کلاس اولی‌ در یک صف در جشن شکوفه‌ها

با این 10 روش کودکتان را برای روز اول مدرسه‌ها آماده کنید.

هر سال یکی از گزارش‌های زیبای تلویزیون مربوط به جشن شکوفه‌ها است. روزی که کلاس اولی‌ها، بچه مدرسه‌ای بودن را تجربه می‌کنند. دیدن این تصاویر، خاطره‌ی روز اول مدرسه‌ی خودمان را برایمان زنده می‌کند. بچه‌ها در این روز واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. بعضی از آن‌ها خندان اند و برخی دیگر گریان! در این متن می‌خواهیم با پیشنهاد 10 روش، به شما کمک کنیم تا این روز را به یکی از شادترین روز‌های زندگی کودکتان تبدیل کنید.

حتما بخوانید:

  برای انتخاب مدرسه‌ی فرزندتان به این نکته‌ها توجه کنید.

  1. به موقع حاضر شدن در مدرسه

به کودکتان بگویید باید چه ساعتی در مدرسه حاضر باشد. برایش توضیح دهید که اگر دیرتر سر کلاس حاضر شود، نظم کلاس و مدرسه را بر هم می‌زند. البته نباید خیلی هم زودتر از ساعت مقرر در آن‌جا باشد. برای این که زود بیدار شدن برای فرزندتان ساده‌تر باشد، شب قبل او را زود بخوابانید. به کودکتان بگویید این یکی از قوانین مدرسه است و همه‌ی دانش‌آموزان باید به آن احترام بگذارند. فرزندتان را در اولی روز مدرسه‌ اش از زیر قرآن بگذرانید تا در تمام مدت تحصیلش در پناه قرآن باشد.

  1. احترام گذاشتن به معلم

اگر کودکتان هنوز نمی‌داند باید چگونه با بزرگ‌ترها حرف بزند، به او یاد بدهید که معلم خود را باید خانم یا آقای به همراه نام خانوادگی معلم، خطاب کند. برای این که فرزندتان به این شیوه‌ی حرف زدن عادت کند، خودتان نیز معلم او را همین‌گونه صدا بزنید. به کودکتان بگویید که همیشه باید به معلمش احترام بگذارد و به حرف‌های او را نیز گوش بدهد.

  1. تمیز بودن

به کودکتان بگویید که باید در مدرسه تمیز باشد. او را قبل از روز اول مدرسه‌ها به حمام ببرید. برای فرزندتان توضیح دهید، برای این که تمیز باشد، باید دست‌هایش را قبل و بعد از غذا بشوید؛ هر روز دندان‌هایش را مسواک بزند، ناخن‌هایش را آخر هر هفته کوتاه کند، موهایش را مرتب شانه بزند. روز اول مدرسه‌ها نیز لباس تمیزی به تن او کنید. اگر لباس نو نباشد ایرادی ندارد؛ اما، تمیز و اتو کشیده بودن لباس لازم است.

  1. حاضر کردن کوله‌پشتی

همراه با کودکتان کوله‌پوشتی‌اش را بچینید. به او بگویید که باید هر روز چه کتاب‌ها و دفترهایی را به مدرسه ببرد. جیب‌های کوله‌اش را نگاه کنید و با هم قرار بگذارید که میان‌وعده و یا پول‌تو‌جیبی اش را در کدام جیب بگذارد. درباره‌ی وسایلی که نباید به مدرسه ببرد نیز با او گفت‌وگو کنید. مثلا به او بگویید اجازه ندارد گوشی‌همراه به مدرسه ببرد.

  1. ارتباط با هم‌کلاسی‌ها

به فرزندتان بگویید باید با هم‌کلاسی‌هایش چگونه رفتار کند. رفتار مناسب با هم‌کلاسی‌ها باعث می‌شود مدرسه یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌های زندگی‌اش بشود. برایش توضیح دهید که نباید بدون اجازه خوراکی و یا بقیه‌ی وسایل همکلاسی‌هایش را بردارد. به او بگویید نباید با همکلاسی‌هایش دعوا کند. این رفتار در روند تحصیلی او نیز تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود به راحتی در مدرسه دوست پیدا کند.

  1. شیوه‌ی بازی کردن

کودکان در دبستان تنها از دبیران خود نمی‌آموزند، بازی کردن یکی از راه‌هایی است که مهارت‌های مختلفی را در آن‌ها پرورش می‌دهد. درباره‌ی بازی کردن نیز با فرزندتان حرف بزنید. به او بگویید وقتی با هم‌کلاسی‌هایش بازی می‌کند، باید مراقب باشد به آن‌ها آسیبی نزند. به او بگویید نباید دیگران را هل بدهد و یا به آن‌ها ضربه بزند. اگر کودک پر جنب‌وجوشی دارید، از او بخواهید با بچه‌های خجالتی هم بازی کند. این رفتار علاوه بر تاثیر مثبتی که روی هم‌کلاسی‌های او می‌گذارد، باعث می‌شود کودکتان نیز رهبری از یک گروه را یاد بگیرد. علاوه بر آن، فراموش نکنید که همین کودکان هستند که آینده‌ی جامعه را می‌سازند و مسلما کودکان خوش‌قلب و همدل آینده‌ی ایران را زیباتر خواهندساخت.

  1. قوانین کلاس

به کودکتان بگویید که در کلاس باید گوش به فرمان معلم خود باشد. برایش توضیح دهید که کلاس درس مقرارتی دارد که همه‌ی دانش‌آموزان باید آن‌ها را رعایت کنند. بی‌احترامی به قوانین، بی‌احترامی به همه‌ی اعضای کلاس است. از معلم او بپرسید که انتظار دارد او در کلاس چه کار‌هایی را انجام بدهد و یا انجام ندهد. در خانه درباره‌ی این قوانین با او صحبت کنید.

  1. جوانمردی

به فرزندتان بیاموزید وقتی کسی موفقیتی به دست می‌آورد، باید به او تبریک بگوید. اگر در یک مسابقه شکست خورد، احساس نکند آسمان به زمین آمده است. به او بگویید که همیشه قرار نیست برنده باشد؛ اما، همیشه باید برای بهتر شدن تلاش کند. به کودکتان بگویید در بازی‌ها یک تیم می‌برد و یک تیم می‌بازد؛ اما، چیزی که اهمیت دارد این است که او بتواند بدون این که تنها به نتیجه فکر کند، از بازی با دوستانش لذت ببرد.

  1. برخورد مناسب

درباره‌ی تفاوت بچه‌ها با کودکتان گفت‌وگو کنید. به او بگویید که هم‌کلاسی‌هایش ممکن است از نظر نژاد، مذهب، شرایط زندگی و … با هم متفاوت باشند. به او بیاموزید که باید با هر یک از آن‌ها به شکل مناسبی برخورد کند. به او بگویید نباید داشته‌هایش را به رخ دیگران بکشد.

  1. آداب معاشرت

کودکان مانند یک آینه رفتار ما را تکرار می‌کنند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان رفتار مناسبی با دیگران داشته‌باشد، باید الگوی رفتاری خوبی برای او باشید. استفاده از کلمات احترام‌آمیز را به او یاد بدهید؛ مثلا، به او بگویید اگر می‌خواهد دیگران برایش کاری انجام دهند، بهتر است قبل از درخواستش از کلمه‌ی «لطفا» استفاده کند. اگر می‌بینید کودکتان شروع به استفاده از این روش کرده است، از او قدردانی کنید.

برگرفته از اینجا

۲ دیدگاه در “با این 10 روش کودکتان را برای روز اول مدرسه‌ها آماده کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *