی رسمی شکسته شد.

از دیگر ویژگی‌های ستودنی بیرانوند می‌توان به قدرت دست خارق‌العاده‌ی او اشاره کرد. بیرانوند با این توانایی بارها برای تیمش موقعیت گل‌زنی ایجاد کرده است. از جمله‌ی این موارد می‌توان به بازی الاهلی با نفت تهران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد. بیرانوند رد این بازی با چرتاب استثنایی خود توپ را از محوطه‌ی جریمه‌ی نفت تهران به محوطه‌ی جریمه‌ی الاهلی انداخت سایت المصدر عربستان نیز از این رویداد به عنوانه یک واقعه‌ی بی‌نظیر یاد کرد.

بیرانوند با بسته نگه داشتن دروازه‌ی خود به مدت 704 دقیقه، در سوم دی 96، رکورد آرمناک پتروسیان را شکست و خود رکورددار تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران شد.

یک دیدگاه در “در مورد علیرضا بیرانوند چه میدانید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *