تاثیر فضاای مجازی بر محیط کار

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار

در این مقاله در مورد آسیب‌هایی که به محیط کار وارد می‌کند صحبت می‌کنیم. اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که برای انجام کارهایتان نیاز به وقت بیشتری نیاز دارید، به شما توصیه می‌کنیم مطلب این‌جا را نیز حتما مطالعه کنید.

طبق گزارشات TeamLease World of Work به طور متوسط کارمندان، 2.35 ساعت در روز صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی در هر روز می‌کنند و این به معنی آن است که 13 درصد بازدهی کل آن‌ها به سبب  زیاده‌روی در استفاده از این شبکه‌ها از بین می‌رود.

«زیاده‌روی در استفاده از شبکه‌های مجازی، نتیجه این امر است که گذران بیهوده وقت، برای کارمندان جالب‌تر از انجام آن کار است.»

این امر می‌تواند زنگ خطری برای یک کارفرما به حساب آید. اگر کارمندان شما وقت زیادی را در محیط کار به شبکه‌های مجازی اختصاص می‌دهند، باید به دنبال پیدا کردن جواب این مسئله باشید که کدام قسمت از کار برایشان بیهوده به نظر می‌رسد؛ یا شاید آن کارمند را در محل مناسب قرار نداده‌اید چرا که کار برایش جذابیت کافی را ندارد.

بر اساس تحقیق دیگری، اجازه استفاده نامحدود دادن به کارمندان مسلما بر بازدهی آن‌ها اثر منفی دارد؛ چرا که کارمندان بیش از 32 درصد از وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی در هر روز سپری می‎کنند.

کونال سن می‌گوید: «زیاده‌روی در استفاده از شبکه‌های مجازی، نتیجه این امر است که گذران بیهوده وقت، برای کارمندان جالب‌تر از انجام آن کار است.

در نتیجه به جای وضع کردن قوانین کورکورانه، سازمان‌ها باید علت ریشه‌ای این بدرفتاری (سوء‌استفاده کارمندان از وقت کاری) را پیدا کنند و طبق آن سیاست‌هایی را وضع کنند که محیط کار برای کارمندان جالب و چالشی باشد و فرهنگ کار کردن باانگیزه برایشان نهادینه شود.»

در هر کدام از تحقیقات مشخص شد که استفاده بی‌حد و اندازه از شبکه‌های مجازی، علاوه بر کاهش بازدهی کارمندان، باعث سوءرفتارهای دیگری از جمله تهمت زدن به یکدیگر، ایجاد سوءتفاهم در بین آن‌ها و از دست دادن اطلاعات محرمانه شرکت شده‌ است.

مطالعات نشان می‌دهند که فیس بوک پربازدیدترین شبکه اجتماعی بوده‌است. در بین 62 درصد از کارمندانی که در طول ساعات کاری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تقریبا 83 درصد آن‌ها وقت قابل توجهی را در فیس بوک می‌گذرانند.

همواره گزارشاتی مبنی بر افزایش آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کارمندان داده می‌شود. به همین دلیل برخی از کارفرمایان سیاست‌هایی به منظور جلوگیری و کنترل استفاده از شبکه‌های اجتماعی وضع می‌کنند و برخی هم به اصطلاح به دنبال تبدیل تهدید به فرصت هستند و از این پلتفرم در جهت کار هر کارمند بهره می‌گیرند.

راه حل استفاده بی‌رویه کارمندان از شبکه‌های مجازی

سه راه در برابر چنین مشکلاتی وجود دارد:

  1. ممنوعیت کامل شبکه‌های اجتماعی
  2. وضع کردن محدودیت‌هایی برای کاربران
  3. آزادگذاشتن کامل آن

در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، کاملا ورود به شبکه‌های اجتماعی را منع شده است. اما این امر در سازمان‌های کوچک این کار خیلی توصیه نمی‌شود؛ چرا که از نظر آن‌ها چنین کاری باعث از میان رفتن اعتماد بین افراد شرکت می‌شود. به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل، اجازه دسترسی کارمندان با محدودیت به فضای مجازی باشد. توجه شود که این پیشنهاد نمی‌تواند برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها کارساز باشد و هر شرکتی با توجه به اهداف و برنامه‌های بلند مدت خود باید تصمیمات مناسبی بگیرد. البته این راه نیز باید با تمهیداتی همراه شود.

ایجاد تعادل در شرکت

برخی کارفرمایان با حضورشان در شبکه‌های مجازی و اجازه دسترسی دادن کارمندانشان به صفحات خود، باید بیش از پیش نگران از بین رفتن حریم‌های بین خودشان و کارمندانشان باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به کارمندان در زمان‌های مشخصی اجازه دسترسی به اینترنت یا فضای مجازی را بدهید. برای مثال فقط در ساعت استراحت یا ناهار امکان دسترسی داشته باشند. برخی فیلترهای زمان‌دار نیز وجود دارد که در این‌جا برای کارفرمایان، بسیار قابل استفاده است.
  • فرهنگ حاکم بر شرکتتان را مدیریت کنید. با آموزش‌های لازم به آن‌ها یاد بدهید چگونه باید در فضای مجازی فعالیت داشته باشند.
  • سیاست‌های امنیتی برای فعالیت در شبکه‌های مجازی طراحی کنید. علاوه بر حضور در فضای مجازی، نکات دیگری مانند نحوه‌ی برخورد و رفتار در محیط کار و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… می‌تواند در این تعهدنامه‌ها وجود داشته باشد. کارمندان باید بدانند همه‌ی فعالیت‌های آنان در فضای مجازی کنترل می‌شود و عدول از این سیاست‌ها برایشان می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد.

در این مقاله از چالش‌های پیش‌روی کارفرمایان برای مدیریت صحیح محیط کارشان صحبت کردیم. اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که به دنبال پیدا کردن محیط‌های کار پردرآمد مخصوصا درآمد دلاری هستند، مجله رازینه را اختصاصی در زمینه کسب و کار دنبال کنید. برای شما خبرهای خوشی داریم. با ما همراه باشید.

منبع: businesstoday

۴ دیدگاه در “استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *