چگونه کاریزماتیک شویم

راه و رسم کاریزماتیک شدن

شاید شما هم دقت کرده‌باشید که بعضی افراد به سادگی دیگران را شیفته‌ی خود می‌کنند. ای افراد بدون این که از پول‌دارترین‌ها و یا شیک‌پوش‌ترین‌ها باشند، جذابیت فوق‌العاده‌ای دارند. قدرت کاریزمای آن‌ها احساس اعتمادبه‌نفس و عشق‌ورزی را در وجودشان تقویت می‌کند. کاریزماتیک بودن، مانند زیبایی و موقعیت اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی تاثیر می‌گذارد؛ با این تفاوت که کاریزماتیک بودن ساده‌تر است. با ما همراه باشید تا راه و روش کاریزماتیک بودن را در کنار هم بیاموزیم.

۱. اعتمادبه‌نفس خود را به نمایش بگذارید.

آدم‌ها دوست دارند در کنار افراد بااعتمادبه‌نفس باشند. با نشان دادن اعتمادبه‌نفس می‌توانید کاریزماتیک‌تر از گذشته باشید. این احساس شما باعث می‌شود دیگران توانایی‌هایتان را راحت‌تر باور کنند. اما چگونه احساس اعتمادبه‌نفس را در خود تقویت کنیم؟

افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، مثبت‌نگر هستند. بنابراین عیب‌جویی را به حداقل برسانید. برای پوشاندن عیب‌های خود، مدام از دیگران ایراد نگیرید. در گفت‌وگوها درباره‌ی علایق خود صحبت کنید. با این روش دیگران علاقه‌مند می‌شوند وقت بیشتری را با شما بگذرانند. عیب‌جویی از زمین و زمان باعث می‌شود افراد دیگر از امواج منفی ذهن شما فرار کنند و موقعیت آرام‌تر را برای خود پیدا کنند.

اعتمادبه‌نفس را به لابه‌لای کلمات خود جا بدهید. برای این کار لازم نیست صدای شما بلندترین صدای جمع باشد. در مورد مسائل ارزشمند صحبت کنید. حرف‌هایتان را با آرامش بیان کنید و با تغییر لحن خود، جذابیت گفته‌هایتان را افزایش دهید. اگر می‌خواهید از اعتمادبه‌نفس خود مطمئن شوید و یا آن را تقویت کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم صدای خود را ضبط کنید و آن را گوش بدهید. شما می‌توانید این روند را چند بار تکرار کنید و تسلط خود را در حرف زدن بالا ببرید.

اگر می‌خواهید دیگران اعتمادبه‌نفس شما را باور کنند، لازم است ابتدا خودتان آن را باور داشته‌باشید. افراد بااعتمادبه‌نفس، آن چه هستند را پذیرفته‌اند و سعی در پنهان کردن خود ندارند. اگر اعتمادبه‌نفس را در خود احساس نمی‌کنید، درباره‌ی ویژگی‌های مثبت خود فکر کنید و سعی کنید بهتر از گذشته باشید.

یکی از مواردی که روی میزان اعتمادبه‌نفس شما تاثیرگذار است، شیوه‌ی لباس پوشیدن شما است. بنابراین با پوشش درخور به اعتمادبه‌نفستان کمک کنید. همچنین می‌توانید از نکته‌هایی در زمینه‌ی زبان بدن نیز کمک بگیرید.

۲. از زبان بدن برای کاریزماتیک شدن استفاده کنید.

زبان بدن، آیینه‌ای از افکار شما است. انجام حرکات اشتباه باعث می‌شود خجالتی و بی‌اراده به نظر برسید. بنابراین مهم است که روی رفتارهای خود دقیق شوید و با به کارگیری حرکات درست، خوش‌برخورد و بااعتمادبه‌نفس جلوه کنید.

یک فرد کاریزماتیک، صاف می‌ایستد و با قدم‌های محکم و مصمم راه ‌می‌رود، با غرور در جمع غریبه‌ها حاضر می‌شود و آماده‌ی پذیرفتن فرصت‌های جدید است. یک فرد کاریزماتیک به جای جمع کردن دست‌هایش بر روی سینه خود، از آنها برای ایما و اشاره استفاده می‌کند.

وضعیت بدنی مناسب یکی از نکات مهمی است که اعتمادبه‌نفس شما را به نمایش می‌گذارد. صاف بنشینید و محکم بایستید، اما خشک و انعطاف‌ناپذیر نباشید. زمانی با کسی دیدار می‌کنید دست‌های او را محکم بفشارید و به چشم‌هایش نگاه کنید. هنگام حرف زدن با دیگری و یا حتی زمانی که فقط منتظر هستید، زبان بدن مثبتی از خود به نمایش بگذارید. رو به کسی که با او حرف می‌زنید بنشینید، پاهای‌ خود را روی هم نیندازید، بازوهای‌تان را هم ضربدری نکنید و دست‌های‌ خود را هم از صورت‌تان با فاصله نگه دارید. نگاه‌تان آرام باشد، بی‌قرار نباشید و نگرانی و اضطراب را انتقال ندهید.

به حرکت‌های خود دقت کنید. آیا وقتی حرف می‌زنید، زبان بدن‌ شما مکمل گفتارتان است؟ نگران، بی‌دقت و یا خسته و دل‌زده به نظر نمی‌رسید؟ اگر در مورد چیزی هیجان‌زده باشید، زبان بدن‌ شما این هیجان را انتقال نمی‌دهد؟

جلوی آینه تمرین کنید. جلوی آینه حرف بزنید و یا حتی وانمود کنید در حال گفت‌وگو با کسی هستید. چشم‌های‌تان چگونه است؟ دست‌های‌تان چطور؟ آیا مانند یک سیاست‌مدار زرنگ حرف می‌زنید یا یک شخصیت کاریزماتیک؟ در صورتی که کسی حتی صدای‌تان را نشنود، آیا متوجه انتقال احساسات شما خواهد شد؟ مدام تمرین کنید و مواردی که برای بهتر شدن نیاز به تمرین دارد را بنویسید.

سعی کنید زبان بدن کسی که با شما گفت‌وگو می‌کند را تقلید کنید، در این صورت قادر خواهید بود با روشی غیرکلامی به او نزدیک‌تر شوید. اگر فرد مقابل‌تان سر و دستش را خیلی حرکت می‌دهد شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید، البته اگر فرد خیلی محتاط و موقری باشد نباید خیلی از حرکات سر و دست‌تان استفاده کنید.

زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، به چشم‌های‌ آن‌ها نگاه کنید. به او خیره نشوید؛ اما، این طور هم نباشد که جز طرف مقابل به دور و برتان و هر جای دیگر نگاه بیندازید. نه فقط با صدا بلکه با چشم‌های‌ خود نیز توجه‌آن‌ها را جلب کنید. موبایل‌ و ساعت‌تان را چک نکنید یا دنبال صحبت با کسی غیر از فرد مقابل‌تان نباشید، در غیر این صورت به نظر می‌رسد حواس‌تان به گفت‌وگوی‌تان نیست.

به زبان بدن افراد دیگر نیز دقت کنید. ببینید حرکات آنها تا چه حد مصنوعی است یا با کلام‌شان سازگاری دارد. این افراد، بی‌ثبات یا غیرقابل اعتماد از آب هستند. حتما کسانی را هم می‌بینید که از زبان بدن‌شان فوق‌العاده خوب استفاده می‌کنند. آنها به طور کلی اشخاصی هستند که از مهارت‌های ارتباطی مؤثری برخوردارند و قابل‌ اعتمادتر و سزاوارتر به نظر می‌رسند. این افراد به طور معمول بازیگران موفق، رهبران مذهبی و دانشمندان هستند. روی زبان بدن دیگران دقیق شوید و از تجربه‌ها و اشتباهات آن‌ها بیاموزید.

با دیدن دیگران، بدون دلیل لبخند بزنید. لبخند شما شوقتان را از آشنایی با آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

۳. برای مخاطبتان ارزش قائل شوید.

تفاوتی ندارد با چه کسی صحبت می‌کنید، باید همیشه تلاش کنید که طرف مقابل‌تان را جذب کنید و رفتارتان حس خاص بودن را تداعی کند. برای کاریزماتیک بودن، باید بتوانید در مورد هر موضوعی با هر کسی صحبت کنید و شنونده‌ای خوب و دقیق باشید.

با هر کسی که صحبت می‌کنید، هم سطح با او رفتار کنید. به عنوان مثال اگر با یک کارفرمای احتمالی، گروهی از خیرین سرمایه‌دار، یک کودک، یک غریبه، و یا یک دختر یا پسر جذاب و خوش‌تیپ صحبت می‌کنید آنها را بالاتر یا پایین‌تر از خودتان قرار ندهید. به هر فرد در جایگاه خود احترام بگذارید و انتظار داشته باشید که آنها هم همین‌‌طور پذیرای شما باشند.

به زندگی دیگران علاقه نشان دهید. بدون فضولی در کارشان، از آنها سؤال‌هایی راجب زندگی‌شان، سوابق‌شان و یا نظرشان در مورد موضوعاتی خاص بپرسید. شما با مهم جلوه دادن کارهایشان به آنها نشان می‌دهید افکارشان برای شما محترم هستند.

وقتی دیگران با شما صحبت می‌کنند با علاقه‌ به حرف‌های‌ آن‌ها گوش بدهید. با حرکت سر یا با کلامی کوتاه، صحبت‌های آن‌ها را دنبال کنید، مثلا «می‌فهمم» یا «درست است» تا او مطمئن شود که به او گوش می‌دهید و از چیزی که می‌گوید، خوشتان می‌آید. اگر سرشانه‌ی طرف مقابل را کمی لمس کنید نیز، توافق یا هم‌دلی‌تان را با حرف‌های او به نمایش می‌گذارید.

نام افراد را بیاموزید و آن‌ها را با اسمشان صدا بزنید. با این روش بعدا نیز آسان‌تر نام‌شان را به خاطر خواهیدآورد.

ارادت خود را نسبت به دیگران به نمایش بگذارید؛ اما، زیاده روی نکنید. در برابر تمجیدهای آن‌ها نیز رفتار سنجیده‌ای از خود به نمایش بگذارید.

فراموش نکنید برای کاریزماتیک بودن نیازی نیست همه را از خود راضی نگه دارید. این امکان وجود ندارد. برای کاریزماتیک‌ها نظر دیگران در اولویت نیست. آن‌ها با جذبه هستند و این ویژگی آن‌ها است؛ نه این که رفتار خود را مطابق سلایق دیگران تنظیم کنند.

۴. تاثیر شوخ‌طبعی را فراموش نکنید.

برای کاریزماتیک بودن شوخ‌طبعی را فراموش نکنید. کاریزماتیک‌ها می‌توانند به راحتی دیگران را بخندانند و این یکی از ویژگی‌هایی است که همه دوست دارند در هم‌صحبتشان وجود داشته‌باشد. زندگی بدون افراد بانمک، تلخ است.

می‌توانید برای شروع با خود شوخی کنید. با این کار دیگران از اعتمادبه‌نفس شما شگفت‌زده خواهند شد. البته در این شوخی‌ها به دنبال کوچک کردن خود نباشید و زیاده‌روی هم نکنید. این رفتار باعث می‌شود دیگران احساس راحتی بیشتری را با شما تجربه کنند. اگر این مرحله را به خوبی بگذرانید؛ یعنی، یک کاریزماتیک واقعی هستید.

شیوه‌ی ارتباط با شخصیت‌های متفاوت را بیاموزید. رفتار خود را متناسب با آن‌ها تنظیم کنید. اگر مخاطبان شما شوخ‌طبع اند، آن‌ها را همراهی کنید؛ اما، اگر این گونه نیست در برابرشان سنجیده‌تر رفتار کنید. در برابر بزرگ‌ترها از شوخی‌های ملایم استفاده کنید. در دیدار اول مراقب شوخی‌هایتان باشید تا فرد مقابل را نرنجاند.

به دنبال این نباشید که پشت سر هم دیگران را بخندانید. این کار روی کیفیت شوخی‌های شما تاثیر می‌گذارد. در هر گفت‌وگو چند شوخی کافی است. روی کیفیت لطیفه‌هایتان بیشتر از کمیت آن‌ها تمرکز کنید.

۵. سرگرم‌کننده باشید.

برای کاریزماتیک بودن علاوه بر جذب دیگران باید بتوانید به آن‌ها گوش دهید و سرگرمشان کنید. سعی کنید همیشه موضوع جالبی برای مطرح کردن داشته‌باشید، این‌گونه دیگران ناخودآگاه مجذوبتان خواهندشد.

کاریزماتیک‌ها می‌توانند با افراد گوناگون گفت‌وگو کنند. برای این کار لازم است علایق متفاوتی داشته‌باشید تا متناسب با هر کس چیزی برای گفتن داشته‌باشید. اخبار و مسائل روز را پیگیری کنید. حواستان باشد که در هر زمانی خبر کلیدی چیست. خود را محدود نکنید و در زمینه‌های مختلفی مطالعه کنید. از سیاست گرفته تا هنر و ورزش و ادبیات و … .

پرحرف نباشید. به حرف‌هایی که می‌زنید فکر کنید. اگر چیز مهمی برای مطرح کردن ندارید ساکت بمانید. این روش باعث می‌شود حرف‌های شما جذابیت بیشتری داشته‌باشند.

مدام به دنبال مخفی کردن احساسات خود نباشید. کاریزماتیک‌ها احساسات قوی‌تری دارند و از ابراز درست آن نیز ترسی ندارند. بنابراین پیوسته به دنبال پنهان کردن خود و آنچه هستید، نباشید.

افکار خود را آزادانه بیان کنید. معمولا همه‌ی ما به پنهان کردن احساسات خود عادت کرده‌ایم. به همین دلیل آن‌هایی که احساسات خود را بروز می‌دهند، جذاب و کاریزماتیک به نظر می‌رسند. البته در این مسیر نیز محطاط باشید و حواستان باشید این رویه طرف مقابل را معذب نکند.

 

منبع: چطور

۳ دیدگاه در “راه و رسم کاریزماتیک شدن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *