بهره هوشی در کودکان

چه چیزهایی بر IQ اثر می‌گذارند؟

شما فکر می‌کنید چه چیزهای باعث می‌شود یا شده که شما یا کودکتان باهوش باشید. باهوش بودن کودکتان به شما و زمان کودکی‌ش مربوط است؟ IQ یک فرد می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد و برای هر کس هم متفاوت است.

به گفته یک روانپزشک، استعداد‌ها و پتانسیل‌های مغزی یا همان IQ سرمایه‌ای است که با روش‌هایی مختلف می‌تواند پرورش پیدا کند و یا بهبود داده شود.

الهام شیرازی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان است و در این مقاله می‌خواهیم در مورد نظرات ایشان در این مورد صحبت کنیم. الهام شیرازی می‌گوید چه بخواهیم باور کنیم یا نه، عوامل ژنتیکی تنها عامل موثر بر IQ افراد است. البته آسیب‌هایی که ممکن است باعث ضربه به این سطح هوش شود، همیشه وجود داشته و دارند. عواملی که ممکن است به هوش افراد ضربه بزند، از نظر فیزیکی، شیمیایی، کاهش سطح اکسیژن و… فراوان هستند. همچنین ضربه مغزی ممکن است باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی و کاهش سلول‌های مغزی شود.

این شاخص هوشی می‌تواند در طی ادوار مختلف و تحت تاثیر عوامل دیگر تغییر کند یا کاهش یابد ولی به دنبال عاملی برای افزایش بهره هوشی کودک نباشید.

در واقع هر کسی با توجه به عوامل ژنتیکی که با آن متولد می‌شود، همان سطح از بهره هوشی یا IQ را داراست. اگر این سطح از بهره هوشی، از حد معینی کمتر باشد، روانپزشکان سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مخصوص او را برای زندگی در آینده بیشتر آماده کنند.

البته سطح هوشی فرد با تمرینات مختلف تغییر نمی‌کند ولی او از نظر مهارتی برای زندگی آینده آماده می‌شود.

هوش هیجانی بالا بیشتر از هر چیز به عوامل ژنتیکی بستگی دارد و لاغیر. افزایش سطح بهره هوشی اصلا با روش‌ها و تمرینات مختلف ممکن نیست ولی می‌توان فرد را برای زندگی راحتتر آماده کرد. برای مثال اگر معده شما به سختی غذا را هضم می‌کند، شما سعی می‌کنید غذاهای خوب و مناسبی را انتخاب می‌کنید که کمتر اذیت شوید. روش‌های توانبخشی برای کودکانی که کمتر از یک حد خاصی بهره هوشی دارند، باز هم نمی‌تواند کاملا ایده‌آل باشد و در نهایت فقط او را از بدتر شدن و سخت زندگی کردن رها می‌کند.

فرایند تقویت IQ برای مواقعی است که فرد IQ پایین‌‎تر از حد معمول دارد. این درمان به او کمک می‌کند سریعتر به حالت استقلال نزدیک شود. اما زمانی که کودکتان IQ در حد معمول داشته باشد نباید انتظار داشت که پزشکان بتوانند بهره هوشی او را بالاتر ببرند.

بیشتر بخوانید:

ولی همیشه راه‌هایی برای شکوفایی و باروری این توانمندی‌های کودک وجود دارد که عملکرد او را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند او را از بقیه متمایز کند و این تنها و تنها به این برمی‌گردد که او چقدر تلاش کرده و قوه مغزی و هوشی که داشته بیشترین بهره را برده است؛ نه این که بهره هوشی او بالاتر رفته یا تغییری کرده است.

تلاش و پشتکار همیشه در همه جا موثر بوده و هست. هر کسی که بخواهد بهترین عملکرد را داشته باشد میبایست از این راهکار استفاده کند و نگران بهره هوشی خود را یا فرزندش که در چه حد است، نباید باشد.

انواع IQ ها

IQ قسمت‌های مختلفی دارد که آن را به چند دسته تقسیم کنیم:  IQ ریاضی، IQ علوم یا همان IQ طبیعی، IQ تعادلی، IQ ادبیات، IQ فضایی و نقاشی، IQ بین فردی، IQ درون فردی (مربوط به خودشناسی)، IQ هیجانی، IQ اجتماعی و IQ موسیقایی تقسیم کنیم.

ممکن است هر کس در زمینه خاصی بیشتر از دیگران مهارت و توانایی داشته باشد. این نشان‌دهنده این است که او توانسته در این زمینه بیشتر خود را بروز دهد و در زمینه دیگر کمتر.

برخی از فعالیت‌ها نیاز به کنار هم قرار گرفتن چند هوش‌ در کنار هم دارد؛ برای مثال نواختن یک ساز موسیقی نیاز به همکاری IQ‌ حرکتی، موسیقایی و ریاضی دارد تا حرکت سریع و ظریف انگشتان با سرعت و به طور مناسب پشت سر هم حرکت کنند. این توانایی جذاب فقط مخصوص کسانی است که بتوانند این چند هوش را با هم داشته باشند. نمونه‎های بسیار زیادی از این مهارت‌ها وجود دارد. یک مثال دیگر برای داشتن یک طراحی خوب است که به هوش دیداری و هم به  الگوی حرکتی مناسب نیاز دارید.

هر کدام از این هوش‌ها به قسمت‌های مختلفی از مغز مربوط است. اما به معنی در ارتباط بودن همه این توانایی‌ها با یکدیگر یا قطع رابطه همه این‎ها با هم نیست.

منبع: تابناک جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *