دختری از پنجره به بیرون خیره شده

این 10 رفتار نشان می‌دهد عزت نفستان پایین است.

تا به حال به میزان عزت نفس خود فکر کرده‌اید؟ فکر می‌کنید عزت نفستان بالا است یا پایین؟ عزت نفس مسئله‌ای است که خواه‌ناخواه روی روند زندگی شما تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات آنچنان بی‌صدا کارش را انجام می‌دهد که حتی متوجه حضورش نمی‌شوید. به همین دلیل نیز فکر کردن به این موضوع یکی از جالش‌های روزمره و یا دغدغه‌های فکری ما نیست. اما حقیقت این است که میزان عزت نفس شما روی موفقیت شغلی و عاطفی تان تاثیرگذار است. حتی خوشبختی، به عنوان آرمان همه‌ی انسان‌ها، پیوند محکمی با عزت نفس دارد. تا به حال فکر کرده‌اید شاید عزت نفس پایین دلیل حال بد امروز شما باشد؟ اگر می‌خواهید فردا را با حال بهتری بگذرانید و آینده‌ی شغلی و عاطفی‌تان برای شما اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم در ادامه با ما باشید تا ویژگی‌های افرادی که عزت نفس پایینی دارند را بشناسیم.

بیشتر بخوانید:

راه و رسم کاریزماتیک شدن

  1. بی‌دلیل معذرت‌خواهی می‌کنند

آدم‌هایی که عزت‌نفس پایینی دارند، گمان می‌کنند همیشه اشتباه از آن‌ها است و یا این که حداقل نمی‌توانند چیزی جز این نشان دهند. به همین دلیل مدام در حال عذرخواهی از دیگران هستند. آن هم عذرخواهی برای کارهایی که نکرده‌اند. عذرخواهی به موقع نشان‌دهنده‌ی ادب فرد است. هر کسی باید یاد بگیرد اشتباهات خود را بپزیرد و در صورت لزوم برای آن‌ها از دیگران معذرت بخواهد؛ اما، عذرخواهی‌های مکرر آن‌ها برای اشتباهات نکرده می‌توند جلوه‌ای از عزت‌ نفس پایین فرد باشد.

 

  1. توانایی‌های خود را باور ندارند

برخی افراد گمان می‌کنند لیاقت داشته‌هایشان را ندارند. آن‌ها گمان می‌کنند هر موفقیتی که در زندگی خود کسب کرده‌اند، باد آورده‌است و تلاش‌های شان را به هیچ می‌گیرند. ای نافراد گمان می‌کنند تنها عامل موفقیتشان شانس است. نمی‌توانند باور کنند اگر در شرایطی قرار گرفته‌اند که آرزوی برخی دیگر است، به دلیل شایستگی شان است. این افراد نه تنها از خود تعریف نمی‌کنند؛ بلکه، تمجیدهای دیگران را نیز نمی‌پزیرند. اگر احساس می‌کنید عزت نفس پایینی دارید، از امروز سعی کنید هر از چندگاهی از خود تعریف کنید و تمجیدهای دیگران را نیز با لبخند پاسخ دهید.

 

  1. «مردم چی میگن» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها است

تا به حال به تاثیر حرف مردم بر رفتار خود فکر کرده‌اید؟ زندگی اغلب افراد تحت تاثیر این حرف‌ها است؛ اما، مهم این است که این تاثیر را به حداقل برسانید. اگر بخواهید برای این حرف‌ها بیش از آنچه که هستند ارزش قائل شوید، با دستان خود آرامش را از زندگی تان بیرون می‌کنید. زندگی بر پایه‌ی حرف‌های مردم؛ یعنی، هر روز به رنگی در آمدن. آدم‌هایی که برای مردم زندگی می‌کنند، در هر اجتماعی آدم دیگری می‌شوند. انگار مهم‌ترین هدفشان این است که در قالب‌های «آدم خوب» فرد روبه‌رویی خود جای بگیرند. این افراد اگر به دنبال جلب نظر همه نباشند؛ نیز، در پی خوش‌آمد عموم جامعه هستند. بدون این که هر از چندگاهی روند تغییر جامعه را مرور کنند و ببینند آیا این همانی است که خودشان می‌خواهند؟ اگر احساس می‌کنید حرف‌ها و نظرات دیگران بیش از اندازه برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنم معیار ثابتی را برای خوب بودن تعریف کنید و پس از آن مطابق همان معیار ثابت زندگی خود را بسازید.

 

  1. عقاید خود را پنهان می‌کنند

برخی افراد گمان می‌کنند برای محبوب بودن باید با همه‌ چیز موافق باشند. آن‌ها گمان می‌کنند هر مخالفتی با دیگران به معنای بی‌ادبی آن‌ها است. احساس می‌کنند در برابر گفته‌های دیگران تنها می‌توانند دو باز خورد ارائه دهند. یا باید حرف‌های دیگران را تایید کنند و یا ساکت بمانند. این رفتار آزادی را از انسان می‌گیرد. در فهرست تاثیرگذارترین افراد جهان، نام آن‌هایی که همیشه با دیگران موافق هستند، ثبت نمی‌شود. اگر همه بخواهند در برابر حرف‌های غلط و یا پنهان کردن واقعیت‌ها سکوت کنند، حقیقت تبدیل به یکی از ناشناخته‌ترین مفاهیم می‌شود. شما با بیان عقیده‌ی خود نشان می‌دهید که برای افکار و شخصیتتان ارزش قائل هستید.

 

  1. بیش از حد نگران ظاهر خود هستند

گاهی اوقات حساسیت‌های زیاد افراد نسبت به ظاهرشان، بیانگر سطح یایین عزت نفس آن‌ها است. یکی از علائم مشترک اضطراب و کم بودن عزت نفس، جویدن ناخن‌ها است. این رفتار به طور ناخودآگاه رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این علائم، لازم است سطح عزت نفس خود را بالا ببرید. برای آرام کردن خود، احساسات و افکارتان را بر روی کاغذ بیاورید. این روش علاوه بر کم کردن مکالمات ذهنی، به شما کمک می‌کند تا راه‌کارهای تازه‌ای را برای حل مشکلات خود بیاید.

 

  1. به هر قیمتی شده دیگران را در زندگی خود نگه می‌دارند

کسانی که عزت نفس پایینی دارند، می‌خواهند به هر قیمتی شده، دیگران را در کنار خود نگه دارند. آن‌ها از مقابله با دیگران می‌ترسند و به همین دلیل تظاهر به داشتن یک رابطه‌ی خوب را ترجیح می‌دهند. اما گاهی اوقات لازم است باور کنیم حضور همه‌ی افراد در زندگی ما الزامی نیست. برخی افراد تنها به مقطعی از زندگی ما تعلق دارند. اگر بودن با عده‌ای برای شما رنج‌آور است، به خود یاد آوری کنید که اجباری برای بودن با آن‌ها ندارید.

 

  1. بیش از اندازه خسته می‌شوند

عزت نفس پایین علاوه بر روح، جسم افراد را نیز درگیر می‌کند. افرادی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا سریع خسته می‌شوند. این یک مکانیز دفاعی است که بدن در این موارد از خود نشان می‌دهد. مثلا وقتی کار زیادی برای انجام دارند، پیش از این که حتی شروع به انجام آن بکنند، خوابشان می‌برد. آن‌ها به نوعی می‌خواهند از این موقعیت بگریزند. اگر این شرایط را تجربه می‎‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر روش‌های بالا بردن عزت نفس، ورزش و تغذیه‌ی مناسب را نیز در برنامه‌ی خود بگذارید.

 

  1. در مهمانی‌ها در خود فرو می‌روند

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، احساس می‌کنند آنقدر جذاب نیستند که دیگران بخواهد با آن‌ها گفت‌وگو کنند. به همین دلیل نیز در مهمانی‌ها کمتر با دیگران صحبت می‌کنند. این افراد برای رهایی از سرگردانی نگاه خود، مدام تلفن همراه خود را چک می‌کنند، بی آن که پیام تازه‌ای دریافت کرده‌باشند. اگر شما نیز همین حس‌وحال را در مهمانی‌ها تجربه می‌کنید، بهتر است با شرکت در بحث‌های گروهی کار خود را شروع کنید. این کار راحت‌تر از این است که با یک نفر گفت‌وگو کنید. به خود اعتماد داشته‌باشید و بدانید دیگران نیز دوست دارند به حرف‌های شما گوش دهند.

 

  1. دروغ‌های به ظاهر مصلحتی می‌گویند

کسانی که عزت نفس پایینی دارند، در ادامه‌ی تایید دیگران، گاهی اوقات از دروغگویی استفاده می‌کنند. آن هم دروغ‌هایی که گمان می‌کنند مصلحتشان را تامین می‌کند. حقیقت شاید گاهی اوقات مطابق با میل شما و یا مخاطبتان نباشد؛ اما، این دروغ‌ها در نهایت به سود شما تمام نمی‌شود. هر چند در ظاهر متوجه ضرری که کرده‌اید، نشوید. مانند انسان‌های شجاع حقیقت را به زبان بیاوید. این صداقت حتی ممکن است بر خلاف انتظارتان، باعث شود در نظر دیگران به فرد دوست‌داشتنی‌تری نیز تبدیل شوید.

 

  • ساده‌ترین تصمیم‌گیری‌ها نیز برایشان سخت است

تصمیم‌گیری یکی از سخت‌ترین کارها برای افرادی است که عزت نفس پایینی دارند؛ زیرا، این افراد مدام به این فکر می‌کنند که نظرشان چه تاثیری روی دیگران می‌گذارد. این افراد تا جایی که ممکن است تصمیم‌گیری را به دیگران واگذار می‌کنند تا هم مطابق میل شان باشد و هم نسبت به درست و یا غلط بودن آن مسئویتی نداشته‌باشند. اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام غذای رستوران را برای سفارش انتخاب کنید و یا برای تفریحات آخر هفته به کوه بروید یا سینما، در مورد میزان عزت نفس خود بیشتر فکر کنید.

 

در این متن تلاش کردیم تا با نام بردن برخی از نشانه‌های عزت نفس پایین، به شما کمک کنیم تا به میزان عزت نفس خود پی ببرید. امیدواریم اگر عزت نستان یایین‌تر از چیزی است که می‌خواهید، با به کار بستن پیشنهاد‌های ما آن را به همان سطحی که می‌خواهید برسانید.

 

بر گرفته از: اینجا

۲ دیدگاه در “این 10 رفتار نشان می‌دهد عزت نفستان پایین است.”

  1. بازتاب: مجله رازینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *