مرد جوان تاجر با یک نفر دست می‌دهد.

در مصاحبه‌ی شغلی با این 20 سوال غافلگیر نشوید

مصاحبه‌کننده‌ها به پرسیدن برخی سوالات عادت دارند. سوالاتی که ممکن است از چشم شما دور مانده باشد و در روز مصاحبه مواجه شدن با آن‌ها غافلگیرتان کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به فهرستی از این سوالات به همراه مناسب‌ترین پاسخ‌ها اشاره کنیم.

حتما بخوانید:

6 جمله‌ای که هرگز نباید در مصاحبه‌ی شغلی بگویید.

  1. درباره‌ی خودتان به ما بگویید

اگر کارفرمایتان در این باره از شما پرسید، نیازی نیست به موضوعات خصوصی خود اشاره کنید. برای پاسخ به این سوال، تنها باید درباره‌ی مسائل کاری به آن‌ها بگویید؛ مگر این که مصاحبه‌کننده به طور ویژه درباره‌ی موضوع دیگری سوال کند.

  1. شما چه شغلی را ایده‌ال می‌دانید؟

در پاسخ به این سوال، با مطرح کردن یک شغل خاص خود را محدود نکنید. شما می‌توانید کار مورد نظرتان را با عبارت‌های رایج توصیف کنید. به عنوان مثال بگویید: «می‌خواهم در یک محیط دوستانه مشغول به کار شوم».

  1. درباره‌ی نقاط ضعفتان صحبت کنید

اگر با این سوال مواجه شدید، نیازی نیست تمام ضعف‌های خود را عنوان کنید. در عوض به موضوعاتی اشاره کنید که حتی ممکن است در نگاه طرف مقابل نکته‌های مثبتی باشند.

  1. چه ویژگی‌های مثبتی دارید؟

برای پاسخ به این سوال پیش از مصاحبه به اندازه‌ی کافی فکر کنید و مطمئن شوید نکته‌ای را از قلم نمی‌اندازید. بهتر است برای باورپذیر کردن گفته‌هایتان به نمونه‌هایی عملی که بیانگر قابلیت‌هایتان است، نیز اشاره کنید.

  1. درباره‌ی شغلی که برای آن درخواست داده‌اید، چه می‌دانید؟

قبل از حضور در مصاحبه درباره‌ی کار جدیدتان اطلاعات به دست آورید. این مهم است که بدانید قرار است در چه کاری مشغول به کار شوید. برای این کار می‌توانید به سایت شرکت مورد نظر مراجعه کنید و یا از دیگر کارمندان حاضر در آن پرس‌وجو کنید.

  1. به نظر شما چرا ما باید شما را انتخاب کنیم؟

خود را بیش از اندازه مشتاق آن موقعیت شغلی نشان ندهید. در مصاحبه به مقایسه‌ی خود با سایر متقاضی‌ها نپردازید. با لحنی صحبت کنید که کارفرمایتان احساس کند همان اندازه‌ی که شما می‌خواهید در شرکت او باشید، او نیز به حضورتان محتاج است.

  1. خود را فرد موفقی می‌دانید؟

برای پاسخ به این سوال باید بدون تردید بگویید: «بله». تصور نکنید برای پاسخ مثبت به این پرسش باید حتما موفق‌ترین آدم این کره‌ی خاکی باشید. موفقیت‌های کوچک و بزرگتان شما را به یک فرد موفق تبدیل می‌کند. مصداق‌هایی از موفقیت خود را برای آن‌ها شرح دهید.

  1. دلیل بی‌کار ماندنتان چیست؟

به جای این که به آن‌ها بگویید نتوانسته‌اید در این مدت برای خود کاری پیدا کنید، به فعالیت‌های مفیدی که در این مدت انجام داده‌اید اشاره کنید. به عنوان مثال می‌توانید به دوره‌هایی که گذرانده‌اید و یا مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید اشاره کنید.

  1. همکارانتان درباره‌ی شما چه نظری دارند؟

برای پاسخ به این سوال به باورهای مثبت دیگران درباره‌ی خود اشاره کنید؛ اما، حواستان باشد، نباید با تعریف‌های فراوان کاری کنید که کارفرمایتان گمان کند حرف‌های شما با حقیقت فاصله دارد.

  1. به نظر شما تا چه زمانی این جا مشغول به کار خواهیدبود؟

در پاسخ به این سوال یک تاریخ دقیق و یا بازه‌ی زمانی مشخص را تعیین نکنید. به عنوان مثال می‌توانید بگویید: «تا هر وقتی که هر دو طرف از این همکاری راضی باشند».

  1. فکر می‌کنید چرا شایستگی این شغل را دارید؟

این سوال یکی از پرسش‌هایی است که باید قاطعانه به آن پاسخ دهید. با ارائه‌ی چند دلیل مصاحبه‌کننده را قانع کنید که شما همان کسی هستید که آن‌ها نیاز دارند. لحن شما در پاسخ به این سوال نقش تاثیرگذاری دارد. باید باور داشته‌باشید که شایستگی انجام آن کار را دارید.

۱۳. درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت‌تان توضیح دهید

با تأکید زیاد بر توانایی‌تان در برقراری انواع ارتباط با همکاران و زیردستان توضیح دهید که همیشه می‌توانید مخاطب‌تان را متوجه نکته‌ی اصلی کنید.

  1. برای کار گروهی مناسب هستید؟

این سوال نیز یکی دیگر از سوال‌هایی است که جواب آن «بله» است. برای اثبات این موضوع نیز نیاز است به تجربه‌های کار گروهی که پیش از این داشته‌اید و موفقیت‌آمیز بوده‌اند اشاره کنید.

  1. در کار گروهی ترجیح می‌دهید چه نقشی داشته‌باشید؟

در پاسخ به این سوال، یک پاسخ مشخص را مطرح نکنید. به مصاحبه‌کننده نشان دهید که هر موقعیتی در گروه داشته‌باشید، از رییس گرفته تا یک عضو عادی، به شیوه‌ای عمل خواهیدکرد که گروه ساده‌تر بتواند به هدف خود برسد.

  1. کدام ویژگی شما همکارانتان را آزار می‌دهد؟

به کارفرمایتان بگویید که می‌توانید با ارائه‌ی رفتاری سنجیده با اخلاق‌های گوناگون همکاری کنید. در عمل نیز تلاش کنید رفتارتان همین گونه باشد.

  1. به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود در این شغل موفق شوید؟

در پاسخ به این سوال باید به سوابق خود اشاره کنید. موقعیت‌هایی را برای او بازگو کنید که پیش از این آن را تجربه کرده‌اید و عملکرد خوبی ارائه داده‌اید. کارفرما باید اطمینان پیدا کند که شما شایستکی حضور در شرکت او را دارید.

  1. برای شما پول مهم‌تر است یا کار؟

نیازی نیست یکی از دو گزینه‌ی مطرح شده را انتخاب کنید. بهتر است صادق باشید و به آن‌ها بگویید هر دوی این‌ها برای شما اهمیت دارد. این پاسخ بهتر از این است که بیهوده نظر خود را پشت یک دروغ پنهان کنید.

  1. کدام یک از ویژگی‌های شما در نگاه کارفرمای قبلی‌تان برجسته بود؟

این سوال را با اشاره کردن به پروژه‌ها  وفعالیت‌های برجسته‌ای که در کار قبلی خود انجام داده‌اید پاسخ دهید. اگر در این زمینه لوح‌تقدیر نیز دارید، آن‌ها را به مصاحبه کننده نشان دهید.

  1. کم‌تجربگی خود را در کار جدید چگونه پوشش خواهیدداد؟

در پاسخ به این پرسش به موقعیت‌های مشابه کوچک‌تر ویا بزرگ‌تری که پیش از تجربه کرده‌اید و توانسته‌اید با هماهنگ کردن خود نتیجه‌ی مطلوب را به دست آورید، اشاره کنید. از طرف دیگر برای جلب اعتماد کارفرمایتان می‌‌توانید روی مهارت‌ها و توانایی‌های فعلی‌تان تاکید کنید.

  1. چه چیزی برای ادامه‌ی کار به شما انگیزه می‌دهد؟

اگر در پاسخ به این سوال به پولی که دریافت می‌کنید اشاره کنید، احتمال قبولی شما در مصاحبه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است در پاسخ به محیط کاری، اخلاق انسانی و کمک کردن به همنوعان اشاره کنید.

  1. منافع خود را ترجیح می‌دهید یا منافع شرکت را؟

این سوال را با یک بله‌ی مطمئن پاسخ دهید. به گونه‌ای که کارفرمایتان اطمینان پیدا کند، شما به شرکت او وفادار خواهید ماند و حاضرید برای شرکت او منافع خود را نادیده بگیرید.

  1. ویژگی رییس خوب در نگاه شما چیست؟

رییس محبوبتان را به گونه‌ای توصیف نکنید که کارفرمای جدیدتان در دسته قرار نگیرد. با چند ویژگی خوب و مبهم به توصیف آن چه می‌خواهیدبپردازید. به عنوان نمونه شما می‌توانید بگویید: «کارفرمایی که منصف باشد».

  1. از اشتباهات خود در شغل قبلی، چه درس‌هایی گرفته‌اید؟

برای جواب دادن به این سوال نباید تمام اشتباهات گذشته‌ی خود را برای کارفرمای جدیدتان عنوان کنید. تنها به چند اشتباه خود اشاره کنید و بیشتر روی آنچه آموخته‌اید تمرکز کنید.

  1. به نظر شما فرد مناسب برای این کار چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سوال را با پاسخی منطقی پاسخ دهید؛ اما، حواستان باشد میان ویژگی‌های پیشنهادی‌تان، مهارت‌های خود را نیز بگنجانید.

  1. از من سوالی دارید؟

پیش از مصاحبه درباره‌ی این سوال فکر کنید و سوالات خود را به خاطر بسپارید. زمانی که کارفرما به سوالات شما پاسخ می‌دهد، به او نشان دهید که پاسخش برایتان قانع‌کننده بوده‌است.

  1. نظر شما درباره‌ی کار قبلی‌تان چیست؟

در پاسخ به این سوال، حتی در صورتی که لحن مصاحبه‌کننده منفی است، به ویژگی‌های مثبت و شغل قبلی‌تان اشاره کنید. به مهارت‌هایی که در آن شغل به دست آورده‌اید، اشاره کنید.

 

برگرفته از اینجا

۲ دیدگاه در “در مصاحبه‌ی شغلی با این 20 سوال غافلگیر نشوید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *