اربعین و کربلا

در اربعین چه چیزهایی می‌توانیم به عراق ببریم که سود کنیم؟

در هر کشوری قوانین و مقررات خاص خودش پا برجاست و این قوانین مسلما ضامن امنیت و آسایش مردمان آن سرزمین است؛ پس هر کس لازم است این قوانین را به خوبی بشناسد چرا که در صورت عدم رعایت این قوانین، مجرم محسوب می‌شود.

امروزه که صنعت گردشگری رونق بیشتری یافته، مسافران لازم است قوانین و مقررات حاکم بر مقصدشان را به خوبی  بشناسند تا سفر راحت و بدون دردسری را پشت سر بگذارند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران، براساس قانون اساسی، قوانین و مقرراتی را برای ورود و خروج مسافران تنظیم‌ کرده که عمل به آ‌نها لازم‌الاجرا است و کسی که به آن‌ها توجه نکند، مجرم محسوب می‌شود.

ایام اربعین در پیش است  و شاید بسیاری از مسافران به این فکر کنند که با وجود تغییرات شدید ارزی در کشور، چگونه می‌توانند سفر کنند و هزینه سفرشان چقدر خواهد شد. افراد باهوش‌تر نیز به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند خرج خودشان را از همین سفر تامین کنند. تا به حال فکر کرده‌اید که در کشور عراق چه محصولاتی خیلی خوب به فروش می‌رسد؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا با هم جواز و امکان بردن این محصولات را بررسی کنیم.

مطلب مرتبط: هزینه سفر اربعین به عراق 1397

فهرست کالاهای مجاز برای مسافران ورودی

در هر سفر، مسافران بار و اسباب سفر دارند که قوانین کالاهای مسافران درباره آن‌ها صدق می‌کند. البته این کالاها نباید ممنوعیت شرعی و قانونی داشته یا تجاری باشند و باید با فهرست کالاهای مسافری مورد تایید وزارت بازرگانی، مطابقت داشته و حداکثر به فاصله یک ماه به گمرک برسند.

اگر شما با توجه به آنچه که گفته شد به هنگام سفرهای خارجی قصد وارد کردن کالایی به کشور را دارید خوب است بدانید که فهرست کالاهای مجاز همراه مسافر مورد تایید وزرات صنعت، معدن و تجارت عبارت است از:

1- دستگاه های مورد استفاده در خانه ( برقی– گازی – نفتی ) اعم از اینکه استفاده از آنان موکول به نصب در خانه در یک محل بخصوص باشد یا در مکان ثابتی در خانه جای داده شود یا قابل حمل باشد
۲- اجزای قطعات یدکی و ملزومات دستگاههای موضوع بند یک
۳- اجزاء قطعات یدکی و ملزومات اتومبیل سواری ، موتورسیکلت ، درچرخه
۴- لوازم شخصی اجزاء قطعات یدکی و ملزومات آن
۵- ساک و چمدان
۶- البسه ، کیف و کفش
۷- پارچه
۸- لوازم سرمیز و خانه داری
۹- مواد غذایی از جمله ترشی – شکلات – تنقلات – آبمیوه – نوشابه
۱۰- لوازم بهداشتی از قبیل خمیردندان – مسواک – عطر – اودکلن و غیره
۱۱- لوازم آرایش و آرایشگری
۱۲- مواد و لوازم تدخین (از نوع مجاز)
۱۳-کامپیوتر دستی یا کیفی و ملزومات آن
۱۴- لوازم تحریر
۱۵- لوازم ورزشی
۱۶- دوچرخه و سه چرخه
۱۷-گل مصنوعی
۱۸- تفنگ بادی
۱۹- فرش ماشینی
۲۰- ابزار دستی، برقی و غیر برقی
۲۱- روزنامه، مجله، کتاب، تقویم، آلبوم و سایر محصولات صنعت چاپ
۲۲- اسباب بازی
۲۳- زیور آلات بدلی
۲۴- مودم – فاکس مودم

و ابزار و وسایلی که نمی‌توانید به هیچ وجه ترخیص کنید عبارت است از:

۱- یخچال
۲-  یخچال فریزر
۳- فریزر
۴- تلویزیون
۵- رادیو ضبط به استثناء رادیو ضبط پرتابل

تبصره: بر اساس بخشنامه گمرک ایران کالاهای: کولر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اجاق گاز، ویدئو و دوربین ویدئو و سرویس ظروف همراه مسافر مشمول حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی می باشد.

مقررات گمرکی مربوط به سفرهای خروجی

همان‌طور که درباره مسافران ورودی و کالاهای همراهشان قوانین و مقرراتی وجود دارد، مسافران خروجی اعم از ایرانی و غیر‌ایرانی نیز در خروج کالا از کشور قوانین و مقررات خاص خود را میبایست رعایت کنند. این‌گونه افراد می‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایران را به هر میزان و کالاهای غیر‌ایرانی تا سقفی مقرر، به شرط اینکه جنبه تجاری پیدا نکنند را با خود از کشور خارج کنند.

خارج کردن محصولات پرسود از ایران به عراق

همانطور که می‌دانید زعفران، خشکبار و فرش ایرانی از جمله محصولات پرآوازه ایرانی هستند که با فروختن این محصولات شاید بتوانید سود خوبی بدست آورید. اما آیا این کالاها هم قوانینی دارند؟

  • خروج انواع خشکبار به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد بلامانع است. به این معنی که مثلا می‌توانید به ازای هر گذرنامه، ۱۰ کیلوگرم پسته و ۱۰۰ گرم زعفران با خود ببرید. این مقررات شامل اتباع خارجی هم می‌شود.
  • خروج فرش دستباف، تا سقف ۲۰ متر‌مربع بدون در نظر گرفتن تعداد قطعات مجاز است، که می‌تواند از طریق سفرهای هوایی، زمینی و دریایی انجام شود.
  • اگرچه در سفرهای خارجی ترجیحا بهتر است زیورآلات قیمتی با خود همراه نداشته باشید، ولی در صورت لزوم می‌توانید حداکثر تا ۱۵۰ گرم از مصنوعات طلایی را با خود ببرید. هنگام ورود به کشور نیز زیورآلات طلایی همراه مسافر (گردنبند، دستبند، النگو، ساعت و غیره) در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد آن منوط به کسب اجازه از بانک مرکزی است.
  • ارز، یکی از ضروریات هر سفر است که مانند سایر اقلام مسافران مشمول قوانینی است، از جمله اینکه ورود ارز به کشور کاملا آزاد است و البته مسافران ورودی باید ارز همراه خود را با تسلیم اظهارنامه ارزی به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی اظهار و گواهی دریافت کنند.
  • اما به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی، خروج ارز تا 500 دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر برای هر مسافر بلامانع است و خروج ارز بیش از سقف تعیین‌شده موکول به ارائه اظهار نامه ارزی یا اعلامیه بانکی مربوط (یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه به صورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارزی باشد).
  • در صورتی که شما بخواهید پول رایج کشور (ریال) را با خود به خارج از کشور ببرید می‌توانید حداکثر 500 هزار‌ریال با خود به همراه داشته باشید. علاوه بر خروج نقدی ارزها می‌توانید مبالغی چک ارزی و چک‌های مسافرتی بانکی نیز به همراه ببرید.

ممنوعیت کالاهای خروجی

اگر شما مسافر عتبات عالیات در عراق، سوریه و عربستان هستید، باید بدانید که خروج پسته، مغز پسته، خشکبار، زعفران و فرش به مقصد این کشورها ممنوع است.

  • در رابطه با سایر کالاهای ممنوع نیز باید یادآور شویم، خروج اشیا عتیقه، کتب خطی، آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی، اوراق مینیاتور، انواع سکه‌های گران‌بها و درمجموع هر نوع اشیا تاریخی و میراث فرهنگی و اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
  • چنانچه مسافری بخواهد آثار صوتی، آلات موسیقی و محصولات فرهنگی و هنری را از کشور خارج کند باید بداند، خروج قرآن مجید بدون مهر تایید شورای نظارت بر چاپ و نشر قرآن (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی)، فیلم‌های سینمایی ۳۵میلی‌متری، آثار هنری و ادوات موسیقی که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شوند، ممنوع است.
  • همچنین جاسازی هرگونه کالا و اختفای آن از دید ماموران گمرک، تخلف و قاچاق محسوب می‌شود و مقررات قاچاق روی آن اعمال خواهد شد. عدم انطباق کالای همراه مسافر با اظهارنامه گمرکی نیز منزله اظهار خلاف تلقی شده و تخلف از مقررات گمرکی محسوب می‌شود. پس دقت داشته باشید که قبل از سفر به دقت با مقررات کالاها آشنا شده و به آنها عمل کنید.

چنانچه به اطلاعات بیشتری در زمینه تغییرات احتمالی در مقررات گمرکی نیاز داشتید، می‌توانید به پایگاه اینترنتی irica سر بزنید یا با شماره‌های ۵-۸۸۸۰۵۳۹۴ تماس بگیرید.

منبع: donya-e-eqtesad و anzalifz

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *