حافظه

با این 10 روش حافظه کاری خود را تقویت کنید

هر کدام از می‌خواهیم یک حافظه‌ی قوی داشته‌باشیم. حافظه‌ی قوی در روند زندگی ما تاثیر مثبتی می‌گذارد. حافظه با افزایش سن، رو به زوال می‌رود. با این حال هر یک از ما با به کارگیری مجموعه‌ای از نکات، می‌توانیم سرعت این روند را کاهش دهیم. اگر شما نیز می‌خواهید حافظه‌ی قوی‌تری داشته‌باشید، در ادامه با رازینه‌مگ همراه باشید.

حتما بخوانید:

  1. از مدیتیشن استفاده کنید

ذهن انسان بخشی از اطلاعات را در حافظه‌ای موسوم به حافظه‌ی فعال یا کاری ذخیره می‌کند. این اطلاعات تا زمانی که با آن‌ها سروکار داشته‌باشید، در همان بخش از حافظه‌ی شما باقی می‌مانند. پس از آن اگر احتیاجی به آن اطلاعات نداشته‌باشید، از حافظه‌ی شما حذف خواهندشد. در صورتی که همچنان آن مفاهمیم برایتان کاربردی باشند، این اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت شما منتقل می‌شوند.

همه‌ی ما روزانه از حافظه‌ی کاری خود بهره می‌گیریم. بنابراین اگر این حافظه را در خود تقویت کنیم، تاثیر فراوانی در روند زندگیمان خواهدگذاشت. معمولا حافظه‌ی کاری بزرگسالان، می‌تواند 7 مورد را در خود جای داهد. اگر هم اکنون از حداکثر قابلیت حافظه‌ی کاری خود استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مدیتیشن، کارایی حافظه‌ی کاری خود را افزایش دهید.

پژوهش‌ها نشان داده‌است که افرادی که از مدیتیشن تمرکز استفاده نمی‌کنند، می‌توانند حافظه‌ی خود را تنها در مدت 8 هفته بازیابی و تقویت کنند. تاثیر مثبت مدیتیشن بر روی تمرکز حیرت‌انگیز است. استفاده از ازین روش پس از گذشت دو هفته، اثرات خود را در نمره‌های امتحانی و حافظه‌ی کاری افراد نشان داده‌است.

شاید فایده‌ی مدیتیشن برای حافظه، غیرمنطقی به نظر برسد؛ زیرا، در طول مدیتیشن ذهن فعالیت عادی خود یعنی، همان پردازش اطلاعات را متوقف می‌کند. بنابراین بهتر است هر از چند گاهی به ذهن خود استراحت بدهید. این کار استرس شما را کاهش می‌دهد و یادآوری را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  1. قهوه را در برنامه قرار دهید

میزان تاثیرگذاری کافئین در یادگیری، در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌است. پژوهش‌های فراوانی نوشیدن قهوه پیش از شروع یادگیری را بی‌اثر یا کم‌اثر دانسته‌اند. اما، مطالعات نشان داده‌است که خوردن یک عدد قرص کافئین، پس از یادگیری، بازیابی را تا 24 ساعت بعد تقویت می‌کند.

در این پژوهش، از شرکت‌کنندگان خواسته‌شد مجموعه‌ای از تصاویر را به خاطر بسپارند. پس از آن همان تصاویر، تصاویر مشابه و تصاویری متفاوتی را به آن‌ها نشان داده‌شد. سپس از شرکت‌کنندگان خواستند تا تصاویری را که پیش از این به آ‌ن‌ها نشان داده ‌شده‌بود، مشخص کنند. این فرایند، جداسازی الگو نام دارد و به گفته‌ی پژوهشگران، سطح عمیق‌تری از نگهداری حافظه را به نمایش می‌گذارد.

پس از بررسی این تحقیقات با محوریت تاثیر صرف کافئین بر حافظه، محققان دریافتند که مصرف کافئین پس از یادگیری، باعث تقویت حافظه می‌شود.

  1. از میوه‌های خانواده‌ی توت استفاده کنید

تحقیقات نشان داده‌است که خوردن میوه‌های از خانواده‌ی توت، از کاهش میزان حافظه جلوگیری می‌کند. یک پژوهش نشان داد که افزودن بلوبری به رژیم غذایی عادی به مدت ۱۲ هفته عملکرد حافظه‌ی کاری را بهبود می‌دهد. این اثرات ۳ هفته پس از خوردن این میوه‌ها شروع شد و تا پایان مطالعه ادامه داشت.

برای درک و اثبات تاثیر میو‌ه‌های خانواده‌ی توت بر حافظه، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این حال این میوه‌ها حتی اگر روی حافظه تاثیر خاصی نداشته‌باشند، برای سلامتی مفید اند.

  1. به طور منظم ورزش کنید

آزمایش‌ها انجام شده روی مغز موش و انسان مشخص کرده‌است که ورزش کردن، حافظه را تقویت می‌کند. اگر سالمندان به طور منظم ورزش نکنند، حافظه‌ی ان‌ها با زوال مواجح خواهدشد. پژوهش‌ها نشان داده‌است که ورزش منظم، حافظه‌ی فضایی انسان را تقویت می‌کند. بنابراین نمی‌توان مدعی شد که ورزش کردن همه‌ی ابعاد حافظه را بهبود می‌بخشد.

ورزش کردن فایده‌های فراوانی داد. ورزش کردن پیوسته، باعث تقویت مهارت‌های شناختی مغز می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید ذهنی آماده داشته‌باشید، پیاده‌روی را به شما توصیه می‌کنیم.

  1. آدامس بجویید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند حافظه‌ی شما را تقویت کند، آدامس جویدن است. البته تحقیقات در این مورد ناتیج متناقضی را نشان داده‌است. در یکی از تحقیقات انجام شده، شرکت‌کنندگانی که همزمان با جویدن آدامس به سوالات پاسخ داده‌بودند، عملکرد بهتری نسبت به سایر افراد از خود نشان دادند. یکی از علت‌های این تاثیر آدامس جویدن بر روند حافظه این است که جویدن آدامس، فعالیت هیپوکپوس (مهم‌ترین بخش مربوط به حافظه‌ی مغز) را افزایش می‌دهد.

تحقیق دیگری که روی تاثیر جویدن آدامس بر حافظه انجام شد، نشان داد که افرادی که از آدامس استفاده می‌کنند، ضربان قلب بالاتری دارند و این امر باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و در نتیجه عملکرد مغز بهبود خواهدیافت.

  1. خوب و کافی بخوابید

خواب یکی از موثرترین عوامل بر روند حافظه است؛ زیرا، اکثر فرایندهای تقویت حافظه، حین خواب رخ می‌دهد. بنابراین طبیعتا در صورتی که به اندازه‌ی کافی نخوابیم، ذهن ما در به یادآوردن آموخته‌ها با مشکل مواجح خواهدشد.

در طی یک پژوهش، به شرکت‌کنندگان چند تصویر نشان داده‌شد. سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول به میزان 40 دقیقه چرت زدند و گروه دوم در این زمان بیدار بودند. پس از آن میزان حافظه‌ی شرکت‌کنندگان را سنجیدند. گروه اول 85 درصد الگوها را بازیابی کرد. در حالی که گروه دوم، تنها موفق به بازیابی 60 درصد الگوها شد.

زمانی که خاطره‌ای را بر ای اولین بار یک خاطره در ذهن ثبت می‌شود (مخصوصا در هیپوکمپوس)، ضعیف است و به سادگی فراموش خواهدشد. به ویژه اگر بخواهیدم چیزهای دیگری را به خاطر بسپاریم. به نظر می‌رسد، چرت زدن، خاطره‌ها را به نئوکورتکس مغز (نوقشر) ارسال می‌کند. نئوکورتکس که ذخیره‌گر دائمی‌تری است، از دوباره‌نوسی خاطرات، جلوگیری می‌کند.

خوابیدن بعد از یادگیری، تاثیر فراوانی بر روند حافظه دارد. البته پژوهش‌ها حاکی از آن است که فقدان خواب، در روند ارسال مطالب جدید به مغز، تاثیرگذار است.

 

امیدواریم با استفاده از این روش‌ها حافظه‌ی خود را بهبود دهید.

 

برگرفته از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *