روش های کاهش استرس

استرس مغز شما را آب می‌کند

طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، محققان ارتباط جالبی بین استرس در میانسالی و کوچک شدن مغز کشف کردند. کوچک شدن مغز همانا و عوارض ناشی از آن نیز همان! آلزایمر، بدتر شدن حافظه و قدرت تشخیص کمتر. تمامی این عوارض خود ریسک مبتلا شدن به جنون را نیز افزایش می‌دهد.

محققانی که در مرکز قلب Framingham  مطالعه می‌کردند، نتایج تحقیقاتشان را در مجله‌ای این‌گونه به چاپ رساندند. آن‌ها روی نمونه 2231 نفری کار کردند که هیچ‌کدام از آن‌ها جنون نداشتند و همه به طور متوسط 48.5 سال داشتند.

محققان سطح کورتیزول موجود در خون را در صبح زود بین ساعت 7:30 و 9 اندازه گرفتند. آن‌ها متوجه شدند سطح هورمون کورتیزول در طول روز تغییر می‌کند و درست در زمانی که ما دچار استرس می‌شویم، افزایش پیدا می‌کند.

هر نمونه در این آزمایش، در نهایت باید کاری انجام می‌دادند که میزان حافظه و توانایی شناختی‌شان و دیگر کارهای مربوط به تشخیص و شناختشان ارزیابی بشود. در همین حال مغز 2018 نفر از نمونه‌ها، توسط دستگاه رزونانس مغناطیسی عکس‌برداری شد تا حجم مغزشان اندازه‌گیری شود.

5 عامل به وجود آورنده استرس

چگونه با غذا خوردن به جنگ استرس برویم؟

با این 10 روش حافظه کاری خود را تقویت کنید

بعد از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، استفاده از دخانیات، جرم واحد بدن مشاهدات نشان داد که حافظه بزرگسالانی با سطح کورتیزول بالا، بدتر عمل می‌کند. این اتفاق برای توانایی‌های تشخیصی و شناختی‌شان نیز می‌افتد و با سطح کورتیزول بالا، بدتر عمل می‌کنند. مغز این افراد حجم کمتری نسبت به نمونه‌هایی که در همین سن، با سطح کورتیزول متوسط، داشت.

به علاوه، از دست رفتن حافظه و کوچک شدن مغز، قبل از هر علامتی خودش را نشان داد. محققان فهمیدند که به طور مشخص این اتفاق در زنان نسبت به مردان رایج‎تر است.

در این تحقیقات که بر روی توانایی‌های شناختی و تشخیصی افراد با افزایش سن انجام شد، عامل چشمگیری که در زندگی روزمره مدرن امروزی بسیار مشاهده می‌شود؛ همان عامل استرس، نقش به سزایی از خود نشان داده است. یکی از چیزهایی که ما در مورد حیوانات می‌دانیم این است که سطح استرس می‌تواند منجر به سقوط عوامل تشخیصی‌شان می‌شود. در این تحقیق سطح کورتیزول در صبحگاهان در افرادی که توانایی‌های شناختی بدتری دارند و مغزشان بدتر عمل می‌کند، بالاتر بوده‌ است.

ورزش‌هایی برای کاهش استرس

کورتیزول در بدن کارهای مختلفی انجام می‌دهد؛ به همین علت لازم است به طور دقیق‌تر بررسی شود که سطوح بالای کورتیزول چگونه روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد. دکتر ایکوفو، محقق اصلی این تحقیق به کسانی که سطوح بالای کورتیزول را با استرس بالا، تجربه می‎کنند توصیه می‌کند که خواب کافی و ورزش را فراموش نکنند.

این تحقیق با زبان دیگر به شرح این نکته پرداخت که استرس تاثیر به سزایی روی عملکرد مغز دارد. پس بهتر است هر چه زودتر این عامل مخرب را از خود و زندگی‌مان دور کنیم تا سلامتی خودمان در جوانی و میانسالی را تضمین کنیم.

منبع: star2

یک دیدگاه در “استرس مغز شما را آب می‌کند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *