دعای عرفه

اعمال روز عرفه

آمده است که عرفات مکانی است که حضرت آدم علیه‌السلام اعتراف به گناه و تقصیر خود کرد و مورد مغفرت خداوند قرار گرفت. به همین جهت این روز نیز عرفات نامیده شد. تمام انبیا و پیامبران در این مکان مشمول عنایت حق تعالی شده و اظهار بندگی نموده‌اند و همچنین امام حسین (ع) در حالیکه با جمعی از بستگان و یارانش به این مکان رسیدند، به درگاه خداوند تضرع و زاری نمودند. از جمله دعاهای مشهور این روز دعای حضرت سید الشهداء (ع) امام حسین (ع) است.

در روز عرفه زیارت امام حسین (ع) توصیه شده است. در حدیث آمده که خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائرین امام حسین(علیه‏السلام) نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین(علیه‏السلام) است.

روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام شنید در روز عرفه صداى سائلى را که از مردم سؤ ال مى نمود، فرمود :«به او واى بر تو آیا از غیر خدا سؤ ال مى کنى در این روز و حال آنکه امید مى رود در این روز براى بچّه هاى در شکم، که فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند.»

در مفاتیح الجنان در مورد اعمال این روز آورده شده است که :« این روز اعمال چند است اول غسل دوّم زیارت امام حسین علیه السلام که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات باشد نیست بلکه زیاده و مقدّم است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در باب زیارات بیاید انشاءالله تعالى سوّم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول بخواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهِرِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم روایت شده.»

در روایت معتبر دیگری از رفاعه آمده است که حضرت صادق (ع) به من فرمود که :«امسال حج انجام دادی؟»

گفتم :«فدایت شوم، مالی نداشتم که به حج روم ولیکن عرفه را نزد قبر امام حسین (ع) گذراندم.»

امام صادق (ع) فرمود که:«تو هیچ کوتاهى نکردى… و اگر که کراهت نداشتم که مردم حج را ترک کنند، حدیثى براى تو مى‌گفتم که هرگز زیارت قبر آن حضرت را ترک نکنى.»

پس امام ساعتى ساکت شدند و بعد از آن فرمودند که :«پدرم به من خبر داد که هر کس به‌سوی قبر امام حسین (ع) بیرون رود و عارف به حق آن حضرت باشد و با تکبر نرود، هزار ملک از جانب راست و هزار ملک از جانب چپ، همراه او مى‌شوند و برای او ثواب هزار حج و هزار عمره که با پیغمبر یا وصى پیغمبر انجام داده باشد، نوشته می‌شود.»

دعای عرفه امام حسین (ع)، یکی از عارفانه‌ترین و پرمغزترین ادعیه روایی در شیعه است که دارای مضامین آموزنده و محتوای غنی برای مردم است. یکی از ویژگی‌های این دعا، خداترسی و خشوع در برابر پروردگار است. امام حسین (ع)، آن‌چنان در این دعا خود را فقیر در برابر خداوند می‌بیند بگونه ای که این نیایش، نمونه کاملی از صحبت‌های یک بنده نسبت به مولای خویش است.

ایشان در این روز آنقدر عالی بابت تک تک نعمت هایی که خداوند به او داده است، او را شکر می کند که مولایش چنان او را عاشق می شود که روزی در کربلا به شکلی به پیشگاه خود می برد، که هیچ کس دیگری را در  تاریخ مانند او به سوی خود نبرده است.

امام حسین (ع) در این دعا بابت جزئیات نعمت هایی که خداوند به ایشان داده او را شکر می کند و چه فرقی است بین شکر یکی از اولیای خدا با شکرهای ما، آن هم با آن کیفیت و جزئیات!

زیباست مومن در این روز خود را همچون امام خویش آماده حضور در برابر پروردگار متعال کند و از او درخواست مغفرت و رحمت کند. در این روز از کودکان مظلوم غزه و یمن غافل نشوید و برایشان آرزوی آزادی و زندگی شاد کنید.

یکی از والاترین دعاهایی که شایسته است هر شیعه ای آن را در صدر دعاهای خود جای دهد، دعا برای فرج است تا این دنیای زیبا را از انسان های کثیف و ظالم پاک کند.

فایل صوتی دعای عرفه با صدای حاج مهدی سماواتی را می توانید از این‌جا دانلود کنید.

التماس دعای فرج

یک دیدگاه در “اعمال روز عرفه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *