بازی های آسیایی

جاکارتا؛ کلان شهر همیشه بیدار

پایتخت اندونزی جاکارتا با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، از پیوستن چندین روستا به هم به وجود آمده است. جاکارتا پایتخت کشور اندونزی و بزرگ‌ترین شهر این کشور و یکی از پر جمعیت ترین شهرهای اسلامی است.

از آن جا که این شهر جزء قطب های اقتصادی تجاری به شمار می رود، در روز به تعداد جمعیت افراد آن تا حدود 2 میلیون اضافه می گردد.

ایالت جاکارتا ــ که حدود ۵۹۰ کیلومترمربع مساحت دارد یکی از پنج ایالت جزیره جاوه ‌است. جاکارتا 9 میلیون نفر جمعیت دارد و در شمال ساحل JAVA قرار دارد، به طور مرتب با پیوستن روستاهای اطراف به جاکارتا، گسترش می یابد. شاید برایتان جالب باشد که مجموعه ای از روستاهایست که با بزرگراه به هم متصل می شوند.

سفر به جاکارتا در اندونزی

جاکارتا، دو فرودگاه بین المللی دارد. فرودگاه بزرگتر که SOEKARNO-HATTA نام دارد، در TANGERANG، نزدیک ایالت BANTEN قرار دارد. دیگر فرودگاه جاکارتا، HALIM PERDANA KUSUMA به پروازهای داخلی اختصاص دارد.

به شما توصیه می کنیم برای گردش در جاکارتا، اتومبیل کرایه، تاکسی را انتخاب کنید تا حداقل مجبور نشوید اعصابتان را به خاطر ترافیک وحشتناک جاکارتا خرد کنید. با توجه به ترافیک جاکارتا بهتر است هتل هایی را انتخاب کنید که به مرکز شهر و مراکز گردشگری و خرید نزدیکتر باشد تا قدری بیشتر از حضور در این شهر زیبا استفاده کنید.

از نظر آب و هوایی این شهر سیل خیز است. سیل خیز بودن جاکارتا به اضافه ترافیک آن، شهردارش را به این سمت کشانده که بیشتر بزرگراه های این شهر را طبقه ای بسازند. از طرفی زمین در جاکارتا مانند تهران بسیار گران است. پس به جای عریض کردن خیابان ها، آن ها را به این سمت کشانده به صورت عمودی بزرگراه ها را گسترش داده اند.

هر چند سیستم حمل و نقل از طریق قطار شهری نیز در این شهر فراهم است. شاید به نظرتان خنده دار باشد ولی مردم برای فرار از ترافیک این شهر حتی روی سقف قطار ها نیز سوار می شوند و به سمت مقصدشان می روند.

شبکه ام آر تی در این شهر نیز از بار ترافیکی آن تا حد زیادی کاسته است. سامانه اتوبوسرانی سریع آن هم تحمل ترافیک را آسانتر کرده است. مونوریل نیز در سیستم حمل و نقل شهری آن وجود دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، توصیه می کنیم به تمامی راه ها و نقشه های حمل و نقل آن تسلط پیدا کنید و برنامه ای برای جابجایی تان در این شهر داشته باشید.

اگر قصد سفر به این مکان را دارید خوب است کمی با جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید. اگر از شلوغی و هیاهو فراری هستید، بالی جای بسیار زیبایی برای مسافرت است. به جای جاکارتا، بهتر است در بالی هتل رزرو کنید. اما سبک زندگی واقعی مردم اندونزی را در همان جاکارتای شلوغ و پر رفت و آمد بهتر می توانید ببینید. با مکان های دیدنی جاکارتا بیشتر آشنا شوید:

 

بنای یادبود ملی (National Monument)

این بنای عظیم و باشکوه از نماد های اصلی جاکارتاست که در میدان زیبای مردکا واقع شده است.  این بنا به عنوان نماد و یادبودی برای در خاطر ماندن زمان کسب استقلال و خودمختاری مردم اندونزی ساخته شده است.

معماری زیبا و جذاب این بنا با ارتفاع 132 متر شما را شگفت زده خواهد کرد. علاوه بر آن از بالای برج تمام شهر زیر پای شما خواهد بود. این بنا نزد مردم اندونزی از احترام خاصی برخوردار است.

ایران در بازی های آسیایی

 

میدان مردکا (Merdeka Square)

جالب است بدانید که در دوران استعمار، این میدان Koningsplein به معنای میدان پادشاه شهرت داشته بعد از استقلال اندونزی،Merdeka  که یک کلمه‌ی اندونزیایی به معنای آزادی یا استقلال است به آن نسبت داده شد. بنای یادبود ملی نیز در میدان مردکا واقع شده است که به معنی میدان استقلال است.

اگر قصد رفتن به بنای یادبود ملی را کردید حتما از زمانی را هم برای پیاده روی در این میدان اختصاص دهید.

این میدان حدود یک کیلومترمربع وسعت دارد و یکی از بزرگترین میدان‌های دنیا به شمار می رود. قسمتی که به حالت سنگفرش مشاهده می کنید، محل برگزاری رویدادهای ملی مثل رژه‌های نظامی است.

در اطراف این بنا برای گردشگران، فضای سبز و آب‌نمای موزیکال قرار دارد. ساختمان‌های دولتی مهم در اطراف این میدان واقع شده‌ است ازین رو میدان به نسبت پر رفت و آمدی مخصوصا در آخر هفته ها به حساب می آید.

جاکارتا پایتخت اندونزی

 

هزار جزیره (Thousand Islands)

هزار جزیره جاکارتا مجمع الجزایری است که در کرانه ی شمالی این کشور واقع شده است.  یکی از جاذبه های این منطقه شاید خود هتل هایش باشد که روی آب شاخته شده اند. سواحل زیبای این منطقه دارای کافه، رستوران و مراکز تفریحات دریایی هستند. البته تعداد این جزایر دقیقا ۱۰۰۰ نیست بلکه ۱۱۰ تا جزیره است و تنها ۳۶ جزیره آن برای تفریح استفاده می‌شود. ۲۳ جزیره به صورت خصوصی وجود دارند. ۱۱ جزیره در هزار جزیره به استراحتگاه تبدیل شده است و ۲ جزیره هم پارک تاریخی است. بقیه جزایر هم یا دیگر کسی در آن ها زندگی نمی کند و یا برای ماهیگیران آن جاست. این جزایر بهترین مقصد برای کسب آرامش و لذت بردن از آفتاب اندونزیایی هستند.

جارکاتا پایتخت اندونزی

 

 مینی پارک تامان (Taman)

اگر می خواهید درکی واقعی از فرهنگ اندونزی و زندگی روزمره مردم بومی آن به دست بیاورید حتما به مینی پارک تامان بروید.  این پارک ۲۵۰ هکتاری وسعت دارد. در در غرفه های مختلف این پارک، میراث فرهنگی و سنن و آداب و رسوم اندونزی را می ببینید. همچنین در این پارک مجسمه های مینیاتوری از مجمع الجزایر اندونزی، ماشین کابلی، سینمای آی مکس (IMAX) و تئاتر سنتی میبینید که با هنرمندی بسیار، با جزئیات فراوان و ریزبینی حیرت انگیزی ساخته شده اند.

پارک جالب در جاکارتا

 

مسجد استقلال (Istiglal Mosque)

مسجد استقلال به عنوان بزرگترین مسجد جنوب آسیا، بدون شک از جاذبه های مهمی است که باید در قلب شهر جاکارتا ببینید. این مسجد در سال ۱۹۷۸ میلادی با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر ساخته شد و شامل چندین مناره ی تزئینی و حیاطی ساخته شده از سنگ مرمر است. دیوارهای فضای داخلی این مسجد با علائم و نشانه های اسلامی و خطاطی عربی تزئین شده است. مسجد استقلال یکی از زیباترین جاذبه های جاکارتا است که به شما حس خاصی از شکوهمندی را القا می کند.

مسجد بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیاست و گنجایش صد و بیست هزار نفر رو در یک زمان داره .طرح مسجد استقلال که یکی از بزرگترین مساجد جهانه، از زمان استقلال اندونزی شروع شد و به خاطر بزرگ بودنش، ساختش ۱۷ سال طول کشید.

جاکارتا و بازی های آسیایی

یک دیدگاه در “جاکارتا؛ کلان شهر همیشه بیدار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *